Hoi, ik ben Francois en woon een dorpke bij Tienen. Ik ben op het forum terecht gekomen door wat te snuffelen over technische gegevens van bepaalde merken
10/15 jaar geleden hadden wij een rijhuisje en hadden daar een sierschouw met inbouwhaard van het merk "Flam" geinstalleerd (geplaatst onder kontrole van een "expert") deze zouden we enkele jaren gebruiken als hoofdverwarming (hout / kolen) na enkele malen gebruikt te hebben stelde wij enkele serieuse problemen vast.de kachel ging met momenten zo hard dat de kolen en as samen smolten en een koek vormde op de rooster.
na meerdere interventies van "Flam" fabrikant was het zo ver dat de bodem van de kachel barste. Met veel discussie is Flam deze dan toch komen vervangen maar de goesting was er af en hebben wij dan CV geinstalleerd.
onze ervaring met hout is dat wanneer je de kachel aansteekt het gedurende een bepaalde tijd "zeer warm" wordt en dan weer pakken minder
ik bedoel zeer moeilijk in te stellen om een vaste temperatuur te verkrijgen.
wel is het een aangename warmte en waren wij allen aangetrokken door het spelende vlammenspel in de kachel.
Enkele jaren terug (13j)hebben wij ons in een dorpje bij Tienen gevestigd.
wij hebben een open bebouwing (nie groot) en hebben bewust gekozen om te wachten met (open)haard,houtkachel etc.
gelet op de alsmaar duurder wordende gas begonnen we te denken aan een pelletkachel.
begin Januari 2013 hebben wij een tweedehands pelletkachel (Eldikamin rose) kunnen kopen met een technische probleem (luchtventilator was defect).
wij hebben deze in de leefruimte geinstalleerd en wisselstukken besteld (2X verkeerde motor gekregen via leverancier).
Daar ikzelf technieker ben heb ik dan zelf voor de ombouw gezorgd en hebben wij sinds januari ons huis verwarmd ENKEL op PELLETS.
OK de bovenverdiep was wel minder warm maar daar woon je ook niet echt (slaapkamers en badkamer.
Het prijsverschil is ongelooflijk.
Wij hebben vandaag onze nieuwe hydropellet haard geleverd gekregen en zal deze eerstdaags aansluiten en testen op CV.
de bedoeling is om deze hydro te gebruiken gekoppeld met onze CV installatie liefst alleen zoniet samen met de bestaande gasketel (cascade))
De kachel in de leefruimte zal gebruikt worden als voor en naseizoen en eventueel als sfeer
Voila dit zijn momenteel mijn ervaringen en hoop er er nog enkele op te doen met jullie.