Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 38 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 38 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    pellets blijven liggen in voorraadtankje


    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast ma dec 07, 2009 6:42 pm

    machines werden vroeger met petrol (tegenwoordig met mazout)ingewreven tegen roest en om het glijden te bevorderen.
    bij kachels kun je dit gebruiken maar gaat een geur afgeven.
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Philip ma dec 07, 2009 7:14 pm

    fleur
    ik sprak echter wel over houtbewerkings machines daar komt geen mazout of petrol aan te pas
    omdat hout droog is en geen speciale water mengeling behoeft om bewerkt te worden zoals metaal. ik zou graag is zien als je het werkblad van een schaafmachine of freesmachine inwrijft met mazout hoe je hout er zal uitzien :-s en zelf al poets je het op je zal steeds een plek vergeten
    mooie kast heb je daar spijtig van die mazoutplek ^^


    lol nu dwalen we terug af mijn fout terug naar topic aub


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast ma dec 07, 2009 7:38 pm

    Philip schreef:fleur
    ik sprak echter wel over houtbewerkings machines daar komt geen mazout of petrol aan te pas
    omdat hout droog is en geen speciale water mengeling behoeft om bewerkt te worden zoals metaal. ik zou graag is zien als je het werkblad van een schaafmachine of freesmachine inwrijft met mazout hoe je hout er zal uitzien :-s en zelf al poets je het op je zal steeds een plek vergeten
    mooie kast heb je daar spijtig van die mazoutplek ^^


    lol nu dwalen we terug af mijn fout terug naar topic aub

    integendeel philip,ga maar eens naar een schrijnwerker,
    de machines worden ingewreven met petrol of mazout ,de machine wordt eerst afgeblazen om daarna met VOCHTIGE DOEK INGEWREVEN.daarna overgaan met droge doek
    je machine glanst als een spiegel als je dit wekelijks doet.
    maakt zeker geen plekken op je hout
    als je olie of dergelijke gebruikt dan ben je pas ver van huis,plakkerige boel en het je hout schuift niet meer.

    als je vroeger je wagen waste en je deed telkens een scheut mazout in je water kreeg je een mooie glans op je verf en een beschermlaag
    tegenwoordig is dit niet meer nodig met die vernislaag.

    ja maar nu dwalen we zeker af van het onderwerp
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Philip ma dec 07, 2009 7:44 pm

    fleur ik ben van studie richting meubelmaker ,heb in de meubel sector ff gewerkt
    mijn grote geluk was de vroeger huisbaas die toen ik jong was ramen deuren en meubeltjes maakte
    en ik kan zegge de helft van zijn machineperk werkte nog op de grote platte brede riemen,aan die machines is nooit petrol of mazout aangeweest en die blonken ook zoals een spiegel zonder roest,nu we toch oftopic zijn wat doe je als je bv op een dak staat te timmeren en je krijgt er die verdomde nagel niet in (zonder voorboren) wel strijk dan ff de nagel door je haar en hij glijd erin zoals door boter en dit door de natuurlijke vetten in je haar lol pas gewassen of niet maakt niks uit, verder kan ik je zegge dat parafine in hout sector gebruik word om het glijden te vergemakkelijken en omdat het net als petol of mazout het metaal afdekt tegen vocht en zo het metaal beschermd

    ps ff bijvoegen
    waarschijnlijk is dit streek tot streek gebonden
    in elke streek hebbe ze wel een of ander middeltje dat een ander niet kent of gebruikt ^^
    en zulle ze beiden hun werk wel doen


    Laatst aangepast door Philip op ma dec 07, 2009 8:51 pm; in totaal 2 keer bewerkt


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Philip ma dec 07, 2009 8:49 pm

    heb even de test genomen en pellettank laten leegkomen tot ik de worm zag
    en ja ik heb aan de linkerkant van de tank ook een deeltje pellets dat blijft hangen
    op zich voor mij geen erg omdat ik ze toch opvul van op het ogenblik er een zak in kan.
    maart ik kan begrijpen dat voor de inbouwkachels dit toch vervelender is
    want zoals fleur zegt zijn jullie zijkanten van de pellettank niet zo steil en blijven er daar meer hangen dan hier bij mij


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast ma dec 07, 2009 9:04 pm

    Om nog efkes op de tip van fleur terug te komen, het is trouwens nog niet zo een dom idee, het monteren van een trilmotor (van welke aard dan ook) kan ook een oplossing zijn, alleen jammer dat die dingen zoveel lawaai maken en de ganse kachel aan het schudden gaan brengen. Ik heb op mijn werk vroeger vaak met industriële trilmotoren en schudgoten gewerkt en moet zeggen dat die dingen hun werk wel doen, maar er zijn wel nadelen dus aan, ...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast ma dec 07, 2009 9:29 pm

    Bartje schreef:Om nog efkes op de tip van fleur terug te komen, het is trouwens nog niet zo een dom idee, het monteren van een trilmotor (van welke aard dan ook) kan ook een oplossing zijn, alleen jammer dat die dingen zoveel lawaai maken en de ganse kachel aan het schudden gaan brengen. Ik heb op mijn werk vroeger vaak met industriële trilmotoren en schudgoten gewerkt en moet zeggen dat die dingen hun werk wel doen, maar er zijn wel nadelen dus aan, ...


    er is toch iemand die mij hier o serieu neemt,bedankt bartje,k voel me weeral een stuk beter
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van pedro ma dec 07, 2009 9:55 pm

    vnvd de kachel es bijgevuld,en helaas kmoet zeggen dat mn autowax geen soelaas heeft gebracht......Dr lag weeral een hele rij pellets op de schuine plaat(mix van Olimp en bleke Vepa)Begin dit jaar stookte ik voornamelijk op Badgers en toen had ik dit niet,dus tzal wss wel te wijten zijn aan de pellets é...


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast di dec 08, 2009 8:46 am

    pedro schreef:Hallo Hugo,

    hebben jullie ook zo een ijzeren beveiligingsrooster in de kachel?het is telkens daarboven dat ze blijven liggen.Maar ik zal deze nm es de plaat mooi opblinken zodat ze weer mooi glad is.Ik heb het 'nadeel' dat het een inbouwcassette is en dat ik ze maar kan bijvullen als ze af ligt...

    Grtz,
    Pedro

    Dag Pedro
    Er is inderdaad ook een rooster voor de beveiliging. De pellets blijven gedeeltelijk daarboven liggen, maar ze blijven vooral liggen op de schuine zijde onder de rooster. En inderdaad ik heb het geluk dat ik ze ten alle tijde kan bijvullen.

    Vriendelijke groeten
    Hugo
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Philip di dec 08, 2009 1:37 pm

    idem hier ook een veiligheidsrooster
    zal een algemene veiligheid ijn denk ik want bijna iedereen die reageert heeft dit

    maar bij mij lage ze op schuine kant net onder dat rooster (shuine kant begint daar pas)
    maar ja ik kan bijvullen wanneer ik wil dus ja
    wel vervelend als je inbouw hebt


    Laatst aangepast door Philip op di dec 08, 2009 8:01 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van player di dec 08, 2009 7:55 pm

    Dat is inderdaad een nadeel met die inbouwpellets. Ge zoudt daar ene shake functie op moeten hebben zodat de voorraadtank gevribeerd wordt zodat alle pellets naar beneden vallen.
    Ikzelf vul de kachel altijd meteen bij wanneer de voorraad rond de 15kg gaat. Dan vul ik bij tot het niet meer gaat (heb zakjes van Mandi 15 kg)
    Ik wil niet thuiskomen en de kachel in alarm zien door een tekort aan pellets


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van pedro di dec 08, 2009 8:59 pm

    Ja Player,hier wordt de kachel normaal gezien telkens bijgevuld savonds,maar als ik het dan es vergeet en mn vrouw steekt hem dan aan smorgens.....

    Daarmee dat ik begin dit jaar bij mn zoektocht ook heb getwijfeld tss een inbouw die je kan uitschuiven of een inbouw waarbij je via de lade kan bijvullen,maar bij dit laatste is het onderhoud dan weer wat moeilijker om te doen wss...

    Soit,zo erg is het niet,ik zal komende dagen nog es wat middeltjes proberen en we zien wel wat er uit de bus valt é


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast wo dec 09, 2009 8:54 am

    Het volgende heb ik gevonden op [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    Hoe kunt u de kwaliteitsverschillen ontdekken tussen de diverse soorten pellets. Een goede houtpellet:
    * moet zinken in een glas water, aangezien de densiteit meer dan 1 is (geen lucht in de pellet)
    * moet stevig zijn en niet brokkelen * moet glanzend zijn, zo niet dan heeft u te bijna zeker te maken met een B-kwaliteit
    * heeft een diameter van 6mm (groter blijft hangen in de toevoer)
    * geeft heel weinig as, minder dan 0,5%
    * geeft witte as
    * blijft niet hangen in de toevoer van de kachel
    * zorgt ervoor dat de kachel goed op de ecostand blijft branden
    * zijn gezeefd of schoon geblazen, waardoor ze nauwelijks stof geven bij het vullen van de kachel
    * heeft een stortgewicht dat hoger ligt dan 650kg/m³. De densiteit bedraagt 1,2 kg/dm³ of 1200 kg/m³.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast wo dec 09, 2009 9:18 am

    ik gebruik dergelijke pellets krusty maar toch bijven ze minder goed glijden in de voorraadtank !!
    maar dit is normaal als de helling niet naar behoren is en de glijbaan niet uit het juiste materiaal !! wat?




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast wo dec 09, 2009 9:38 am

    fleur schreef:ik gebruik dergelijke pellets krusty maar toch bijven ze minder goed glijden in de voorraadtank !!
    maar dit is normaal als de helling niet naar behoren is en de glijbaan niet uit het juiste materiaal !! wat?

    gr fleur


    Dat laatste zou dus een fout moeten zijn van een bende inginieurs die iets over het hoofd hebben gezien !!!

    Ik denk toch dat we het ergens anders moeten gaan zoeken , ik zie hier bij mij de hellingshoek is rond de 45° en dat zou in feite geen beletsel mogen zijn en toch blijven sommige pellets hangen ( vraag me niet welke merk van pellets want ik ga er mijn hoofd niet over breken ttz. ik zie dat niet als een echt probleem )
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van pedro wo dec 09, 2009 10:50 am

    witte as Krusty???Meestal geven ze toch donkere as é,behalve een paar soorten


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast wo dec 09, 2009 11:50 am

    ik heb geen kachel ,maar als ik dit zolees
    heeft gewerkt plots nietmeer,helling is het zelfde ,men heeft alles zelfs terug glad gemaakt
    ik zou toch eens een ander zakje,kwalitijds of gewoon anderepellets kopen en proberen
    desnood een paar verschillende merken
    dan weet u al zeker dat het niet daaraan ligd of wel
    die pellets die het niet doen ,hebben toch niet een tehoog vochtigheids gehalte,wanneer die wat warm worden in de kachel gaat voch naar buiten komen ,pellets zelf gaan kleven en vallen niet
    ik denk zomaar iets he ben geen technieker of zo,maar mensen hier die wel wat verstand van hebben,komen ook niet echt met oplossingen he
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast wo dec 09, 2009 1:14 pm

    marcelvml schreef:ik heb geen kachel ,maar als ik dit zolees
    heeft gewerkt plots nietmeer,helling is het zelfde ,men heeft alles zelfs terug glad gemaakt
    ik zou toch eens een ander zakje,kwalitijds of gewoon anderepellets kopen en proberen
    desnood een paar verschillende merken
    dan weet u al zeker dat het niet daaraan ligd of wel
    die pellets die het niet doen ,hebben toch niet een tehoog vochtigheids gehalte,wanneer die wat warm worden in de kachel gaat voch naar buiten komen ,pellets zelf gaan kleven en vallen niet
    ik denk zomaar iets he ben geen technieker of zo,maar mensen hier die wel wat verstand van hebben,komen ook niet echt met oplossingen he


    marcelvml

    ik heb 2 kachels en we stoken met dezelfde pellets / de eerste kachel is een rechtstaand model met een voorraadbak in de hoogte dus (scherpe zijden)er zijn nog nooit pellets blijven liggen ,zelfs het stof schuift mee.
    bij de tweede kachel een inbouw is de bak in de breedte gemaakt met een minimum van hoogte ( dus zeert licht hellende zijwanden )de 4 kanten zijn dan nog met silicone gedicht die het schuiven er niet gemakkelijker op maakt ,het probleem met het slecht glijden deed zich al voor toen hij nieuw was,de helling van de zijden is op het nippertje gemaakt om toch zoveel mogelijk pellets in de voorraadbak te krijgen.
    hadden die ingenieurs de bak kleiner gemaakt hadden we nu het probleem met VOLUME VOORRAADBAK )
    neem eens de proef op de som /neem een galvanisee plaat giet er pellets op en til die langs de ene kant op,ze beginnen te schuiven na een bepaalde hoek te hebben bereikt,maar je zal de plaat nog wat hoger moeten tillen om ze er allemaal af te krijgen --daarna doe je dit eens op een stuk glas
    hout en vooral door de vorm, glijd zeer moeilijk en klitten zeer snel aan elkaar.
    moesten ze hun pellets in bolletjes kunnen persen is dit probleem voor eeuwig opgelost



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast wo dec 09, 2009 6:31 pm

    Heb dezelfde kachel als jij Fleur maar er is nog nooit een pellet bovenaan blijven liggen !
    Pellets hebben een klein contactoppervlak ... teveel stof in de zakken is de echte boeman maar dan is er nog steeds de mogelijkheid om een ander merk te gebruiken.
    Plospan, Olymp, Mandi en Woodpellets (Makro) hebben bijna geen stof en bovendien kap je bij het vullen de pellets toch in de midden van de bak ? Dus ook het stof.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast wo dec 09, 2009 7:19 pm

    hobbymachine schreef:Heb dezelfde kachel als jij Fleur maar er is nog nooit een pellet bovenaan blijven liggen !
    Pellets hebben een klein contactoppervlak ... teveel stof in de zakken is de echte boeman maar dan is er nog steeds de mogelijkheid om een ander merk te gebruiken.
    Plospan, Olymp, Mandi en Woodpellets (Makro) hebben bijna geen stof en bovendien kap je bij het vullen de pellets toch in de midden van de bak ? Dus ook het stof.


    hobbymachine
    ik beweer nergens dat ze bovenaan blijven liggen,het begint in de hoeken onderaan en stapelen zich zo op tot boven ,van mij zelfs tot boven het rooster
    als het werkelijk aan de pelletss zou te wijten zijn zou de verkoper ons dan best inlichten welk merk pellets wij best gebruiken .
    zoals je zegt is het een samenloop van omstandigheden,wat stof,iets langere pellets die dan op hun langste kant moeilijker schuiven,nipte helling,
    eigenlijk heb ik daar geen last van met de bovenvulling en jou kachel davert misschien iets meer en dat ze zo beter zakken.




    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast vr dec 11, 2009 10:32 am

    natuurlijk was mijn reactie niet op u fleur maar op pedro,en daar gaat het volgens ik lees steeds slechter
    had het moeten vermelden natuurlijk,begrijp het
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van pedro vr dec 11, 2009 10:40 am

    Marcel,
    met mn domo-pellets die ik nu opt moment gebruik gaat het blijkbaar al beter!Het 'probleem',nu ja ongemak, zal dus te wijten zijn aan de pellets


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast vr dec 11, 2009 1:10 pm

    pedro

    ga ik nu die 6000kg pellets moeten van de hand doen ? k ga er veel moeten op verliezen zeker?



    gr fleur
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van pedro vr dec 11, 2009 1:14 pm

    LOL fleur,jij brandt toch met Badger?????? Shocked


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gast vr dec 11, 2009 1:21 pm

    pedro schreef:LOL fleur,jij brandt toch met Badger?????? Shocked



    juist daarom pedro,jij schrijft dat domo s beter glijden en dat het toch aan de pellets zou te wijten zijn Twisted Evil


    gr fleur
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4758
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van pedro vr dec 11, 2009 5:04 pm

    Nee nee Fleur,goed opletten is de boodschap Laughing Ik brandde de voorbije weken hoofdzakelijk met Olimps,daarmee had ik altijd het ongemak dat ze bleven lign,brand nu sinds een paar dagen Domos en het lijkt beter te gaan.Begin dit jaar had ik dit fenomeen ook niet en toen brandde ik met BADGER!
    Maar ik wil altijd uw pellets overkopen voor een zacht prijsje wi! duivel


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena

    Gesponsorde inhoud


    pellets blijven liggen in voorraadtankje - Pagina 2 Empty Re: pellets blijven liggen in voorraadtankje

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 20, 2024 8:04 pm