Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 10 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 10 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
player
Jef
steven
Philip
ss
erwin
turkoois
11 plaatsers

    Rookgasafvoer kapje


    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 2085
    Registration date : 22-11-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van ss ma jan 31, 2011 4:26 pm

    pallette schreef:Nu is MCZ toch niet echt een "slecht merk".....ik denk toch dat er ergens iets mis is wat ze gewoon niet wisten te achterhalen. Het active systeem zou zich aan moeten passen op de schoorsteen, alsoook op welke pellets je brand. Ik denk dat een onkundige installatie is geweest of een gebrek aan ervaring, tenminste, dat hoop ik, want over een paar weken hoop ik toch ook een MCZ Musa aan te laten sluiten.(comfort air, geen hydro of cv systeem)

    En ik hoop toch ook sterk dat ik niet tegen dergelijke problemen aan ga lopen, daar zou ik erg ziek van zijn....


    Ze hebben het WEL kunnen achterhalen, lag blijkbaar aan de rookgasafvoer, maar de verkoper verbrak liever het koopcontract dan de (zijn eigen) fout te herstellen! Merk had er eigenlijk weinig mee te maken!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast ma jan 31, 2011 4:54 pm

    Ja het is toch jammer dat door de onkunde van een installateur
    Een merk pelletkachel een slechte naam kan krijgen.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van ss ma jan 31, 2011 5:07 pm

    black schreef:Ja het is toch jammer dat door de onkunde van een installateur
    Een merk pelletkachel een slechte naam kan krijgen.

    Dat is juist, maar het is wel de bedoeling dat men het volledige toppic leest, anders valt iedereen in herhaling en maken we er een warboel van.
    Ons Palletje heeft gisteren teveel in de wind gereden met zijnen brommer en alzo niet verder gelezen dan het laatste berichtje denk ik Laughing
    Maar, 't is maandag he...??...
    Groeten,
    ss duivel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast ma jan 31, 2011 5:08 pm

    @frue
    Je zou eens kunnen kijken bij:
    Installatiebedrijf Deyle
    Raadhuisstraat 100
    1541 JE Kaag aan de Zaan
    Telefoon: 075-6163668

    Die hebben een behoorlijk assortiment pelletkachels en zijn deskundig en enthousiast.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast ma jan 31, 2011 8:05 pm

    pallette schreef:Nu is MCZ toch niet echt een "slecht merk".....ik denk toch dat er ergens iets mis is wat ze gewoon niet wisten te achterhalen. Het active systeem zou zich aan moeten passen op de schoorsteen, alsoook op welke pellets je brand. Ik denk dat een onkundige installatie is geweest of een gebrek aan ervaring, tenminste, dat hoop ik, want over een paar weken hoop ik toch ook een MCZ Musa aan te laten sluiten.(comfort air, geen hydro of cv systeem)

    En ik hoop toch ook sterk dat ik niet tegen dergelijke problemen aan ga lopen, daar zou ik erg ziek van zijn....


    @pallette

    MCZ is zeker geen slecht merk dat ga ik hier ook niet verkondigen en Fero is ook zeker geen slecht bedrijf. Ik vind dat de verkoper de fout heeft gemaakt inzake de rookgasafvoer.

    En als ik mijn mening mag geven over de mcz musa air en hydro... De air en 15kw geen probleem met veel geluid, dat is gewoon een mooie rustig brandende kachel, maar de 22kw vind ik tov de 15kw veel te veel geluid maken, ook in de showroom van Fero, maar dat is mijn mening.

    Gr.
    Remco


    Laatst aangepast door frue66 op ma jan 31, 2011 8:21 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast ma jan 31, 2011 8:11 pm

    ss schreef:
    pallette schreef:Nu is MCZ toch niet echt een "slecht merk".....ik denk toch dat er ergens iets mis is wat ze gewoon niet wisten te achterhalen. Het active systeem zou zich aan moeten passen op de schoorsteen, alsoook op welke pellets je brand. Ik denk dat een onkundige installatie is geweest of een gebrek aan ervaring, tenminste, dat hoop ik, want over een paar weken hoop ik toch ook een MCZ Musa aan te laten sluiten.(comfort air, geen hydro of cv systeem)

    En ik hoop toch ook sterk dat ik niet tegen dergelijke problemen aan ga lopen, daar zou ik erg ziek van zijn....


    Ze hebben het WEL kunnen achterhalen, lag blijkbaar aan de rookgasafvoer, maar de verkoper verbrak liever het koopcontract dan de (zijn eigen) fout te herstellen! Merk had er eigenlijk weinig mee te maken!
    Groeten,
    ss

    @ss

    Niet geheel mee eens... Deze kachel maakt meer geluid dan de 15kw en ik heb in het mooie Belgie nog 2 andere merken bekeken:

    1. Clam Niagara
    2. Piazzetta P966 thermo

    Ik heb deze kachels beide zien branden. Dit zijn nog zwaardere kachels dan de mcs musa hydro 22kw maar maken echt minder geluid, terwijl de Clam een erg slechte rookgasafvoer had... 2 meter omhoog 3 meter horizontaal en dan naar buiten. De Piazzetta had een rookgasafvoer aangesloten op een bestaanden schouw.

    Neemt niet weg dan mijn rookgasafvoer buiten erg fout is... maar daar zij we het wel met z'n allen over eens.

    gr.
    Remco


    Laatst aangepast door frue66 op ma jan 31, 2011 8:17 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast ma jan 31, 2011 8:15 pm

    dicktwist schreef:@frue
    Je zou eens kunnen kijken bij:
    Installatiebedrijf Deyle
    Raadhuisstraat 100
    1541 JE Kaag aan de Zaan
    Telefoon: 075-6163668

    Die hebben een behoorlijk assortiment pelletkachels en zijn deskundig en enthousiast.

    @dicktwist

    Ik ben bij Deyle geweest, is zeker een goede dealer, maar verkoopt Nordic Fire (ecotek) Alleen de Amalfi vind ik mooi maar die is te klein voor mijn woning.

    Gr.
    Remco
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van boxke ma jan 31, 2011 9:03 pm

    @frue: wist je verkoper wel vooraf van de vereiste van de rookgasafvoer ? Ik kan aannemen dat het wel meer dan eens voorvalt dat de info niet tot bij de verkoper komt (of dat de fabrikant er zelf nog niet van op hoogte was tot het eerste voorval). Ikzelf heb bv duidelijk aan m'n verkoper gevraagd welke diameter ik nodig had om 8,5 meter omhoog te gaan met flexibel in bestaande schouw. Antwoord: zolang je de 80mm aanhoudt is alles ok. Hoe dikker hoe slechter (vertraging van gassen - condensatie).
    Heb dit dan ook gedaan. Ik heb ondertussen hier op het forum geleerd dat dit niet de beste keuze is; Nochtans staat er niets over schouwdoormeter in alle documentatie die ik bij MCZ kan vinden.
    (ps: ik denk soms dat het geluid van m'n kachel mee bepaald wordt door de foute keuze van rookgas afvoer; Ik zie bv.het luchtdebiet niet wijzigen als de rookgasventilator harder wordt gezet).

    Gr,
    boxke
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast ma jan 31, 2011 9:18 pm

    boxke schreef:@frue: wist je verkoper wel vooraf van de vereiste van de rookgasafvoer ? Ik kan aannemen dat het wel meer dan eens voorvalt dat de info niet tot bij de verkoper komt (of dat de fabrikant er zelf nog niet van op hoogte was tot het eerste voorval). Ikzelf heb bv duidelijk aan m'n verkoper gevraagd welke diameter ik nodig had om 8,5 meter omhoog te gaan met flexibel in bestaande schouw. Antwoord: zolang je de 80mm aanhoudt is alles ok. Hoe dikker hoe slechter (vertraging van gassen - condensatie).
    Heb dit dan ook gedaan. Ik heb ondertussen hier op het forum geleerd dat dit niet de beste keuze is; Nochtans staat er niets over schouwdoormeter in alle documentatie die ik bij MCZ kan vinden.
    (ps: ik denk soms dat het geluid van m'n kachel mee bepaald wordt door de foute keuze van rookgas afvoer; Ik zie bv.het luchtdebiet niet wijzigen als de rookgasventilator harder wordt gezet).

    Gr,
    boxke

    @boxke

    Dit had hij kunnen weten, het staat in de installatie handleiding. Ik heb in de handleiding ook gelezen:


    HET WORDT BIJZONDER AANBEVOLEN DE LENGTE
    VAN 6 METER NIET TE OVERSCHRIJDEN MET DE BUIS
    MET 80 mm Ø.

    Bij Fero hebben ze mij geadviseerd om de eerste 2,5meter 80mm en daarna 120mm te nemen.

    Gr.
    Remco
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van erwin ma jan 31, 2011 9:24 pm

    frue66 schreef:
    Dit had hij kunnen weten, het staat in de installatie handleiding. Ik heb in de handleiding ook gelezen:


    HET WORDT BIJZONDER AANBEVOLEN DE LENGTE
    VAN 6 METER NIET TE OVERSCHRIJDEN MET DE BUIS
    MET 80 mm Ø.

    Bij Fero hebben ze mij geadviseerd om de eerste 2,5meter 80mm en daarna 120mm te nemen.

    Gr.
    Remco

    frue
    zelfs met zulke dubbelwandige buis tot 1m boven het dak,
    was het nog een gok of de kachel zou voldoen,
    anders had de installateur daarin tussengekomen
    dat was veeel goedkoper dan de kachel retour nemen,
    ik denk gewoon dat ze met die kachel nog in een testfaze zitten en zelf niet weten wat ermee te doen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast ma jan 31, 2011 9:28 pm

    Ik ben lang geen expert maar volgens mij is het niet enkel de rookgasafvoer maar is er meer aan de hand.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast ma jan 31, 2011 9:38 pm

    @erwin123
    @kristel

    Denken jullie dat echt? hmmm proefkonijn? klop

    De rookgasafvoer was echt niet in orde.


    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast ma jan 31, 2011 9:45 pm

    Om eerlijk te zijn, ik denk dit al heel lang en ik vreesde al toen ze die andere rookgasafvoer gingen plaatsen dat dan alles opgelost ging zijn. Het is een vrij zware kachel, die misschien nog in de kinderschoenen staat en nog niet helemaal op punt staat. Als ze er zo zeker van waren dat dat het probleem was dan plaatsen ze wel de juiste stukken maar aangezien ze dit risico niet nemen zit er nog wat anders tussen. Een juiste rookgasafvoer is zeker belangrijk maar er zijn er hier verschillende die ook gewoon doorvoer door de muur hebben en daar werkt de kachel wel perfect.
    Maar je hebt nu al zoveel doorstaan en ben zeker dat je een geschikte kachel vind voor jou woning. Ik zou gaan voor een kachel die zwaar genoeg is, gewoon een pelletkachel, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel je te verwarmen hebt. Misschien is er niet direct iets te vinden in je naaste omgeving maar afstand is niet meteen een heel groot probleem. Als je kijkt naar de verdelers die hier op het forum zitten die gaan je zeker en vast met raad bijstaan moest het nodig zijn. En 2 keer zo'n grote pech ga je wel niet hebben zeker Smile

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di feb 01, 2011 12:38 pm

    Ik weet uit zeer betrouwbare bron (namelijk ikzelf, lacher, grapje) dat de installateur van Frue er een enigszins afwijkende mening op na houdt met betrekking tot het plaatsen van een rookgaskanaal. Zijn mening wijkt sterk af van hetgeen hier op het forum wordt verkondigd en ook wat je bij de betere kachelzaak/installateur geadviseerd wordt.
    Het probleem met de MCZ zal zeer zeker mede veroorzaakt worden door de rookgasafvoer, maar of dat de enige oorzaak is?

    @Frue,
    Waarom is datgene wat Erwin 123 eerder voorstelde (frue waarom de vloerverwarming niet gescheiden houden van de rest, en deze apart via de gewone cv, dan kan je de vloerverwarming toch nog sturen adh van de temperaturen van de pelletverwarming) geen optie?
    Je kan dan opteren voor een kleinere kachel (bijvoorbeeld de Amalfi). Pas als het buiten echt koud wordt, zet je de vloerverwarming bij. De rest van de tijd kun je de vloerverwarming gewoon uitzetten, of indien gewenst heel zachtjes mee laten draaien voor het comfort op de vloer. Is gelijk je probleem met de mengklep en de te lage aanvoertemperatuur ook opgelost. Hydraulisch scheiden van vloerverwarming en radiatoren lijkt mij best een goed voorstel van Erwin.

    Voor wat betreft het CO2 neutrale, waar je het over had, lees dit eens:
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Ik ben bang dat met de slechte verbranding die je gehad hebt met je MCZ kachel, je heel veel gigajoultjes aan stadsverwarming had kunnen afnemen voor dezelde CO2 emissie. Crying or Very sad Neemt niet weg, dat stadsverwarming zeer zeker niet goedkoop is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di feb 01, 2011 4:12 pm

    zo, gaat weer hard hier!

    @ss- je hebt gelijk, luiheid dwong mij om ff te reageren zonder goed te lezen Wink

    nog meer luiheid dwingt mij weer van t forum af.....wordt moe van al dat koude weer zonder eind. bah!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di feb 01, 2011 10:31 pm

    rmcsmt schreef:

    @Frue,
    Waarom is datgene wat Erwin 123 eerder voorstelde (frue waarom de vloerverwarming niet gescheiden houden van de rest, en deze apart via de gewone cv, dan kan je de vloerverwarming toch nog sturen adh van de temperaturen van de pelletverwarming) geen optie?
    Je kan dan opteren voor een kleinere kachel (bijvoorbeeld de Amalfi). Pas als het buiten echt koud wordt, zet je de vloerverwarming bij. De rest van de tijd kun je de vloerverwarming gewoon uitzetten, of indien gewenst heel zachtjes mee laten draaien voor het comfort op de vloer. Is gelijk je probleem met de mengklep en de te lage aanvoertemperatuur ook opgelost. Hydraulisch scheiden van vloerverwarming en radiatoren lijkt mij best een goed voorstel van Erwin.

    @rmcsmt

    Ik denk dat het bovenstaande bij mij niet gaat lukken, de kachel staat in de woonkamer (50m2) met 4 radiatoren, de woonkeuken met 2 aangrenzende kamers (90m2) heeft vloerverwarming. De woonkamer wordt gescheiden van de woonkeuken doormiddel van schuifdeuren, dus de vloerverwarming moet aanstaan anders wordt het te koud.

    De woonkamer en woonkeuken hebben beide een thermostaat die een klep aansturen. Dus als de woonkamer op temperatuur is gaat de klep dicht maar dan blijf de klep van de keuken open, dit omdat de vloerverwarming langer de tijd nodig heeft om op te warmen. Als de woonkeuken op temperatuur is gaat de klep van de woonkeuken dicht, dan gaat automatisch (door mij domotica systeem gestuurd) de klep open van de 1e en 2e verdieping omdat de kachel zijn warmte wel kwijt moet kunnen en de radiatoren van 2 badkamers altijd openstaan.

    Volgen jullie mij nog? ;-))

    Gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di feb 01, 2011 11:10 pm

    Goeiendag zeg, is het geen idee om alles op op een enkele verdeler aan te sluiten en alle radiatoren en subverdeler van de vloerverwarming van thermostaat kranen te voorzien? En dan een enkele kamerthermostaat ipv verschillende?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di feb 08, 2011 8:22 pm

    pallette schreef:Goeiendag zeg, is het geen idee om alles op op een enkele verdeler aan te sluiten en alle radiatoren en subverdeler van de vloerverwarming van thermostaat kranen te voorzien? En dan een enkele kamerthermostaat ipv verschillende?


    @pallette

    Hoe bedoel je op een verdeler aansluiten? Het is toch handiger om voor 2 ruimtes een aparte thermostaat te hebben?

    gr.
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast do feb 10, 2011 9:57 pm

    frue66 schreef:Donderdag is de MCZ monteur uit Italie en Belgie bij mij langs geweest samen met de verkoper uit Nederland, om een lang verhaal kort te maken... De rookgasafvoer is niet correct:

    1. de rookgasafvoer moet buiten altijd dubbelwandig zijn, dit is nu enkelwandig
    2. de rookgasafvoer moet na 3 tot 4 meter lengte minimaal 100 tot 120mm zijn, dit is nu voor de hele lengte 80mm
    3. de rookgasafvoer moet minimaal 1 meter boven de goot uitkomen, dit is nu nog geen 50cm

    De MCZ monteur uit Italie kon wel de kachel zo afstellen aan het huidige rookgaskanaal maar dan had ik nog maar 16kw over ipv van 22kw.

    Omdat ik vind dat ik verkeerd geadviseerd ben wilde ik een tegemoetkoming van de verkoper voor de nieuwe rookgasafvoer, maar deze is dat geenszins van plan en heeft voorgesteld om de kachel te komen ophalen en de koop te ontbinden. Ik ben hier meer akkoord gegaan.


    Einde avontuur en ergernis MCZ Musa Hydro 22kw voor mij...

    Ik wil iedereen bedanken voor de tips en het meedenken, ook de mensen van Fero in Belgie.

    Groeten,
    Remco



    Vandaag is de kachel opgehaald door de verkoper... Nu zonder pelletkachel ;-(
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast do feb 10, 2011 10:02 pm

    En ga je nog een ander pelletavontuur aan?

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast do feb 10, 2011 10:05 pm

    kristel schreef:En ga je nog een ander pelletavontuur aan?

    Groetjes
    Kristel

    Ik denk het wel, maar eerst mijn rookgasafvoer op orde brengen... En een goede verkoper vinden ;-)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast do feb 10, 2011 10:10 pm

    Alvast heel veel succes deze keer!

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo okt 26, 2011 1:00 am

    kristel schreef:Alvast heel veel succes deze keer!

    Groetjes
    Kristel

    Daar zijn we weer... nu met een Clam Niagara 24kw gekocht bij Nicky VandeBosch. Maak veeeeeeel minder geluid, wat een verschil met de MCZ Musa 22kw.

    Tot nu toe een tevreden mens...

    Groeten,
    Remco
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo okt 26, 2011 9:12 am

    Gefeliciteerd, hopelijk heb je dit keer meer geluk !!

    Goede rookgasafvoer gemonteerd? Wink
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo okt 26, 2011 7:11 pm

    Leuk te horen dat het deze keer wel goed gekomen is!

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast za okt 29, 2011 9:59 am

    rmcsmt schreef:Gefeliciteerd, hopelijk heb je dit keer meer geluk !!

    Goede rookgasafvoer gemonteerd? Wink

    Dank je

    Nog steeds dezelfde rookgasafvoer!! ;-)

    Gesponsorde inhoud


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 9 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 4:57 am