Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 48 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 48 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
player
Jef
steven
Philip
ss
erwin
turkoois
11 plaatsers

    Rookgasafvoer kapje


    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 2085
    Registration date : 22-11-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van ss vr dec 03, 2010 7:02 pm

    fleur schreef:
    frue66 schreef:Nog een rookgas vraagje...

    Is het normaal dat er roet uit de rookgasafvoer komt, er ligt bij ons nu sneeuw dus kan je het goed zien...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Dit is van 3 dagen branden.

    Gr.
    Remco


    frue,met welke pellets...
    is normaal dat er wat stof uitkomt en in de sneeuw valt dit natuurlijk op ,muren worden ook vuil na een tijd en anders valt dit op het dak .

    Inderdaad, lijkt me op de foto niet overdreven, anders valt het inderdaad op het dak en met de regen via de goot naar de riool...Dan valt dat natuurlijk niet op...
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast vr dec 03, 2010 7:33 pm

    fleur schreef:
    frue66 schreef:Nog een rookgas vraagje...

    Is het normaal dat er roet uit de rookgasafvoer komt, er ligt bij ons nu sneeuw dus kan je het goed zien...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Dit is van 3 dagen branden.

    Gr.
    Remco


    frue,met welke pellets...
    is normaal dat er wat stof uitkomt en in de sneeuw valt dit natuurlijk op ,muren worden ook vuil na een tijd en anders valt dit op het dak .

    @fleur

    German pellets.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 2:46 pm

    Vinden jullie dit acceptabel na anderhalve week (110 uur) branden?

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31525
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van erwin di dec 07, 2010 3:03 pm

    frue66 schreef:Vinden jullie dit acceptabel na anderhalve week (110 uur) branden?

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    nee veel te veel roet
    welke pellets
    stook je niet te rijk met onvolledige verbranding
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van ss di dec 07, 2010 4:09 pm

    Erwin, hij stookt met German!
    Staat die schouw zo dicht tegen het raam of ligt er overal zoveel roet? Is de brandkamer ook zwart van het roet? Of zit de buis vol roet? Schouw gekuist?
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 4:35 pm

    Het soort pellets doet er niet toe !

    De rookgasafvoerder staat veel te hard !!
    Normaal mag er niks uit de schouw komen , alleen in het slechtste geval een beetje rook! affraid
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van ss di dec 07, 2010 4:47 pm

    Niets, is dat niet wat weinig Krusty? Ik heb buren met een andere kachel dan de onze en die ruikt meer en er komt ook weinig roet uit de schouw. Bij ons is het niet zichtbaar omdat het een zadeldak is, maar ik denk dat op een plat dak en met een kapje erop het wel normaal is dat je wat roet ziet in de sneeuw, in het potje ligt er toch roet, dus die kan toch meevliegen als de buis kort is? Kan er hier ergens een installateur helpen? Nicky? Jean?
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 4:55 pm

    Idd, het zouden 2 dingen kunnen zijn:

    1: je trek is te sterk van je schoorsteen, maar ik zie een pijpje van 80 mm dus dat lijkt me stug
    2: je extractie motor is te sterk af gesteld

    Nu komt het: Ik heb gisteren met 2 installateurs gebeld omdat ik hetzelfde prbleem had, alleen zag ik het probleem als halve onverbrande pellets die door mn brandkamer in de as-la geblazen wordt.

    de 2 bevindingen en oplossingen:

    1: Maak zelf een inlaat restrictie. Door de koude veranderd de lucht densiteit en trek van de schoorsteen waardoor de extractie van het rookgas en dus ook de aanvoer van verse lucht "wilder" wordt. Volgens deze man hebben ALLE pelletkachels hier last van ongeacht merk en leeftijd.

    2: Een gemetste schouw voorzien van 80 mm schoorsteen, maar ik zag dat je een 80 mm schoorsteen al had dus deze valt dan af.

    Wat ik typisch vind is dus dat bij een pijp van 80 mm dit ook kan gebeuren en ik nu meer het idee krijg dat reatie 2 een commerciele verkooptruuc was.

    Bij reactie 1 kreeg ik ook nog na dat, omdat dit vaak alleen voorkomt bij weersveranderingen, hun installateurs dit altijd voorschreven omdat ze anders hele dagen moeten spenderen aan het afstellen van rookgas parameters bij mensen die daar last mee hebben bij weers veranderingen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 5:03 pm

    Ik ben zelf even op mijn dak gaan kijken naar mijn rookafvoer. Aan het kapje hang ook al wel wat roet, een soort zwarte as die ik ook vind in mijn kachel maar er rond is geen roet te vinden. Uit mijn schouw komt geen rook, enkel als ik er vlakbij sta ruik ik dat er een kachel brandt.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 5:04 pm

    frue66 schreef:Vinden jullie dit acceptabel na anderhalve week (110 uur) branden?

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]



    frue

    je potje als eens afgedaan onderaan de uitlaat,daar zou praktisch niets mogen inzitten maar ik vrees voor erger !!
    ik denk dat je uitlaat verstopt is geraakt toen het kapje omlaag was gericht,vandaar de slechte verbranding en roetopstapeling in de uitlaat.
    uitlaat volledig kuisen en opnieuw proberen

    gr fleur


    Laatst aangepast door fleur op di dec 07, 2010 8:37 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 7:29 pm

    Filip slot schreef:Het lijkt me wel stragiatelli. lachen

    Ik kon er wel eens mee lachen maar wanneer ik de volgende foto's bekijk begin ik mij wel zorgen Rolling Eyes te maken in jou plaats.

    Ik zou héééééééél dringend de installateur laten komen en de kachel perfect laten afstellen + hem een document laten opmaken dat de schouw gepoetst is + attest.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 8:12 pm

    Das misschien wel t beste, de proffesional weet toch altijd meer als de prater.

    Alleen wordt het wel lastig als 2 pro's iets anders zeggen,met mijn eigen kachel-probleempje waren 2 telefoontjes meer voer voor verwarring dan iets anders.

    Bij de een had ik al snel een blij gevoel dat het makkelijk opgelost kon worden, bij de ander kreeg ik het gevoel dat het mijn "setup" totaal fout is. ik zou zeker niet nalaten om meerdere proffesionals hun mening te vragen.

    Ik hoop dat je er uit komt Frue, succes!


    Laatst aangepast door pallette op di dec 07, 2010 8:28 pm; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : spelfout)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31525
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van erwin di dec 07, 2010 8:32 pm

    palette
    wat bedoel je met een inlaat restrictie
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Philip di dec 07, 2010 8:42 pm

    erwin123 schreef:palette
    wat bedoel je met een inlaat restrictie

    een belemmering van je verbrandingslucht, zodat die bv zo sterkt niet meer blaast onderaan je branderpotje door de trek van de kachel

    dus bv de inlaat van je verbarndings lucht verkleine door middel van bv een schuifje ofzo


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 9:22 pm

    ss schreef:Erwin, hij stookt met German!
    Staat die schouw zo dicht tegen het raam of ligt er overal zoveel roet? Is de brandkamer ook zwart van het roet? Of zit de buis vol roet? Schouw gekuist?
    Groeten,
    ss


    @ss

    In de brandkamer is ook wel wat roet, moet je de schouw al schoonmaken na anderhalve week?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 9:25 pm

    krusty schreef:Het soort pellets doet er niet toe !

    De rookgasafvoerder staat veel te hard !!
    Normaal mag er niks uit de schouw komen , alleen in het slechtste geval een beetje rook! affraid

    @krusty

    de rookgasavoer kan je niet instellen dat regelt de kachel zelf.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van steven di dec 07, 2010 9:30 pm

    de ventilator van de rookgasafvoer kan je wel degelijk bijstellen


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 9:36 pm

    pallette schreef:Idd, het zouden 2 dingen kunnen zijn:

    1: je trek is te sterk van je schoorsteen, maar ik zie een pijpje van 80 mm dus dat lijkt me stug
    2: je extractie motor is te sterk af gesteld

    Nu komt het: Ik heb gisteren met 2 installateurs gebeld omdat ik hetzelfde prbleem had, alleen zag ik het probleem als halve onverbrande pellets die door mn brandkamer in de as-la geblazen wordt.

    de 2 bevindingen en oplossingen:

    1: Maak zelf een inlaat restrictie. Door de koude veranderd de lucht densiteit en trek van de schoorsteen waardoor de extractie van het rookgas en dus ook de aanvoer van verse lucht "wilder" wordt. Volgens deze man hebben ALLE pelletkachels hier last van ongeacht merk en leeftijd.

    2: Een gemetste schouw voorzien van 80 mm schoorsteen, maar ik zag dat je een 80 mm schoorsteen al had dus deze valt dan af.

    Wat ik typisch vind is dus dat bij een pijp van 80 mm dit ook kan gebeuren en ik nu meer het idee krijg dat reatie 2 een commerciele verkooptruuc was.

    Bij reactie 1 kreeg ik ook nog na dat, omdat dit vaak alleen voorkomt bij weersveranderingen, hun installateurs dit altijd voorschreven omdat ze anders hele dagen moeten spenderen aan het afstellen van rookgas parameters bij mensen die daar last mee hebben bij weers veranderingen.

    @pallette
    wat bedoel je met: je extractie motor is te sterk af gesteld
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 9:39 pm

    Steven schreef:de ventilator van de rookgasafvoer kan je wel degelijk bijstellen

    @steven

    deze mcz heeft een active system dwz dat de kachel zelf de rookgasafvoer fan regelt volgens mij.

    'UITSTEKENDE TECHNOLOGIE, Door gebruik te maken van de modernste sturingsmechanismen, wordt een perfect ecologische verbranding gecreeerd. Het gepatenteerde "MCZ ACTIVE SYSTEM" zorgt voor de juiste hoeveelheid zuurstof die uw kachel nodig heeft voor een excellente verbranding. Ook detekteert dit systeem of er veel,weinig of geen trek in de schoorsteen is en past de kachel aan.'
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 9:41 pm

    fleur schreef:
    frue66 schreef:Vinden jullie dit acceptabel na anderhalve week (110 uur) branden?

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]



    frue

    je potje als eens afgedaan onderaan de uitlaat,daar zou praktisch niets mogen inzitten maar ik vrees voor erger !!
    ik denk dat je uitlaat verstopt is geraakt toen het kapje omlaag was gericht,vandaar de slechte verbranding en roetopstapeling in de uitlaat.
    uitlaat volledig kuisen en opnieuw proberen

    gr fleur

    @fleur

    kan dat al zo snel verstopt raken na 110 uur branden? ik ga straks eens kijken wat er in het potje zit, vorige week al een keer gekeken en toen zat er niet veel in.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 9:45 pm

    Filip slot schreef:
    Filip slot schreef:Het lijkt me wel stragiatelli. lachen

    Ik kon er wel eens mee lachen maar wanneer ik de volgende foto's bekijk begin ik mij wel zorgen Rolling Eyes te maken in jou plaats.

    Ik zou héééééééél dringend de installateur laten komen en de kachel perfect laten afstellen + hem een document laten opmaken dat de schouw gepoetst is + attest.

    @filip

    De installateur komt volgende week kijken, maar de schouw kan toch niet binnen anderhalve week 110 uren zo vies zijn?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 9:51 pm

    ik heb de foto's ook naar Fero verzonden en kreeg dit als antwoord:

    'Dit komt door moeilijke verbanding, veroorzaakt door het gebrek aan schoorsteentrek'
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31525
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van erwin di dec 07, 2010 9:56 pm

    frue66 schreef:ik heb de foto's ook naar Fero verzonden en kreeg dit als antwoord:

    'Dit komt door moeilijke verbanding, veroorzaakt door het gebrek aan schoorsteentrek'

    maar fero heeft dat toch zelf geplaatst Sad
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 10:01 pm

    erwin123 schreef:
    frue66 schreef:ik heb de foto's ook naar Fero verzonden en kreeg dit als antwoord:

    'Dit komt door moeilijke verbanding, veroorzaakt door het gebrek aan schoorsteentrek'

    maar fero heeft dat toch zelf geplaatst Sad

    @erwin123

    Fero is de importeur van MCZ en zit in België, de beste man is vorige week bij mij geweest om te kijken naar de kachel.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31525
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van erwin di dec 07, 2010 10:07 pm

    frue66 schreef:

    Fero is de importeur van MCZ en zit in België, de beste man is vorige week bij mij geweest om te kijken naar de kachel.

    ja weet ik, maar hij heeft toch je schouw verandert van dat 45graden pijpje naar onder naar wat het nu is.

    misschien best toch hoger gaan dan,
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 07, 2010 10:13 pm

    erwin123 schreef:
    frue66 schreef:

    Fero is de importeur van MCZ en zit in België, de beste man is vorige week bij mij geweest om te kijken naar de kachel.

    ja weet ik, maar hij heeft toch je schouw verandert van dat 45graden pijpje naar onder naar wat het nu is.

    misschien best toch hoger gaan dan,

    Dat wil ik ook doen, maar ik wil de garantie hebben dan het dan wel goed gaat met de rookgasafvoer... maar die kan Fero en mijn installateur niet geven, maar ze denken van wel. Het gaat mij ruim 1000 euro extra kosten dus dan wil je toch wel wat meer zekerheid toch?


    Gesponsorde inhoud


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 2 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 06, 2024 10:05 pm