Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 9 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 9 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
player
Jef
steven
Philip
ss
erwin
turkoois
11 plaatsers

    Rookgasafvoer kapje


    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 12:51 pm

    pallette schreef:
    zelfs niet voor de goede

    degene die voor jou goed is kan slecht zijn bij mij, bekijk het zoals dokters
    een dokter die je geneest zelfs als zit die in de slechtste kliniek in belgie zal een goede dokter zijn het omgekeerde is net zo

    je zal steeds voor en tegenstanders hebben voor een bepaalde installateur


    Okay, point taken Wink Misschien dan een lijstje met installateurs die garantie geven op de installatie die zij uitgevoerd hebben?

    Ik lees dat de kachel van Frue iets ingewikkelder is dan ik dacht, er kan dus veel meer aan de hand zijn dan de eerder genoemde problemen. Dit is meer een klus voor een erkende loodgieter met pelletkachel ervaring.

    @pellette

    Ik denk dat @11221 wel eens gelijk kan hebben, in mijn geval... de retourwater bypass hebben ze er weer tussenuit gehaald.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 1:04 pm

    frue66 schreef:
    @11221

    Er zat een soort van retourtemperatuur-begrenzer tussen, die houd het retourwater op min. 63graden, maar toen deze 'klep' of 'bypass' er tussen zat werden de radiatoren niet warm alleen de design radiatoren in de badkamers. Dus de installateur heeft deze weer er tussenuit gehaald.

    zie: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Dan zit daar waarschijnlijk al het grootste probleem van je vervuiling, namelijk dat je die retourtemperatuur-begrenzer er niet tussenuit mag halen!!
    Heeft jouw installateur ervaring met CV-kachels/ketels?
    Als je deze klep ertussenuit laat ga je (1) een enorm vuilen EN vervuilende kachel hebben en (2) je kachel binnen de kortste keren kapot stoken.

    Als je met die regelklep ertussen een onregelmatig brandende kachel krijgt, dan denk ik dat je er best een buffer tussen installeert, dan is dat probleem opgelost.
    Als je kachel de radiatoren niet warm krijgt met die klep ertussen, kan het zijn dat de kachel te licht is!
    Het probleem met die dingen is meestal, dat de verhouding tussen warmteafgifte aan de ruimte en aan het water te groot is.
    Je zou, in jouw geval een 30% ruimtewarmte en 70% waterwarmte moeten genereren. Als het andersom is (ken jou kachel niet, maar waarschijnlijk eerder 70%ruimte, 30% water), dan ga je ofwel in je onderbroek aan de kachel zitten, ofwel met radiatoren zitten die je niet op temperatuur krijgt. Dit zal dan ook niet op te lossen zijn met een buffer.

    Hoe doe je de sturing van de 2 verwarmingskringen (vloerverwarming en radiatoren): via gestuurde 3-weg kranen?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 1:05 pm

    Wat kan ik nu nog doen, ik heb al verschillende pellets geprobeerd, zou het echt verholpen zijn al ik een extra investering doe om de rookgasafvoer naar boven te brengen door mijn dak heen? of is er iets anders aan de hand?

    Ik heb mijn kachel nu maar uitgezet, de lol is er voor mij al een beetje vanaf. Ik wacht op de installateur... maar die komt pas volgende week.



    frue
    waar ik mee zou beginnen is de uitlaat GRONDIG te kuisen alsook de KACHEL die intussen ook vol roet zal hangen .(een grondige beurt zal nodig zijn)
    vervolgens zou ik de kachel terug opstarten maar eerst zonder het kapje op de uitlaat (maar daarvoor mag het niet regenen)
    de start was volgens mij slecht ,maar daarom niet hopeloos



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 1:20 pm

    fleur schreef:Wat kan ik nu nog doen, ik heb al verschillende pellets geprobeerd, zou het echt verholpen zijn al ik een extra investering doe om de rookgasafvoer naar boven te brengen door mijn dak heen? of is er iets anders aan de hand?

    Ik heb mijn kachel nu maar uitgezet, de lol is er voor mij al een beetje vanaf. Ik wacht op de installateur... maar die komt pas volgende week.



    frue
    waar ik mee zou beginnen is de uitlaat GRONDIG te kuisen alsook de KACHEL die intussen ook vol roet zal hangen .(een grondige beurt zal nodig zijn)
    vervolgens zou ik de kachel terug opstarten maar eerst zonder het kapje op de uitlaat (maar daarvoor mag het niet regenen)
    de start was volgens mij slecht ,maar daarom niet hopeloos



    gr fleur

    @Fleur,

    Als je een CV-kachel (zoals in dit geval) stookt zonder die regelklep ertussen (werking zoals bij thermostaat van een auto: Bij een diesel bijv. zorgt deze voor een constante temperatuur van 85°C), mag je ze zoveel kuisen als je wil, je hebt het na een paar keer stoken alweer terug zitten.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 1:23 pm

    11221 schreef:
    frue66 schreef:
    @11221

    Er zat een soort van retourtemperatuur-begrenzer tussen, die houd het retourwater op min. 63graden, maar toen deze 'klep' of 'bypass' er tussen zat werden de radiatoren niet warm alleen de design radiatoren in de badkamers. Dus de installateur heeft deze weer er tussenuit gehaald.

    zie: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Dan zit daar waarschijnlijk al het grootste probleem van je vervuiling, namelijk dat je die retourtemperatuur-begrenzer er niet tussenuit mag halen!!
    Heeft jouw installateur ervaring met CV-kachels/ketels?
    Als je deze klep ertussenuit laat ga je (1) een enorm vuilen EN vervuilende kachel hebben en (2) je kachel binnen de kortste keren kapot stoken.

    Als je met die regelklep ertussen een onregelmatig brandende kachel krijgt, dan denk ik dat je er best een buffer tussen installeert, dan is dat probleem opgelost.
    Als je kachel de radiatoren niet warm krijgt met die klep ertussen, kan het zijn dat de kachel te licht is!
    Het probleem met die dingen is meestal, dat de verhouding tussen warmteafgifte aan de ruimte en aan het water te groot is.
    Je zou, in jouw geval een 30% ruimtewarmte en 70% waterwarmte moeten genereren. Als het andersom is (ken jou kachel niet, maar waarschijnlijk eerder 70%ruimte, 30% water), dan ga je ofwel in je onderbroek aan de kachel zitten, ofwel met radiatoren zitten die je niet op temperatuur krijgt. Dit zal dan ook niet op te lossen zijn met een buffer.

    Hoe doe je de sturing van de 2 verwarmingskringen (vloerverwarming en radiatoren): via gestuurde 3-weg kranen?



    De verhouding is 18kw water en 4,3kw lucht... Toen de klep er tussen zat kwam de vloerverwarming niet hoger dan 30 graden terwijl die op 40 staat in gesteld en de radiatoren werden in het geheel niet warm, nu zonder klep is de temperatuur van de vloerverwarming 40 en de radiatoren (6 stuks) worden nu wel heet.


    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 2:38 pm

    11221 schreef:
    fleur schreef:Wat kan ik nu nog doen, ik heb al verschillende pellets geprobeerd, zou het echt verholpen zijn al ik een extra investering doe om de rookgasafvoer naar boven te brengen door mijn dak heen? of is er iets anders aan de hand?

    Ik heb mijn kachel nu maar uitgezet, de lol is er voor mij al een beetje vanaf. Ik wacht op de installateur... maar die komt pas volgende week.



    frue
    waar ik mee zou beginnen is de uitlaat GRONDIG te kuisen alsook de KACHEL die intussen ook vol roet zal hangen .(een grondige beurt zal nodig zijn)
    vervolgens zou ik de kachel terug opstarten maar eerst zonder het kapje op de uitlaat (maar daarvoor mag het niet regenen)
    de start was volgens mij slecht ,maar daarom niet hopeloos



    gr fleur

    @Fleur,

    Als je een CV-kachel (zoals in dit geval) stookt zonder die regelklep ertussen (werking zoals bij thermostaat van een auto: Bij een diesel bijv. zorgt deze voor een constante temperatuur van 85°C), mag je ze zoveel kuisen als je wil, je hebt het na een paar keer stoken alweer terug zitten.



    ik zie niet onmiddelijk het verband tussen het roetprobleem en het opwarmen van het water,


    gr fleur
    Philip
    Philip
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 1426
    Leeftijd : 52
    Registration date : 15-03-09

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Philip wo dec 08, 2010 2:49 pm

    water te koud -> verbrandingskamer temperatuur zakt te fel -> slechtere verbranding = resultaat roet
    dat is wat ik eruit versta


    _________________
    Rika como vanaf 24/03/15  
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 6:11 pm

    Philip schreef:water te koud -> verbrandingskamer temperatuur zakt te fel -> slechtere verbranding = resultaat roet
    dat is wat ik eruit versta

    Inderdaad cheers
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 8:39 pm

    Goede verbranding is een regel van 3: Zuurstof, brandstof en energie. Valt er 1 weg dan geen verbranding. Verminderd er 1 dan verminderd de verbranding. Door de koude is er te weinig energie. Bij brand van een silo ziet men meestal dat men blust door de silo af te koelen. Het vuur dooft zonder de silo te moeten openen wat een ontploffing zou kunnen veroorzaken.

    Dit even tussendoor.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast wo dec 08, 2010 11:38 pm

    11221 schreef:
    frue66 schreef:
    @11221

    Er zat een soort van retourtemperatuur-begrenzer tussen, die houd het retourwater op min. 63graden, maar toen deze 'klep' of 'bypass' er tussen zat werden de radiatoren niet warm alleen de design radiatoren in de badkamers. Dus de installateur heeft deze weer er tussenuit gehaald.

    zie: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Dan zit daar waarschijnlijk al het grootste probleem van je vervuiling, namelijk dat je die retourtemperatuur-begrenzer er niet tussenuit mag halen!!
    Heeft jouw installateur ervaring met CV-kachels/ketels?
    Als je deze klep ertussenuit laat ga je (1) een enorm vuilen EN vervuilende kachel hebben en (2) je kachel binnen de kortste keren kapot stoken.

    Als je met die regelklep ertussen een onregelmatig brandende kachel krijgt, dan denk ik dat je er best een buffer tussen installeert, dan is dat probleem opgelost.
    Als je kachel de radiatoren niet warm krijgt met die klep ertussen, kan het zijn dat de kachel te licht is!
    Het probleem met die dingen is meestal, dat de verhouding tussen warmteafgifte aan de ruimte en aan het water te groot is.
    Je zou, in jouw geval een 30% ruimtewarmte en 70% waterwarmte moeten genereren. Als het andersom is (ken jou kachel niet, maar waarschijnlijk eerder 70%ruimte, 30% water), dan ga je ofwel in je onderbroek aan de kachel zitten, ofwel met radiatoren zitten die je niet op temperatuur krijgt. Dit zal dan ook niet op te lossen zijn met een buffer.

    Hoe doe je de sturing van de 2 verwarmingskringen (vloerverwarming en radiatoren): via gestuurde 3-weg kranen?


    De sturing is door 2 kleppen van honeywell. 1 klep voor de vloerverwarming en 4 radiatoren op de begaande grond en 1 klep voor de 1e en 2e etage. Of is dit niet wat je bedoeld?

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast do dec 09, 2010 7:42 am

    @11221

    Ik had jou suggestie over de retourwaterbegrenzer voorgelegd bij Fero en krijg dit als antwoord:

    'Bij deze kachel zit reeds een thermische regeling die ervoor zorgt dat de circulatiepomp pas opstart vanaf 50°C en dus hoeft u geen thermisch 3-weg ventiel te plaatsen.
    Mits aanpassing van het rookafvoerkanaal ben ik zeker dat deze kachel naar behoren moet functioneren'

    en

    'Indien u liever toch met een 3-wegventiel werkt, mag je deze er terug laten tussenplaatsen, maar volgens mij maakt dit weinig verschil uit. Ik ben ervan overtuigd dat een goed rookafvoerkanaal meer invloed zal hebben op uw verbranding dan het plaatsen van de een thermisch 3-weg ventiel.



    Mijn eigen loodgieter die de kachel NIET heeft geinstalleerd is het wel met jou eens en zegt ook dat de bypass er tussen MOET voor behoud van de kachel en optimaal fuctioneren.

    Ik ga toch maar weer een bypass laten plaatsen de Laddomat 11-30.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast do dec 09, 2010 3:36 pm

    en ook nog dit antwoord:

    'Zoals vroeger ik vroeger reeds heb gezegd, kan het goed zijn dat indien u uw kachel aan de tegenoverstaande muur doorvoert, u geen problemen ondervindt.
    Dit maakt het juist zo moeilijk omdat elke situatie anders is en dus geval per geval moet bekeken worden.
    Eventueel moet u eens informeren of deze mensen ook een tegendruk in hun rookkanaal hebben in plaats van onderdruk.'
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast do dec 09, 2010 9:45 pm

    frue66 schreef:@11221

    'Bij deze kachel zit reeds een thermische regeling die ervoor zorgt dat de circulatiepomp pas opstart vanaf 50°C en dus hoeft u geen thermisch 3-weg ventiel te plaatsen.
    Mits aanpassing van het rookafvoerkanaal ben ik zeker dat deze kachel naar behoren moet functioneren'


    Ik ga toch maar weer een bypass laten plaatsen de Laddomat 11-30.


    Houdt dit dan ook in dat de pomp weer stopt als de temperatuur onder de 50 C zakt? Want anders warm je eerst alleen het water op wat in de kachel zit, vervolgens ga je circuleren en zuig je (indien de kachel enige tijd uit is geweest) veel kouder water gelijk weer terug de kachel in, met als gevolg te veel afkoeling van je rookgassen, mindere verbranding, condensatie op je wisselaar en vervuiling van je schoorsteen. Neem daarbij je matig tot slecht geinstalleerde rookgasafvoerkanaal en je verhaal is compleet.

    Ik ben het eens met @11221: je mengklep hoort ertussen.
    (gelukkig wil je deze ook weer plaatsen zag ik)
    Voor wat betreft je rookgaskanaal vind ik dat de installateur je bij aankoop van de kachel verkeerd heeft geadviseerd hierover en dat deze dus in gebreke blijft. Wellicht kun je voorstellen om een deugdelijk rookgaskanaal te laten installeren en dat de installateur nu hiermee kan aantonen dat het geheel wel werkt. Werkt de installatie dan wel goed, spreek dan af om bijvoorbeeld de kosten voor het kanaal te delen (als compensatie voor het verkeerde advies en de ellende waar je nu al weken mee zit). Werkt de kachel met "juiste" rookgaskanaal nog steeds niet, dan haalt de installateur het kanaal weer weg en heb jij geen kosten. Fair toch?

    Inderdaad hebben de mensen hier wel gelijk: boos worden is niet de eerste oplossing en je komt er niet verder mee, maar ja als je al zolang tobt en de installateur laat het afweten, is het wel een vrij menselijke reactie


    Laatst aangepast door rmcsmt op do dec 09, 2010 9:50 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : onvolledige tekst)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast do dec 09, 2010 9:57 pm

    rmcsmt schreef:
    Houdt dit dan ook in dat de pomp weer stopt als de temperatuur onder de 50 C zakt? Want anders warm je eerst alleen het water op wat in de kachel zit, vervolgens ga je circuleren en zuig je (indien de kachel enige tijd uit is geweest) veel kouder water gelijk weer terug de kachel in, met als gevolg te veel afkoeling van je rookgassen, mindere verbranding, condensatie op je wisselaar en vervuiling van je schoorsteen.

    Exact wat ik hem daarjuist nog via PM heb proberen duidelijk maken, dat het enkel sturen via de pomp voor geen meter werkt. Die 50°C waarop de pomp opstart is trouwens nog altijd veel te laag.
    MET de Laddomat ertussen, mag die pomp opspringen op 50°C, maar ik zou het aanraden op 60°C.

    Het is misschien inderdaad een samenspel van EN slechte schoorsteen EN een slechte verbranding door de verbrandingskamer te zeer af te koelen.

    Nu is het aan Remco om wat uit te proberen, of laten uitproberen (door zijn loodgieter deze keer misschien) en dan het resultaat hier meedelen.

    Natuurlijk wel, na de nodige aanpassingen, eerst de hele zaak kuisen, voor je opnieuw opstart, zodat je met een "zuivere lei" begint.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast do dec 09, 2010 10:15 pm

    Ja da's inderdaad ook een belangrijke tip 11221 : voordat je opnieuw gaat afstellen, andere kanalen gaat plaatsen of wat dan ook: zorg eerst dat je kachel en je rookgasafvoer weer goed schoon zijn.
    Ik hoop echt voor Remco dat zijn kachel het snel gaat doen, want hij heeft nu lang genoeg ellende.

    Wellicht dat dhr Nicky van den Bosch, toch ook een zeer gewaardeerd forum-lid hier en verkoper van MCZ kachels, nog wat tips kan geven. Of Remco, benader hem eens via een persoonlijk bericht.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 1:42 pm

    Vandaag is de loodgieter geweest om de rookgasafvoer naar boven te brengen als experiment om te kijken of de kachel rustiger gaat branden en minder geluid maakt, tevens heeft hij de keerklep er weer tussen geplaatst (nog geen laddomat)

    Zie hier het resultaat:

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Mijn bevindingen tot nu toe:

    Geen verschil met de rookgasafvoer maakt nog steeds veel geluid en de rookgasafvoer fan is nog sneller gaan draaien, was ongeveer 1800 toeren nu 2200 toeren en de kachel is nog steeds onrustig aan het branden. Wel heeft de loodgieter de luchtinlaat achter de kachel met een pijp naar buiten gebracht hierdoor was er wel minder geluid van de luchtinlaat. Maar de rookgasafvoerfan maakt nog steeds een soort van resonerend geluid boven de 1500 toeren.

    Voor wat betreft de keerklep... nu deze er weer tussen zit worden de radiatoren amper warm, de klep zou open moeten gaan met 63 graden, de kachel staat op 75 graden watertemperatuur.

    Ik zou het nu echt niet meer weten, het enige wat ik nog kan proberen in de laddomat daar zit ook een pomp bij dus misschien is dat nog een optie.

    Of hebben jullie nog een idee?








    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 4:07 pm

    frue66 schreef:Vandaag is de loodgieter geweest om de rookgasafvoer naar boven te brengen als experiment om te kijken of de kachel rustiger gaat branden en minder geluid maakt, tevens heeft hij de keerklep er weer tussen geplaatst (nog geen laddomat)

    Zie hier het resultaat:

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Mijn bevindingen tot nu toe:

    Geen verschil met de rookgasafvoer maakt nog steeds veel geluid en de rookgasafvoer fan is nog sneller gaan draaien, was ongeveer 1800 toeren nu 2200 toeren en de kachel is nog steeds onrustig aan het branden. Wel heeft de loodgieter de luchtinlaat achter de kachel met een pijp naar buiten gebracht hierdoor was er wel minder geluid van de luchtinlaat. Maar de rookgasafvoerfan maakt nog steeds een soort van resonerend geluid boven de 1500 toeren.

    Voor wat betreft de keerklep... nu deze er weer tussen zit worden de radiatoren amper warm, de klep zou open moeten gaan met 63 graden, de kachel staat op 75 graden watertemperatuur.

    Ik zou het nu echt niet meer weten, het enige wat ik nog kan proberen in de laddomat daar zit ook een pomp bij dus misschien is dat nog een optie.

    Of hebben jullie nog een idee?

    oei
    enkelwandige buis buiten

    klop








    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 4:31 pm

    Loopt de pomp wel goed? kun je ergens je watercirculatie controleren? Klep kan wel open en dicht gaan maar als het water niet goed rond gepompt wordt komt het niet eens bij je radiatoren.

    wat een drama zeg....en je zit nu du al die tijd al in de kou??
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 5:42 pm

    pallette schreef:Loopt de pomp wel goed? kun je ergens je watercirculatie controleren? Klep kan wel open en dicht gaan maar als het water niet goed rond gepompt wordt komt het niet eens bij je radiatoren.

    wat een drama zeg....en je zit nu du al die tijd al in de kou??

    Als zijn mengklep er niet tussen zit, dan worden de radiatoren schijnbaar wel warm, dus denk ik dat de pomp wel voldoende opbrengst heeft. Mengklep werkt niet goed?


    Als ik het verhaal goed begrijp komt het erop neer dat je eigenlijk twee problemen hebt : ten eerste de kachel brandt onrustig met veel geluid van de rookgasfan en ten tweede ook nog waterzijdig loopt het niet goed.

    Het verbaast me dat je zo'n rookpluim op je schoorsteen hebt staan. Is dat altijd zo, of is de foto genomen net na / tijdens de opstart van je kachel? Als bij ons de kachel brandt, kun je dat niet zien aan de schoorsteen.

    Heb je nog contact (gehad) met je leverancier? Of zit er al schot in dat hij bezig is voor je?

    Succes, (leve de stadsverwarming?)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 5:46 pm

    jl schreef:
    frue66 schreef:Vandaag is de loodgieter geweest om de rookgasafvoer naar boven te brengen als experiment om te kijken of de kachel rustiger gaat branden en minder geluid maakt, tevens heeft hij de keerklep er weer tussen geplaatst (nog geen laddomat)

    Zie hier het resultaat:

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Mijn bevindingen tot nu toe:

    Geen verschil met de rookgasafvoer maakt nog steeds veel geluid en de rookgasafvoer fan is nog sneller gaan draaien, was ongeveer 1800 toeren nu 2200 toeren en de kachel is nog steeds onrustig aan het branden. Wel heeft de loodgieter de luchtinlaat achter de kachel met een pijp naar buiten gebracht hierdoor was er wel minder geluid van de luchtinlaat. Maar de rookgasafvoerfan maakt nog steeds een soort van resonerend geluid boven de 1500 toeren.

    Voor wat betreft de keerklep... nu deze er weer tussen zit worden de radiatoren amper warm, de klep zou open moeten gaan met 63 graden, de kachel staat op 75 graden watertemperatuur.

    Ik zou het nu echt niet meer weten, het enige wat ik nog kan proberen in de laddomat daar zit ook een pomp bij dus misschien is dat nog een optie.

    Of hebben jullie nog een idee?

    oei
    enkelwandige buis buiten

    klop




    Die enkelwandige buis is even als test, als het werkt komt er een dubbelwandige.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 5:49 pm

    pallette schreef:Loopt de pomp wel goed? kun je ergens je watercirculatie controleren? Klep kan wel open en dicht gaan maar als het water niet goed rond gepompt wordt komt het niet eens bij je radiatoren.

    wat een drama zeg....en je zit nu du al die tijd al in de kou??

    de pomp loopt goed volgens mij en staat zelfs op stand 3.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 5:53 pm

    rmcsmt schreef:
    pallette schreef:Loopt de pomp wel goed? kun je ergens je watercirculatie controleren? Klep kan wel open en dicht gaan maar als het water niet goed rond gepompt wordt komt het niet eens bij je radiatoren.

    wat een drama zeg....en je zit nu du al die tijd al in de kou??

    Als zijn mengklep er niet tussen zit, dan worden de radiatoren schijnbaar wel warm, dus denk ik dat de pomp wel voldoende opbrengst heeft. Mengklep werkt niet goed?


    Als ik het verhaal goed begrijp komt het erop neer dat je eigenlijk twee problemen hebt : ten eerste de kachel brandt onrustig met veel geluid van de rookgasfan en ten tweede ook nog waterzijdig loopt het niet goed.

    Het verbaast me dat je zo'n rookpluim op je schoorsteen hebt staan. Is dat altijd zo, of is de foto genomen net na / tijdens de opstart van je kachel? Als bij ons de kachel brandt, kun je dat niet zien aan de schoorsteen.

    Heb je nog contact (gehad) met je leverancier? Of zit er al schot in dat hij bezig is voor je?

    Succes, (leve de stadsverwarming?)

    De foto is genomen 1 uur na de opstart van de kachel met een buitentemperatuur van -1 en bijna geen wind. Fero zegt dat de loodgieter diameter 100mm had moeten nemen ipv 80mm, volgens mij kan het daar niet aan liggen het is ook maar een test of het zou werken ik ga toch niet met zo'n lelijke buis langs mn gevel omhoog. Ik wilde dit eerst testen voordat ik weer een investering ga doen van bijna 1200 euro om een dubbelwandige buis binnen door m'n huis naar boven te brengen.

    De kachel staat weer uit en de stadsverwarming staat weer aan... wordt vervolgt, al zou ik niet weten wat er nu gedaan moet worden. ;-(
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 6:06 pm

    frue66 schreef:
    Steven schreef:de ventilator van de rookgasafvoer kan je wel degelijk bijstellen

    @steven

    deze mcz heeft een active system dwz dat de kachel zelf de rookgasafvoer fan regelt volgens mij.

    'UITSTEKENDE TECHNOLOGIE, Door gebruik te maken van de modernste sturingsmechanismen, wordt een perfect ecologische verbranding gecreeerd. Het gepatenteerde "MCZ ACTIVE SYSTEM" zorgt voor de juiste hoeveelheid zuurstof die uw kachel nodig heeft voor een excellente verbranding. Ook detekteert dit systeem of er veel,weinig of geen trek in de schoorsteen is en past de kachel aan.'




    frue

    zou er iets mis gaan met het active-system van je kachel ? uitstekende technologie kan ook falen ---het kan bijna niet anders meer ,aangezien nu alles gekuist,nieuwe uitlaat enz....



    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 6:13 pm

    fleur schreef:
    frue66 schreef:

    @steven

    deze mcz heeft een active system dwz dat de kachel zelf de rookgasafvoer fan regelt volgens mij.

    'UITSTEKENDE TECHNOLOGIE, Door gebruik te maken van de modernste sturingsmechanismen, wordt een perfect ecologische verbranding gecreeerd. Het gepatenteerde "MCZ ACTIVE SYSTEM" zorgt voor de juiste hoeveelheid zuurstof die uw kachel nodig heeft voor een excellente verbranding. Ook detekteert dit systeem of er veel,weinig of geen trek in de schoorsteen is en past de kachel aan.'




    frue

    zou er iets mis gaan met het active-system van je kachel ? uitstekende technologie kan ook falen ---het kan bijna niet anders meer ,aangezien nu alles gekuist,nieuwe uitlaat enz....



    gr fleur

    fleur

    ik zou het niet weten, het zou kunnen de leverancier heeft al bij Fero een nieuwe fan besteld.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gast di dec 14, 2010 6:27 pm

    frue66 schreef:
    fleur schreef:




    frue

    zou er iets mis gaan met het active-system van je kachel ? uitstekende technologie kan ook falen ---het kan bijna niet anders meer ,aangezien nu alles gekuist,nieuwe uitlaat enz....



    gr fleur

    fleur

    ik zou het niet weten, het zou kunnen de leverancier heeft al bij Fero een nieuwe fan besteld.




    ik denk dat jij nu een fabrieksmekanieker nodig hebt die bij de kachel blijft tot je probleem is opgelost ,ik zou daar op aandringen bij de leverancier .


    gr fleur
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31524
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van erwin di dec 14, 2010 6:59 pm

    fleur schreef:
    ik denk dat jij nu een fabrieksmekanieker nodig hebt die bij de kachel blijft tot je probleem is opgelost ,ik zou daar op aandringen bij de leverancier .
    gr fleur

    zou ik ook doen, een mekanieker van de fabriek die ALLES eens nakijkt, in aanwezigheid van je installateur


    Gesponsorde inhoud


    Rookgasafvoer kapje - Pagina 4 Empty Re: Rookgasafvoer kapje

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 06, 2024 4:59 pm