Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 18 gasten

smillie


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
knoepken
jeanhup
steven
7 plaatsers

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Gast vr jan 07, 2011 5:10 pm

    Hallo,
    We zijn sinds 3 winters in het bezit van een Iris plus. De te verwarmen ruimte is 42m² met 2 open deuropeningen, het is een oude vrijstaande woning met dubbele beglazing maar geen geisoleerde muren. De kachel is geplaatst in een bestaande schouw met enkel een 80mm buis tot in de schouw verder geen buizen naar boven geplaatst.

    Reeds vanaf de eerste week gaf de kachel heel weinig warmte, na meerdere keren afstellen door de dealer heeft dit eigenlijk nog maar weinig verschil gegeven. We moeten de kachel steeds op niveau P3 zetten om iets of wat warmte te verkrijgen, gisteren 21 graden soms tot maximum 22gr, bij koudere vriestemperaturen raakt ze niet aan 20 gr. Verbruik nu 25kg pellets per 24h.
    Sinds vorige winter heb ik van de dealer de code en parameters gekregen om zelf de instellingen te wijzigen
    Na 3 winters van instellingen en weinig warmte ben ik het beu. Als ik van andere gebruikers lees over hoeveel warmte een pelletkachel geeft met hetzelfde vermogen en zelfs meer oppervlakte dan begin ik echt te twijfelen of ik wel een goede kachel heb.

    Wie heeft hetzelfde probleem of wie weet de oplossing, de verdeler zelf die trekt nogal veel zijn schouders op en weet het eigenlijk ook niet. Sad Sad

    Graag oplossingen

    mvg

    Luc
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van steven vr jan 07, 2011 5:33 pm

    cyclops


    Laatst aangepast door Steven op vr jan 07, 2011 8:17 pm; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : gewijzigd wegens meer info)


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van jeanhup vr jan 07, 2011 5:48 pm

    Die kachel zal vast nog iets te optimaliseren zijn, maar een Iris Plus is toch ook maar 8,3 kW effectief? Dat betekent dat hij voor een niet-goed geisoleerde ruimte van ca. 120m3 met veel luchtstroming (2 open deurgaten) maar knap groot genoeg zal zijn.
    avatar
    knoepken
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 206
    Leeftijd : 73
    Registration date : 14-12-08

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van knoepken vr jan 07, 2011 5:50 pm

    Suit de 2 open deuren eens af,en probeer dan eens de temp hoger te krijgen.Mischien n'pelletstoof met te weinig KW . Beter isoleren????
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van petrah vr jan 07, 2011 6:05 pm

    hier staat een iris (geen plus) en ik heb even gerekend , hier zijn het ongeveer 46 m2 met 2 deuropeningen waar geen deuren meer inzitten , huiskamer dan naar de keuken en verder een hal , die zijn prima te verwarmen met minder pellets ,een oudere hoekwoning , wat ik wel heb is dat als de deur naar de trapopgang open staat dan haalt de kachel het niet , alle warmte naar boven , dus die deur blijft dicht
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van petrah vr jan 07, 2011 6:54 pm

    ik wil hier alleen maar mee zeggen dat als dat hier lukt ,dan moet dat toch ook bij lucath lukken , omdat hier de kachel op klein staat en het soms te warm wordt , en dan doe ik dus wel even die deur open om de warmte naar boven te laten gaan
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van boxke vr jan 07, 2011 7:17 pm

    Ik ben ook jaloers als ik die wonderlijk lage verbruiken zie; Zelf ook vrijstaande oude woning en voor een 80³ met een 8kw en een grote deuropening moet deze ook ganse dag katoen geven (1.25kg/uur) om maar 21 graden te kunnen aanhouden. achter die deuropening ligt een apart verwarmde veranda van nog eens 100m³ . Als ik echter de deuropening toe hou, dan moet de pelletkachel veel minder geven (1kg/uur) maar zeker nooit naar eco.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Gast vr jan 07, 2011 8:01 pm

    lucath schreef:Hallo,
    We zijn sinds 3 winters in het bezit van een Iris plus. De te verwarmen ruimte is 42m² met 2 open deuropeningen, het is een oude vrijstaande woning met dubbele beglazing maar geen geisoleerde muren. De kachel is geplaatst in een bestaande schouw met enkel een 80mm buis tot in de schouw verder geen buizen naar boven geplaatst.

    Reeds vanaf de eerste week gaf de kachel heel weinig warmte, na meerdere keren afstellen door de dealer heeft dit eigenlijk nog maar weinig verschil gegeven. We moeten de kachel steeds op niveau P3 zetten om iets of wat warmte te verkrijgen, gisteren 21 graden soms tot maximum 22gr, bij koudere vriestemperaturen raakt ze niet aan 20 gr. Verbruik nu 25kg pellets per 24h.
    Sinds vorige winter heb ik van de dealer de code en parameters gekregen om zelf de instellingen te wijzigen
    Na 3 winters van instellingen en weinig warmte ben ik het beu. Als ik van andere gebruikers lees over hoeveel warmte een pelletkachel geeft met hetzelfde vermogen en zelfs meer oppervlakte dan begin ik echt te twijfelen of ik wel een goede kachel heb.

    Wie heeft hetzelfde probleem of wie weet de oplossing, de verdeler zelf die trekt nogal veel zijn schouders op en weet het eigenlijk ook niet. Sad Sad

    Graag oplossingen

    mvg

    Luc
    hoi
    naar mijn berekening heb je toch min een 11 kw nodig
    maar de ene woning is da andere niet
    je woning is vrijstaand denk ergens ten velde??
    dus vatbaar voor wind
    ook een oude woning muren niet geisoleerd ,vloer waarschijnlijk ook niet
    koude bruggen aan deuren en vensterbanken
    conclusie je kachel is jammer genoeg niet zwaar genoeg
    mvg jl
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van steven vr jan 07, 2011 8:22 pm

    Ik heb wat bijkomende info over het huis.

    Blijkbaar staat op enkele meters van de kachel een open trap.
    Dus veel van de warmte verdwijnt op die manier!

    Door de slechte isolatie gaat er ook veel warmte verloren. Het is dus niet aan de kachel gelegen.

    Je mag daar nog een 11kw kachel installeren, veel warmer zal het niet worden. open trap sluiten tegen warmteverlies zal al heel veel doen.

    Mvg,

    Steven



    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    petrah
    petrah
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 154
    Registration date : 25-08-10

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van petrah vr jan 07, 2011 8:26 pm

    heb ik het juist dat dan ook eigenlijk die aantal m2 niet kloppen want waar de warmte heen gaat moet je dan toch ook mee tellen, als je de open trap niet kan afsluiten is het mss mogelijk om dat boven te doen al is het maar in de vorm van een zwaar gordijn
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Gast vr jan 07, 2011 8:31 pm

    Steven schreef:Ik heb wat bijkomende info over het huis.

    Blijkbaar staat op enkele meters van de kachel een open trap.
    Dus veel van de warmte verdwijnt op die manier!

    Door de slechte isolatie gaat er ook veel warmte verloren. Het is dus niet aan de kachel gelegen.

    Je mag daar nog een 11kw kachel installeren, veel warmer zal het niet worden. open trap sluiten tegen warmteverlies zal al heel veel doen.

    Mvg,


    Steven


    eigenlijk is het wel aan de kachel gelegen deze is te licht
    al deze toestanden moesten meegerekend worden bij aankoop van de kachel
    mischien in de koudste wintermaanden het deurgat afdichten met gordijn of zoiets
    mvg jl
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van erwin vr jan 07, 2011 8:36 pm

    jl schreef:
    Steven schreef:Ik heb wat bijkomende info over het huis.

    Blijkbaar staat op enkele meters van de kachel een open trap.
    Dus veel van de warmte verdwijnt op die manier!

    Door de slechte isolatie gaat er ook veel warmte verloren. Het is dus niet aan de kachel gelegen.

    Je mag daar nog een 11kw kachel installeren, veel warmer zal het niet worden. open trap sluiten tegen warmteverlies zal al heel veel doen.

    Mvg,


    Steven



    eigenlijk is het wel aan de kachel gelegen deze is te licht
    al deze toestanden moesten meegerekend worden bij aankoop van de kachel
    mischien in de koudste wintermaanden het deurgat afdichten met gordijn of zoiets
    mvg jl

    installateur had dit moeten beogen
    maar je zit er nu mee Sad


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Gast vr jan 07, 2011 8:42 pm

    erwin123,
    verdorie, bijna een record!!
    Je had bijna alle laatste berichten te pakken.
    Ik dacht daar steek ik een stokje voor. blijven lachen
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van erwin vr jan 07, 2011 8:45 pm

    cyrre schreef:erwin123,
    verdorie, bijna een record!!
    Je had bijna alle laatste berichten te pakken.
    Ik dacht daar steek ik een stokje voor. blijven lachen



    pelletforum


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Gast vr jan 07, 2011 8:55 pm

    Nu serieus,

    Mijn saey neema produceert ook maar 8 kw.
    Met een open living, keuken inbegrepen en
    trap naar boven plus hal, lukt het me ook niet om
    op de koudste momenten de boel te verwarmen
    tot 21 graden.
    Gelukkig heb ik nog centrale verwarming.
    De saey is voor mij dan ook een goeie bijverwarming.
    Als hoofdverwarming zou het niet altijd lukken.
    Ik zou zeker een 11 kw nodig hebben.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Gast vr jan 07, 2011 11:01 pm

    lucath schreef:Hallo,
    We zijn sinds 3 winters in het bezit van een Iris plus. De te verwarmen ruimte is 42m² met 2 open deuropeningen, het is een oude vrijstaande woning met dubbele beglazing maar geen geisoleerde muren. De kachel is geplaatst in een bestaande schouw met enkel een 80mm buis tot in de schouw verder geen buizen naar boven geplaatst.

    Reeds vanaf de eerste week gaf de kachel heel weinig warmte, na meerdere keren afstellen door de dealer heeft dit eigenlijk nog maar weinig verschil gegeven. We moeten de kachel steeds op niveau P3 zetten om iets of wat warmte te verkrijgen, gisteren 21 graden soms tot maximum 22gr, bij koudere vriestemperaturen raakt ze niet aan 20 gr. Verbruik nu 25kg pellets per 24h.
    Sinds vorige winter heb ik van de dealer de code en parameters gekregen om zelf de instellingen te wijzigen
    Na 3 winters van instellingen en weinig warmte ben ik het beu. Als ik van andere gebruikers lees over hoeveel warmte een pelletkachel geeft met hetzelfde vermogen en zelfs meer oppervlakte dan begin ik echt te twijfelen of ik wel een goede kachel heb.

    Wie heeft hetzelfde probleem of wie weet de oplossing, de verdeler zelf die trekt nogal veel zijn schouders op en weet het eigenlijk ook niet. Sad Sad

    Graag oplossingen

    mvg

    Luc



    luc

    heb je al eens je temperaturen gemeten binnenshuis ,vloertemp---op stoelhoogte----onder plafond ----daar kan je heel wat van opsteken qua isolatie.
    is jou plafond wel degelijk geisoleerd?

    kuis je regelmatig de warmtewisselaar in je kachel?
    heb je al eens de temperatuur gemeten die uit de kachel komt (bij mij is dat vb op stand 2-82° op stand 3-114° ---enz..) gemeten als de kachel nieuw was en afgesteld.

    ik vind die kachel zwaar genoeg als je plafond GOED geisoleerd is.


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Gast vr jan 07, 2011 11:56 pm

    Steven ,
    Ik weet niet hoe jij aan meer informatie over mijn huis komt, meer bepaald open trap ? Had dit nochtans nergens vermeld.

    Ik had een open trap maar die is nu dichtgemaakt ,enkel nog een deuropening naar de trap en open deur naar keuken. Was wel vergeten te melden dat ook de radiatoren van de CV meerdere malen per dag verwarmen wegens te lage temperatuurmeting op thermostaat. En dan is het nog niet voldoende. Met onze vroegere houtkachel was het soms veel te warm.
    De kachel word regelmatig gekuist alsook de warmtewisselaar,de uitgaande temp kan ikzelf niet meten.
    Deze kachel werd mij door de verdeler als ruim voldoende verkocht nadat de woning met bijbehorende deuren en trapopening werd beschreven,zelfs bij de plaatsing is er nooit gezegd dat deze onvoldoende was voor deze ruimte. Spijtig

    Bij Petrah lukt het blijkbaar wel om met een minder zware Iris ongeveer dezelfde opp met ook 2 deuropeningen te verwarmen.
    Zal nog eens proberen om deuropening naar trap dicht te maken.

    Alvast bedankt voor de reacties
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31512
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van erwin za jan 08, 2011 12:18 am

    lucath schreef:Steven ,
    Ik weet niet hoe jij aan meer informatie over mijn huis komt, meer bepaald open trap ? Had dit nochtans nergens vermeld.

    Ik had een open trap maar die is nu dichtgemaakt ,enkel nog een deuropening naar de trap en open deur naar keuken. Was wel vergeten te melden dat ook de radiatoren van de CV meerdere malen per dag verwarmen wegens te lage temperatuurmeting op thermostaat. En dan is het nog niet voldoende. Met onze vroegere houtkachel was het soms veel te warm.
    De kachel word regelmatig gekuist alsook de warmtewisselaar,de uitgaande temp kan ikzelf niet meten.
    Deze kachel werd mij door de verdeler als ruim voldoende verkocht nadat de woning met bijbehorende deuren en trapopening werd beschreven,zelfs bij de plaatsing is er nooit gezegd dat deze onvoldoende was voor deze ruimte. Spijtig

    Bij Petrah lukt het blijkbaar wel om met een minder zware Iris ongeveer dezelfde opp met ook 2 deuropeningen te verwarmen.
    Zal nog eens proberen om deuropening naar trap dicht te maken.

    Alvast bedankt voor de reacties

    ik zou eerst eens testen met de deuren dicht

    als je kachel op P1 brand, heb je dan een mooie vlam,
    en is de ingeblazen lucht warm genoeg

    op hoeveel staat de ventilator deze gaat van air1 tot air9
    geeft dit verschil als je deze hoger zet

    welke pellets gebruik je

    8kw voor 40m2 is meer dan genoeg bij normale isolatiewaarden
    hoe hoog is je plafond


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Annejanne za jan 08, 2011 7:53 am

    Heb hier ook een Iris Plus voor ong. 52 m² met één deuropening naar keuken. Met het koude vriesweer haalde ik hier gemakkelijk 23° (halfopen bebouwing en matig geïsoleerd). Het verbruik ligt tussen de 1 à 1.1 kg per uur. De stand staat normaal op P2 en voor de rest kom ik nergens aan (de ventilatie gaat dan ook automatisch). Ben heel tevreden over mijn kachel!


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Gast za jan 08, 2011 8:27 am

    Beste,
    Koop eens een ander merk pellets, daar is veel aan gelegen is mijn ervaring
    Welk merk gebruik je nu?
    Durf haast wedden badger, goede pellet voor tussenseizoen maar niet bij vriestemp.

    Stel voor eens merk hogramix te kopen je zal snel enkele graden warmer hebben bij zelfde verbruik

    mvg
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van steven za jan 08, 2011 8:52 am

    Lucath,

    De installateur heeft mij deze info gegeven.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Gast za jan 08, 2011 1:08 pm

    Hallo,
    Bedankt iedereen voor de info
    Connie: ik denk niet dat de pellets de oorzaak zijn
    Ik ga nu eerst eens proberen om de resterende deuropening van de trapopening dicht te maken en dan afwachten op nieuwe vrieskou om de situatie opnieuw te beoordelen.
    Heb ondertussen contact gehad met de istallateur en de situatie uitgepraat

    mvg
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Gast zo jan 09, 2011 12:24 pm

    Ik heb hetzelfde probleem.in een gelijkwaardige woning.
    Dit ligt niet aan de kachel maar aan de isolatie van de woning.
    Je hebt minimaal 28 kw nodig voor een oude woning.
    En dan nog heb je weinig comfort met het huidige klimaat.
    Ik ben nu aan het isoleren met 20cm steenwol + gipsplaat.
    Dat is de enige mogelijkheid om dit op te lossen.
    Binnenkort komt een offerte voor 3 dubbel glas.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van steven zo jan 09, 2011 12:53 pm

    Gbollen,

    28kw in een pelletkachel bestaat niet. Dan moet je naar een pelletketel overstappen


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF

    Gesponsorde inhoud


    Iris Plus warmt onvoldoende Help !!! Empty Re: Iris Plus warmt onvoldoende Help !!!

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do mei 02, 2024 8:05 am