Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 3 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 3 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast wo aug 07, 2013 9:49 am

    Hallo,

    Ik ben hier ook nieuw. We hebben eind vorig jaar een inbouw pelletkachel laten plaatsen in onze bestaande open haard, de Edelkamin Pelletinsert 54 (8KW). Dit moest dienen als bijverwarming, maar we zijn ontevreden over de werking ervan. De pelletkachel staat in de living met eraan een open deuropening naar de keuken (totaal 200m³). Bij de koude winterdagen is de kachel niet in staat om de ruimte bij te verwarmen. We zetten de cv op 16gr maar de pelletkachel haalt met moeite 18-18.5gr (en dit op de hoogste stand zowel van ventilator als van verbranding). Iemand raadt wat er mis zou kunnen zijn?

    Alle hulp en info is welkom!

    Groetjes,

    Zandloper
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van pellbox wo aug 07, 2013 10:47 am

    de kachel is niet krachtig genoeg om zo een grote ruimte te verwarmen. je kan daar niets aan veranderen


    Pellbox
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast wo aug 07, 2013 10:58 am


    Alvast bendakt voor de snelle reactie.

    We hebben dit vermoeden ook en we hebben dit ook al voorgelegd aan onze verkoper/installateur, maar zij beweren dat we niet voldoende stoken (lees: de kachel van pellets voorzien). Ze blijven volhouden dat de kachel als bijverwarming onze woonruimte perfect warm krijgt. Dit zou volgens hen geen probleem moeten zijn. Maar uit ervaring zien we dat de kachel het gewoon niet haalt. We hebben zelfs al met de cv tot 20gr gestookt, dan de cv lager gezet en pelletkachel op om de temperatuur te behouden maar ze zakt gestaag naar beneden.

    Wordt het zo gedaan als bijverwarming? De cv op 16gr en dan met de pelletkachel tot 20gr? Want dit is ons nooit gezegd geweest hoe we de pelletkachel en cv moeten combineren.

    We willen namelijk zeker zijn dat de kachel onvoldoende vermogen heeft zodat we hen dit via een advocaat kunnen voorleggen.

    weske32v
    weske32v
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 77
    Leeftijd : 43
    Registration date : 05-12-12

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van weske32v wo aug 07, 2013 11:18 am

    Wij hebben een draagbare thermostaat voor de cv gekocht deze staat in de keuken en de radiator aan de pelletkachel staat meestal af
    wij kunnen met een 8kw 173m3 Perfect Verwarmen met enkel kachel ( living 130m3 (9m op 4.8m en 3hoog) + bureau ruimte 43m3 (3×3×4.8m)
    De Living werd Bij koude Winterdagen Makkelijk 25gr en de ruimte ernaast 21gr Aleen De 3de Ruimte Is Niet Goed Warm Tekrijgen
    avatar
    bart b
    verkoper


    Man Aantal berichten : 223
    Leeftijd : 45
    Registration date : 06-02-09

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van bart b wo aug 07, 2013 11:33 am

    Hey

    Kachel goed laten afstellen .
    Dit doet wonderen .

    Mvg bbpellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast wo aug 07, 2013 11:35 am

    @ Weske: we zijn ook al aan het denken geweest van de thermostaat in de keuken te hangen zodat hij niet meer in de living hangt.

    Hoe kan je nagaan dat er teveel warmte door de schouw gaat. We hebben bij de verkoper een interventie van Girretz (invoerder) gevraagd en zij zijn langsgeweest. Hij is enige wat hij kaon vertellen wat dat de kachel perfect werkt maar dat ze te licht is voor de ruimte (heeft dit zo vermeld om zijn bon). Nu krijgen wij die bon niet meer te zien want volgens Girretz is hij enkel gereserveerd voor de verkoper en die wil die niet aan ons geven en beweert zelfs dat wij die opmerking 'er laten opzetten' hebben. Girretz nog eens laten langskomen haalt niets uit, behalve een gepeperde rekening die we binnen de 14 dagen moeten betalen.

    We vragen ons gewoon af hoe anderen het hier door tijdens winter. Op hoeveel staat jullie thermostaat (waar hangt hij?), op hoeveel de kachel, hoe groot is de ruimte waar hij staat en hoeveel KW heeft de kachel, zodat we een idee hebben dat onze kachel te licht is voor de ruimte.

    We kunnen de verkoper dagvaarden om een gerechtsdeskundige aan te stellen om vast te komen stellen dat de kachel idd niet voldoende vermogen heeft, maar dit kost een hoop geld en we willen eerst zekerheid dat de kachel niet genoeg KW heeft. Hiervoor is alle hulp welkom.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van erwin wo aug 07, 2013 11:48 am

    of er teveel warmte door de schouw gaat, kun je beoordelen aan de schouwtrek en de rookgastemp,
    is deze nagezien door girretz en de verkoper?


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast wo aug 07, 2013 11:53 am

    @ Erwin: daar heb ik absoluut geen idee van. Volgens mij heeft de technieker van Girretz dit wel nagezien.
    Wat als de kachel wel goed is afgesteld en er niet te veel warmte door de schouw ontsnapt? Waaraan ligt het dan?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast wo aug 07, 2013 12:13 pm

    Hoi,
    in principe is uw vermogen van de kachel wat aan de magere kant.
    Is de woning niet,matig of goed geisoleerd?
    U was beter gesteld met een 12kw,daar je dan nog iets reserve had.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast wo aug 07, 2013 12:28 pm

    @ Fastfreddy: Onze woning dateert uit 1974, we hebben in februari de zolder geïsoleerd, de kruipkelder volgt hopelijk in het najaar en de spuwisolatie verschuift naar volgend jaar, dus ik zou zeggen matig.
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van harrielok wo aug 07, 2013 3:04 pm

    Zandloper voor een matig geïsoleerde woning is het vermogen van 8 Kw inderdaad aan de magere kant. De regel is per 20 kubieke meter inhoud 1 Kw. Bij een normaal geïsoleerde woning. bij minder goed geïsoleerde woningen 10- 20% aan vermogen toevoegen.
    Echter voor bijverwarming moet het voldoende zijn.
    Zoals U beschrijft moet de kachel de temperatuur op niveau houden zonder de CV.
    Als bijverwarming zal de CV de hoofdmoot moeten verwarmen, de besparing van CV gebruik ligt in het feit dat de pelletkachel ook een gedeelte verwarmd.
    Wat bedoelt U met echt koude dagen en hoe vaak komen deze voor?
    Om toch een comfortabele warmte tijdens deze dagen te hebben de CV op 21 graden en de pelletkachel op hoogvermogen. De CV gaat vanzelf uit als die temperatuur is bereikt.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast wo aug 07, 2013 3:56 pm


    @ Harrielok: dus als ik het goed begrijp, moeten we de thermostaat van de cv op 20-21gr zetten en dan de pelletkachel op een hoge stand. Waar is dan het nut van de pelletkachel? Wij hebben altijd begrepen dat de pelletkachel een aantal graden moet bijverwarmen waarbij we de cv op 16gr te zetten en de kachel bijverwarmt tot 20gr.

    Met echte koude dagen bedoel ik de winterdagen zoals in januari-februari-maart.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast wo aug 07, 2013 4:11 pm

    Zandloper,
    in bericht 7 voeg je
    We vragen ons gewoon af hoe anderen het hier door tijdens winter. Op hoeveel staat jullie thermostaat (waar hangt hij?), op hoeveel de kachel, hoe groot is de ruimte waar hij staat en hoeveel KW heeft de kachel, zodat we een idee hebben dat onze kachel te licht is voor de ruimte.


    Ik heb een buitenthermostaat en de CV staat uitgeschakeld. De thermostaat van de kachel staat op 21° en dat wordt het in de woonkamer en keuken die samen 58m² zijn en zou dus met 7 Kw kunnen uitkomen, ik heb echter een 9,5 Kw en verwarm de rest van het huis goeddeels mee.

    Als je de formule die hier staat hanteert kun je zelf al constateren dat je kachel te licht is: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.], je zult minimaal 10 Kw nodig hebben en liefst nog een slag zwaarder. Steek die kosten voor een advocaat maar in een zwaardere kachel.
    M.v.g.,
    Dick
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van harrielok wo aug 07, 2013 5:52 pm

    Zandloper met de koude dagen bedoel ik welke temperatuur Het kan in die maanden van -10 tot + 10 graden zijn.
    Bijvoorbeeld een 10 Kw kachel, moet van 15 graden nr 20 graden verwarmen buiten is het -10 dan kan dit bv 4 uren duren.
    Bij een buiten temperatuur van +10 is dit binnen een halfuur klaar.
    Het is duidelijk dat de pelletkachel een temperatuur van 21 graden niet kan vast houden.
    Door deze temperatuur door de cv laten bereiken met behulp van de pelletkachel zal de CV minder brandstof nodig hebben.
    Hoe doet de kachel het als jullie de kamertemperatuur naar 21 graden laten oplopen met behulp van de CV, kan de kachel het dan wel 21 graden houden?


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast wo aug 07, 2013 7:44 pm

    @ Harrielok: ik spreek van een dag van 0-5gr waarbij we de cv op 16gr zetten en de pelletkachel maximaal. We krijgen het dan maximaal 18.5gr in de woonruimte. Meer doet de pelletkachel niet.

    We hebben ook al het omgekeerde gedaan. De cv tot 20gr, dan deze lager gezet naar 17gr en de pelletkachel op. Je zag de temperatuur gestaag zakken tot de cv na 2u weer moest opspringen. De pelletkachel kon de temperatuur niet behouden.

    Zijn er verdelers die een gebruikte pelletkachel terug nemen en er nog iets voor geven? We zouden graag een pelletkachel terug willen zetten waar we wel iets mee zijn.

    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van harrielok wo aug 07, 2013 8:34 pm

    Zandloper,
    U heeft de tips die ik gegeven heb al uitgeprobeerd, Ik heb niet goed gelezen: Embarassed 
    De kachel is uitgebreid bekeken en getest rest waarschijnlijk nog de isolatie van de woning.
    Weske krijgt een vergelijkbare ruimte met 8 Kw wel warm.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast do aug 08, 2013 8:23 am

    Het probleem in dit geval is dat U de kachel heeft aangekocht als bijverwarming en niet in hoofdverwarming. Dan is alles natuurlijk voor interpretatie vatbaar. Want wat is bijverwarming juist? Dat zal ook het probleem worden als U het tot een rechtzaak zou laten komen. Dat de kachel verwarmt valt niet over te discussieren. Dus is dat natuurlijk al een groot probleem. Verder is het zo dat het allemaal niet zo simpel is zoals soms voorgesteld. Situering van de kachel, opbouw van de ruimtes, .... spelen ook allemaal mee. De thermostaat zit in de kachel zelf dus is de meting daarvan ook nooit correct. Ik zou U aanraden de kachel eerst eens te proberen op vermogen stand (manueel P1, P2 en P3) en zien wat het resultaat hiervan is aangezien de kachel op automatische stand zal moduleren.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast do aug 08, 2013 9:40 am


    @ Vandebosch: Gezien wij altijd met hetzelfde verhaal naar onze verkoper zijn gestapt, nl. de cv op 16gr en de kachel moet tot 20gr verwarmen, dan is het vrij duidelijk wat wij onder bijverwarming verstaan. Nooit hebben ze maar gezegd dat dit niet haalbaar zijn zijn, zelfs maar hun twijfel geuit. Ze hebben altijd tegen ons gezegd dat dit perfect mogelijk was. Maar dat is mijn vraag nu juist. Wat is bijverwarming? Wat wordt in algemene zin verstaan onder bijverwarming, want dit is ons nooit meegedeeld.

    We hebben eveneens de kachel laten draaien op de manuele standen, ze verwarmt wel iets beter dan op automatische stand, maar hoger als 18.5gr gaat ze niet (op stand P3 en ventilator op 9). Op automatische stand was het helemaal een ramp. We merkten ook dat we helemaal geen warmte voelen als we er 2 meter vanaf staan en ervoor. Je moet al heel dicht gaan staan. Dus wat is de volgende stap dan?

    Alvast bedankt voor de informatie!
    weske32v
    weske32v
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 77
    Leeftijd : 43
    Registration date : 05-12-12

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van weske32v do aug 08, 2013 10:40 am

    Als je geen warmte voelt op 2 meter afstand op de hoogste stand dan is er toch iets mis denk ik
    Want Op De Hoogste Stand Blaast Mijn 8kw toch Ferm Wat Hitte Uit

    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van harrielok do aug 08, 2013 10:58 am

    Zandloper

    Op welke temp hebben jullie de kachel staan?
    Gaat de ventilator ook sneller draaien bij een hoge stand, dit moet te voelen zijn op twee meter afstand.
    |Probeer de kachel is op 30 graden en P3


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast do aug 08, 2013 11:13 am

    Als U op 2 meter helemaal geen warmte meer voelt schat ik toch dat het gaat liggen aan ofwel: de instelling van de kachel, de installatie van de kachel, de gebruikte pellets. Ik plaats veel inzetpelletkachels en in principe hoort dat toch geen probleem te zijn. Bij een fel trekkende schoorsteen moeten de parameters bijvoorbeeld aangepast worden.

    Verder kan natuurlijk ook nog altijd het vermogen van de kachel omhoog bijgesteld worden, naar mijn mening moet dit op te lossen zijn.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31565
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van erwin vr aug 09, 2013 12:53 am

    nicky,

    ik vermoed ook dat het op te lossen is met een goede afstelling,
    maar dit is toch eerstens het werk van de verkoper of als die onkundig blijkt girretz in dit geval.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van harrielok vr aug 09, 2013 9:33 am

    De interventie van Girretz is al geweest conclusie kachel werkt goed is te klein voor de ruimte.
    Zandloper is Girretz nog een tweede keer geweest?
    Wat is een gepeperde rekening? hoeveel euro? In de garantie periode.
    Dit is een voorbeeld waarbij de klant en de verkoper/installateur niet tot een overeenstemming kunnen komen. Is dit onwil of onkunde van de verkoper.
    Is er geen technieker in de buurt die jullie verder kan helpen.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast vr aug 09, 2013 6:08 pm

    Girretz moet voorzichtig zijn met wat ze zeggen tegen een klant van zowel wat het vermogen van de kachel betreft alsook wat de installatie betreft. Dat hoort gecommuniceerd te worden tussen de installateur en de fabrikant. Voor de klant dient er enkel een oplossing te zijn. Alle andere discussies of aanmerkingen op het werk komen achteraf natuurlijk de klant/koper relatie niet ten goede als er in eerste instantie al geklungeld is.
    Ik heb ongeveer een jaar geleden door zulk een gedoe een toestel bij een klant moeten weghalen. In de folder van de fabrikant stond vermeld dat het toestel goed was voor 360m³ bij een Edilkamin pellet blok. Ik ben zelf ter plaatse gaan kijken en vastgesteld dat voor de ruimte bij die klant 150m³ een 10KW toestel meer als genoeg moest zijn. Echter verwachte de klant een temperatuur van 26°C terwijl hij "maar" 23°C kreeg. De rechtbank heeft dan geoordeeld dat de relatie tussen ons niet van die aard was dat we nog verder konden samen werken bij eventuele reparaties naderhand. Feit is dat ik de rechtzaak begonnen ben aangezien ik na 1jaar nog geen euro betaald kreeg.... Ook dat is Belgïe toevallig. En er is een expert bijgeweest....op mijn werk was geen enkele opmerking. Tubering voorzien, verse lucht voorzien, voldoende koeling voor de kachel,....... Dus zo simpel is het allemaal niet altijd.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gast vr aug 09, 2013 6:48 pm


    Dank jullie wel in de eerste plaats voor de informatie en de vragen. We lopen bij onze verkoper tegen een muur als we over het probleem beginnen.

    @ Harrielok: we zetten de kachel op 22-23gr, we hebben niet de nood om een temperatuur van 23gr en meer in onze woonruimte te hebben. 21gr is voor ons al meer als voldoende. De verkoper had ons geadviseerd om ze 2 graden hoger te zetten dan de gewenste temperatuur (anders springt de kachel te snel af waardoor te temperatuur onder de 21gr zakt). De ventilator gaat inderdaad harder draaien bij stand P3.

    Op de bon heeft de technieker van Girretz duidelijk genoteerd dat de kachel te licht is. Mijn partner heeft die bon ondertekend, maar wij krijgen die bon van Girretz niet meer te zien (na herhaaldelijke vraag om een duplicaat/kopie). De bon zit bij de verkoper en de bon is voor hen enkel gereserveerd. Raar want wij hebben die bon ondertekend. De verkoper heeft na het bezoek van Girretz en desbetreffende bon ons nooit meer gecontacteerd ondanks het blijvende probleem. Wij hebben hen zelf moeten contacteren. De opmerking op die bon wordt gewoon doodgezwegen en verklaard dat wij het er 'laten' opzetten hebben bij het bezoek (lees: wij hebben de technieker gemanipuleerd om dit te noteren). Ik veronderstel dat de technieker van Girretz de kachel op de juiste wijze heeft afgesteld.

    De rekening was 182€, ik vind dat toch meer als genoeg voor een bezoek van een half uur met transportkosten.

    @ Vandenbosch: de verkoper heeft ons zelfs na het bezoek van Girretz verweten dat we hun technieker niet op de hoogte hadden gesteld van de voorgeschiedenis omtrent de kachel. Wij dachten dat dit de taak van de verkoper was. Hij is op vraag van de verkoper opgeroepen geweest.
    Wij hebben het volledige bedrag voor de kachel en installatie (700€) voldaan, dus op dat gebied staan wij zwakker aangezien de verkoper zijn geld heeft. Voor hem is de zaak afgedaan.
    Ik durf al niet meer zeggen dat de kachel goed is afgesteld, gezien ik de kennis daar niet over heb en zowel de verkoper als Girretz al eens is langsgeweest. Het vermogen is al een keer bijgesteld geweest. We zouden graag bij een andere verdeler ons verhaal doen en zowel de afstelling als de plaatsing van de kachel te laten nakijken, want we kunnen niet meer op de verkoper vertrouwen.


    Gesponsorde inhoud


    Pelletinsert 54 warmt onvoldoende Empty Re: Pelletinsert 54 warmt onvoldoende

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 17, 2024 9:04 am