Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 73 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 72 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
pedro
harrielok
Chriske
7 plaatsers

    Pelletkachel voor werkplaats


    harrielok
    verkoper


    Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van harrielok ma okt 16, 2017 4:35 pm

    Volgens mij als je bij pr 028 bv 10 gr invult gaat de kachel pas uit als deze 10 gr hoger dan de ingestelde temperatuur bereikt.
    probeer maar uit opbv 3 gr
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin ma okt 16, 2017 4:46 pm

    ondertussen het antwoord gevonden van bericht 89...

    Uitlaatgas temperatuur;
    De bereikte uitlaat gas temperatuur kan uitgelezen worden door Toets 2 (+) vijf seconden ingedrukt te houden. Wisselend de uitlaatgas ventilator snelheid en de uitlaatgas temperatuur zullen in het display verschijnen.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske ma okt 16, 2017 7:38 pm

    De poster van het filmpje laat in PR028 gewoon 2 getallen zien, '1' en '2'. Maar hij had evenzogoed tot 15 kunnen doorduwen, wat hij niet deed.
    Ik kan niks anders dan 'off' of een waarde van '1' tot '15' instellen.
    Voor mij is het nog steeds niet duidelijk hoe die setting werkt.
    De tip van Harrie ga 'k toch eens uitproberen.
    En anders moet ik toch eens bellen naar die leveranciers. Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat zij, net als de techniekers van Qlima(waar ik contact mee had)die informatie niet gewillig gaan vrijgeven.
    Wat Harrie hiermee eigenlijk wil zeggen is dat je met die parameter de 'delta-T' kan regelen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin ma okt 16, 2017 7:46 pm

    instellen op 3° en kijken wanneer de kachel uitgaat en weer aangaat zal het beste zijn.
    misschien weten ze bij qlima zelf niet hoe die setting werkt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske ma okt 16, 2017 8:10 pm

    Inderdaad Erwin als je te laag gaat(met die PR028 waarde te hoog te zetten) zal die kachel zeker uitgaan(had ik al een paar keer voor trouwens) Wat ik me dan wel afvraag is waarom ze een Delta-T van 15(!) graden toelaten in die settings..? Vreemd niet..?

    In elk geval ga ik dat zeker testen, zal eens beginnen met die PR028 waarde terug op '1' te zetten, nu staat die op '15'. Ik ging er van uit dat die waarde '15' een absolute waarde was.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin ma okt 16, 2017 8:21 pm

    de waarde van PR28 is altijd een marge rond de vraagtemperatuur dacht ik.
    een marge van 15° is inderdaad niet logisch, dan kun je hem beter gewoon laten branden in laagste vermogen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske ma okt 16, 2017 8:22 pm

    Heb net die parameter op '1' gezet en de kachel ging prompt uit.
    Ik vroeg een uurtje geleden 20° en dat ding bleef maar branden en zat al aan 22°. Blijkbaar is diene PR028 dan toch de Delta-T regeling. Nu effe wachten of die terug aanslaat als er 18° op de thermometer te lezen staat.

    Als het verhaal nu klopt, blijft het voor mij een raadsel waarom zo'n belachelijk ruime Delta-T..? Das toch onzin.. Of mis ik iets..?
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske ma okt 16, 2017 8:37 pm

    Da moest 19° graden zijn ipv 18° natuurlijk...sorry
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin ma okt 16, 2017 8:53 pm

    verwacht niet dat die ecostop zo nauwkeurig gaat zijn als bij uw extraflame kachel.
    het is en blijft een goedkoop gemaakte budgetkachel.
    de gloeikaars zal ook niet van dezelfde kwaliteit zijn veronderstel ik.
    artel gaat hun beste gloeikaarsen niet in een italfuoco of tectro steken...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske ma okt 16, 2017 9:57 pm

    Natuurlijk verwacht ik geen super-kwaliteits-kachel voor die prijs. Das nogal duidelijk.
    Ik hoop een redelijke kachel te hebben die een paar jaar meegaat, meer niet. We zien wel hoe goed die is en hoe lang die meegaat.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin ma okt 16, 2017 10:12 pm

    goed verzorgen en regelmatig het onderhoud doen zoals het in de handleiding uitgelegd staat.
    dat is het belangrijkste...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin ma okt 16, 2017 10:28 pm

    heb je de warmte wisselaar al gereinigd. Rolling Eyes  

    6.5  REINIGEN VAN DE WARMTEWISSELAAR
    De warmtewisselaar moet dagelijks gereinigd worden met behulp van een schraper.
    Zorg ervoor dat de kachel uitgeschakeld is en de kacheldeur gesloten is.
    Beweeg de hendel van de schraper, welke gemonteerd is in het uitblaasrooster naar voren en vervolgens weer naar achteren.
    Herhaal deze handeling 5 à 6 keer totdat de schraper zonder weerstand heen en weer te bewegen is.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske ma okt 16, 2017 10:42 pm

    Ja hoor, I do RTFM... Wink
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske di okt 17, 2017 9:03 am

    Tijdens mijn zoektocht naar onderdelen voor onze Tectro ontdek ik dat deze kachel wel degelijk een Italiaans product is.  Wat me toch wel een beter gevoel geeft dan dat het een Chinees product geweest zou zijn.
    Wat ook wel opvalt is dat heel wat bekende merken dezelfde onderdelen gebruiken. Als je op een site van leveranciers van onderdelen een bepaalde motor zoekt staat daar heel duidelijk dat die bepaalde motor geschikt is voor heel wat merken..  

    In mijn geval, ik zocht naar een gloeibougie, is die ook geschikt voor heel wat merken.  Maar ik merk tevens ook dat er wel een flink prijsverschil is ...

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van harrielok di okt 17, 2017 9:43 am

    Misschien verschil in verzend kosten.
    Soms wordt het product goedkoper aangeboden, maar zijn de verzendkosten hoger.
    Veelal is de prijs van de fabrikant gelijk en is de marge vrij voor een ieder om deze te verkopen.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske di okt 17, 2017 11:23 am

    Net de kachel uit elkaar gehaald om, nu het nog niet te koud is buiten, toch al een idee te hebben of de 'grote' kuisprocedure vlot verloopt. Niet dus...! Voor alle duidelijkheid het ging dus niet om de kleine stofzuigbeurt die om de paar dagen moet gebeuren.

    Er moeten wat platen verwijderd worden om alles diep in de kachel degelijk te kunnen stofzuigen. Ik volg de procedure simultaan als het ware met een filmpje op YouTube. Op het filmpje gaan al die platen er vlotjes uit, bij mij niet dus. Om te beginnen had ik al de grootste moeite om sommige van die platen los te wrikken. Eentje(de laatste) ging er gewoon niet uit. Hoe ik die plaat ook voorzichtig kantelde of draaide, niks hielp. Die laatste kon ik dan uiteindelijk een beetje scharnieren zodat ik dan toch met de stofzuiger achter die plaat kon werken.
    Alles terug monteren was ook al een hele opdracht. Alle platen gingen er wel in maar met heel veel moeite en ik heb een plaat er met een rubberhamer (voorzichtig)moeten in kloppen.

    In een vorig leven heb ik heel wat machines moeten demonteren, monteren, servicen, onderhouden, ik bedoel ik heb toch wel ervaring met dit soort toestanden. Deze Tectro was toch wel een heel moeilijk geval om aan te werken...pffff.....
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske di okt 17, 2017 12:28 pm

    Redelijk pissed begin ik alles nog eens te bekijken en merk dat op een van de foto's die ik nam(doe ik ALTIJD als ik iets demonteer) de achterste zijplaten niet correct op hun plaats zaten tijdens mijn demontage. Dat merkte ik maar eerst na een paar keer dat YouTube-filmpje te bekijken.

    Tijdens de oorspronkelijke montage(waarschijnlijk maandag) in de fabriek is iemand in geslaagd om die achterste platen er een paar graden verkeerd in te steken(merkwaardig genoeg kan dit perfect!).  Dat maakt dat de rest van de platen er dan ook moeizaam ingaan, zo ook bij mij dus.

    DAT was dus de reden waarom ik de rest van de platen er maar met heel veel moeite uitkreeg, en daarna dus ook moeilijk er weer in.
    Heb die achterste platen er nu correct in gestoken en jawel hoor alles verliep daarna héél vlotjes, zonder enige moeite gingen alle platen erin en er ook weer uit. Had zelfs geen vaseline meer nodig... Wink

    Mijn domme fout was dat ik mijn eigen foto's gevolgd heb om de kachel terug te monteren en het filmpje eerst niet voldoende bekeken heb.... Embarassed

    Blijft dus nog die ene laatste plaat die er maar niet uit wil. Ik vermoed dat diene kadee In Italie die plaat tijdens zijn foute montage een beetje vervormd heeft.
    Volgende keer nog eens proberen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin di okt 17, 2017 1:07 pm

    hier staan heel wat onderdelen voor tectro: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    prijzen op internet zijn afhankelijk van hoeveel de verkoper in zijn zak wil steken...

    zijn die platen dan zo dun dat ze kunnen vervormen bij verkeerde montage ?
    als de achterste plaat vervormd is in de brico wisselen met een kachel in de winkel. Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske di okt 17, 2017 2:57 pm

    Nee hoor, platen zijn helemaal niet dun.  Maar sommige van die platen passen in de lengte maar net tussen een stel andere platen, ik denk slechts enkele tienden van een millimeter plaats.  Als je dan een beetje forceert om die dingen op zijn plaats te krijgen maak je al snel een braam hier en daar.
    Ik vermoed dat dat Italiaans kieken, net als ik de eerste keer, ook een rubberen hamer gebruikt heeft om dat binnenwerk te laten passen...
    Maar ja, voor die prijs(760€) mag ik niet klagen zekers... Wink
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin di okt 17, 2017 3:10 pm

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    dan weet je ongeveer wat brico/qlima nog op die 760€ verdienen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske di okt 17, 2017 4:06 pm

    Shocked
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin di okt 17, 2017 4:17 pm

    het is natuurlijk niet allemaal winst.
    de service van qlima moet ook betaald worden.
    bvb. de technieker die de tectro gratis komt opstarten en afstellen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske di okt 17, 2017 5:14 pm

    Gratis...yeah..right...!
    Ondertussen is die trouwens al opgestart en afgesteld hoor..Cool

    Alle gekheid...die Tectro heeft (enkele)dezelfde handige settings dan onze ExtraFlame en doet het eigenlijk zo slecht nog niet. Er zijn natuurlijk een pak meer settings op die grote maar die gebruik ik waarschijnlijk toch nooit.
    Die Tectro kan ook op standby. Iets wat zeer handig en ook profijtig is tijdens deze periode. Delta-T aanpassen, Eco-stand, turbo-stand voor als 't effe snel moet gaan. Brandpot wordt volledig leeggestookt vooraleer de kachel down gaat. En geloof het of niet maar een véél betere AB dan die van de ExtraFlame. Op die van de Tectro staat een duidelijk scherm waar je tenminste alles kan aflezen wat je doet en ook de settings van de kachel. Ik getroost me zelfs de moeite niet om een batterij te steken in die van de ExtraFlame, een waardeloos ding zo zonder scherm.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin di okt 17, 2017 6:20 pm

    als je een beetje geluk hebt zal die goedkope tectro kachel wel jaren meegaan in de werkplaats.
    is wat anders als de klok rond een stille woonkamer warm stoken.
    zal ook snel terug betaald zijn en flink besparen als je de elektrische verwarming van 6kw kunt uitlaten.
    en daar was het eigenlijk allemaal om te doen dacht ik...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske di okt 17, 2017 6:58 pm

    Daar was het inderdaad allemaal om te doen. Zelfs als ik om de twee of drie jaar of zo een nieuwe kachel (Tectro)moet kopen in den atelier doe ik nog altijd winst denk ik... Razz
    Ik lees vandaag -alweer- dat de prijzen van electriciteit weer de hoogte in zouden gaan. Dubbele pret voor ons natuurlijk... Hopelijk gaan die idioten in Brussel geen extra belastingen innen op pellets, anders zijn we ons doel hopeloos voorbijgeschoten..zucht...!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31534
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin di okt 17, 2017 7:03 pm

    als ze morgen in hun kop krijgen om de btw op pellets van 6% naar 21% te zetten (zoals in NL) is het zo.
    niet teveel rond bazuinen dat je flink bespaart met de pelletkachel, "wat niet weet niet deert" was het zeker...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 5 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 10:56 pm