Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 18 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
pedro
harrielok
Chriske
7 plaatsers

    Pelletkachel voor werkplaats


    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske wo okt 11, 2017 2:41 pm

    Schouw hangt, nu nog wachten tot er iemand passeert die geen rugproblemen heeft. Die kachel moet namelijk 21.5 cm hoog getild worden.
    Zal ook nog een paar centimeter van de DW buis (die naar binnen komt) moeten zagen, is net iets te lang.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske do okt 12, 2017 12:03 pm

    Die moet met een paar uur branden om zich van de 'opstart-reuk' te ontdoen(volgens 't boekske).  Dus deur van den atelier staat open.
    En inderdaad bij de opstart zag ik (heel even) een beetje rook uit de warmtewisselaar komen, een minuutje of twee later was het al verdwenen.
    Met deze temperaturen buiten is die kachel natuurlijk snel op 'eco' gaan draaien.

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin do okt 12, 2017 1:33 pm

    staat daar goed en stil hoeft hij niet te zijn in de werkplaats waarschijnlijk.
    bijvullen is misschien iets moeilijker door 20 cm hoger te staan, alhoewel...

    moest de eerste optart en afstelling niet gebeuren door een technieker van qlima.
    maar het duurde misschien nog weken voor die de garantie kon komen activeren...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske do okt 12, 2017 2:50 pm

    Hoogte geen belang, ik ben namelijk bijna even hoog als mijn vouwmeters... Wink
    Stil is de kachel inderdaad niet, maar in mijn werkplaats heeft dat niet zoveel belang.

    Nu uitvlooien hoe ik op de allerlaagste stand minder warmte krijg. Vermoedelijk pellettoevoer wat minderen. Ik vraag al geruime tijd 12° en die kachel blijft maar geven tot 22°.
    't Is er warm...! Das nu ook weer niet de bedoeling want dan gaat de winst waar ik op hoopte wel heel rap slinken.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske do okt 12, 2017 3:21 pm

    Ben ivm dat verlagen van de temperatuur eens gaan piepen in de settings en blijkbaar zijn er 3 parameters die kunnen worden aangepast. Namelijk de hoeveelheid pellets, de snelheid van de uitlaatgassen en ook nog eens de snelheid van de fans die de lucht in de kamer blazen.
    Er zijn 5 powerstanden, ik zou enkel de laagste stand willen aanpassen, de 'eco' stand dus. Is er een 'optimale' combinatie van voornoemde parameters, om de temperatuur een paar graden te laten zakken op die laagste stand, of is dat een beetje uitzoeken. Of zijn er van die 3 parameters waar je sowieso niet aankomt.?
    De snelheid van de uitlaatgassen is iets waar ik niet aan zou (durven)komen. Maar misschien ben ik wel compleet fout..?
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van harrielok do okt 12, 2017 3:25 pm

    Je kunt beginnen met de pellet toevoer iets te verlagen.
    Noteer wel de beginstand en kijk welk effect dit heeft.
    De snelheid van de uitlaatgassen is afhankelijk van hoe de schouw is en dient door een ervaren iemand afgesteld te worden


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin do okt 12, 2017 3:45 pm

    zolas harrielok zegt in kleine stapjes en van de rest voorlopig afblijven.
    en eerst alle fabriekswaarden opschrijven en goed bijhouden...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske do okt 12, 2017 6:39 pm

    Beetje te geweldig geweest, 'parameter 6' op 0.5sec gezet ipv 1.5sec. En jawel, kachel ging uit, te weinig pellets...Embarassed
    Terug alles proper gemaakt, opgestart en testen met 1.0sec. Maar nog steeds te warm(24°...pfff...). Nog eens aangepast naar 0.8sec.
    't Is natuurlijk geen serieus weer om dat te testen, veel te warm buiten.
    Maar ik denk een beetje aan de tussenseizoenen(zoals nu) dat moet evenzogoed regelbaar zijn als putteke winter...?
    Misschien probeer ik iest wat niet mogelijk is met een pelletkachel..?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin do okt 12, 2017 6:57 pm

    een kachel heeft een minimale hoeveelheid pellets nodig om te blijven branden, waakvlam gaat niet.
    het is altijd zoeken tot waar je kunt gaan, en voorzie enige reserve marge.
    als je echt op het minimum zit en in de volgende zak zitten meer langere pellets kan het zijn dat hij uitgaat...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin do okt 12, 2017 7:06 pm

    kun je de keukentafel niet in de werkplaats zetten en de werkbank in de keuken.
    2 problemen opgelost. lol!


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske do okt 12, 2017 7:52 pm

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]  [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske do okt 12, 2017 8:06 pm

    Der zit trouwens een bugje in de software van die kachel(denk ik).

    Er is een stand 'eco' op die kachel voorzien, bedoeling is dat de kachel in die laagste modus gaat eens de gevraagde temperatuur bereikt is. Dat doet die kachel perfect.
    Maar er is op de AB een speciale toets waarmee je de kachel direct in 'eco' modus kan dwingen, maar dan volledig onafhankelijk van de situatie waarin die kachel is op dat moment.
    Ik heb net in de settings het toerental van de 'kamerfan' een (heel klein) beetje verlaagd, maar dan alleen in de 'eco' modus(maakt wat teveel lawaai). Dat werkt perfect, je hoort heel duidelijk het toerental een klein beetje zakken.
    Maar als je daarna op de afstandsbediening de kachel in 'eco' dwingt(hoewel de kachel al in 'eco' stond), dan stijgt het toerental terug naar dat hogere toerental van voorheen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin do okt 12, 2017 8:39 pm

    misschien moet bij de kachel in stand-by de hoofdschakelaar achteraan uit en weer aan gezet worden.
    en stuurt de AB dan wel de laatste gewijzigde waarde door.
    is maar een gedacht en ik kan mis zijn...


    Laatst aangepast door erwin op do okt 12, 2017 10:19 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin do okt 12, 2017 10:18 pm

    zou ook goed zijn om de rookgastemperatuur te weten.
    alleen weet ik niet hoe je die oproept bij een 3-knops display van artel.
    misschien weet harrielok of jeanhup dat, of iemand anders...

    en als je nog eens tijd moest hebben.
    een foto van de buis achter de kachel en de schouw buiten zou ook interessant zijn...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske vr okt 13, 2017 10:38 am

    Sluitringen tussen de buizen onderlingen zijn nog niet aanwezig, waren niet op voorraad.
    Hoogte van de schouw :  een 60-tal centimeter boven de golfplaten. Totale lengte van de schouw 2.5 meter.
    Er steekt een stuk aluminium plaat(offset) tussen de buis en de muur. Die 'afschermplaat' gaat weg vanaf de sluitringen rond de buis aanwezig zijn en ook als de buis afgekit is.  Maar ik overweeg om binnen nog een stukje van de DW buis te knippen. Ik zou graag de kachel wat dichter tegen de muur zetten. Pas daarna kan ik buiten afkitten.
    De draadstangen waarmee de buis aan de muur hangt zijn langer dan mijn andere schouw. Ik moest wat meer uitwijken doordat de golfplaten aan de zijkant een 15-tal centimeter over de muur hangen. Dat maakt dat deze schouw niet zo stevig aanvoelt als mijn grote schouw aan het huis zelf.  Dus ik overweeg om een extra ondersteuning te voorzien aan de onderkant van de schouw. Zodoende worden die draadstangen minder belast.
    Het kleine stukje zwarte buis dat in de DW buis steekt is dat tussenstukje van den Brico

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin vr okt 13, 2017 11:31 am

    prima werk, als de sluitingen erop staan zal het wel stevig genoeg zijn.
    vergeet geen stop onderaan de dop, of de schouw trekt een beetje valse lucht...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske vr okt 13, 2017 11:44 am

    Woow... das net het tegenovergestelde.  Kan je even verklaren Erwin want :
    De leverancier van de ExtraFlame zegt : Absoluut geen stop op dat T-stuk, want de condens moet er uit kunnen.
    Zelf heb ik het een beetje moeilijk om te geloven dat in een hete buis condens kan ontstaan, behalve dan in de tussenseizoenen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin vr okt 13, 2017 11:50 am

    draai er maar een stop op.
    bedoeling is dat die stop af en toe wordt afgedraaid om eventuele condens weg te laten.
    maar veel gaat dat niet zijn bij een DW buis.
    zonder stop trekt de schouw in de winter een beetje ijskoude valse lucht.
    en het was net de bedoeling om geen afkoeling te krijgen van de rookgas...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske vr okt 13, 2017 11:56 am

    Lijkt me logisch...!...[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske za okt 14, 2017 10:40 am

    Wat ik wel mis bij deze kachel is de 'stand-by' functie zoals bij de ExtraFlame.
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske za okt 14, 2017 11:43 am

    Heb net nog eens gezocht en gevonden....dus toch...

    PR028
    Aan/uit instelling boven ingestelde kamer temp. Indien er
    graden ingesteld zijn zal kachel aan of uit gaan als kamer
    temp. boven of onder ingestelde temp. komt
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske za okt 14, 2017 12:35 pm

    In de lijst met settings staan op het einde van elke lijn overal slechts 1 kruisje. Dat kruisje is zogezegd de fabrieksinstelling.
    Maar bij parameter 28 staan 2 kruisjes, toch kan ik op de kachel op diene PR028 maar 1 instelling wijzigen. Iemand enig idee waarom er bij PR028 twee kruisjes staan in plaats van 1..? (of gewoon een typefoutje..?)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin za okt 14, 2017 2:39 pm

    kan een typefoutje zijn.
    ofwel zijn bij de artel print die in een tectro zit enkele kleine verschillen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Chriske
    Chriske
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 738
    Registration date : 29-02-16

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Chriske ma okt 16, 2017 10:45 am

    Spijtig dat je in PR028 maar een max temperatuur kan instellen van 15°. Lijkt me niet logisch.
    Of misschien hangt daar nog een andere parameter aan vast..?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31530
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van erwin ma okt 16, 2017 11:00 am

    de 3 mogelijkheden voor de ecostop bij tectro zijn OFF 1° 2°.
    althans volgens dit filmpje: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van harrielok ma okt 16, 2017 4:35 pm

    Volgens mij als je bij pr 028 bv 10 gr invult gaat de kachel pas uit als deze 10 gr hoger dan de ingestelde temperatuur bereikt.
    probeer maar uit opbv 3 gr


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.

    Gesponsorde inhoud


    Pelletkachel voor werkplaats - Pagina 4 Empty Re: Pelletkachel voor werkplaats

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 6:08 pm