Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 29 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 29 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+3
Jef
steven
player
7 plaatsers

    inox schouw


    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast ma nov 16, 2009 11:29 pm

    spartherm schreef:Fleur,

    als ik het goed begrijp bedoel je dat er een T-stuk vast aan de kachel zit. Of is er een T-stuk gemonteerd.

    Normaal moet je dan zo wie zo een toezichtluik hebben.

    spartherm

    sparthem
    het T-stuk staat gemonteerd achteraan op de stoel waarop de kachel in en uit glijd.
    het T-stuk wordt ontkoppeld als je de kachel uittrekt
    als de kachel uitgetrokken staat kan je zodoende met je stofzuiger in het T-STUK
    bijgevolg kan er nooit iets in de uitlaat van de kachel terechtkomen -- vuil--condens-.....


    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast ma nov 16, 2009 11:37 pm

    Fleur,
    ik begrijp dat jij je toestel uit de mantel of schouw kan trekken.
    Dan kan je interdaad aan het T-stuk.

    Maar dan ben ik eens benieuwd hoe het met de andere pelletkachel merken zit die
    inbouwpelletkachels aanbieden die niet uitgetrokken kunnen worden.

    Als ze dan geen toezichtluik hebben kan er ook nooit een T-stuk gemonteerd zijn.
    Dat betekent dat bij condensatie het water aan het toestel inloopt.

    Fleur stuur eens een foto door op mijn PM - ik ben benieuwd of dat T-stuk ook wel rook dicht is. Of is er ergens een link te vinden op internet hiervan ?

    spartherm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 12:08 am

    spartherm schreef:Fleur,
    ik begrijp dat jij je toestel uit de mantel of schouw kan trekken.
    Dan kan je interdaad aan het T-stuk.

    Maar dan ben ik eens benieuwd hoe het met de andere pelletkachel merken zit die
    inbouwpelletkachels aanbieden die niet uitgetrokken kunnen worden.

    Als ze dan geen toezichtluik hebben kan er ook nooit een T-stuk gemonteerd zijn.
    Dat betekent dat bij condensatie het water aan het toestel inloopt.

    Fleur stuur eens een foto door op mijn PM - ik ben benieuwd of dat T-stuk ook wel rook dicht is. Of is er ergens een link te vinden op internet hiervan ?

    spartherm


    bij de andere inbouwkachels die ik heb gezien was er een flexibel rechtstreeks aan de kachel die mee bewoog bij het in en uitschuiven ,ik zal nu niet beweren dat de condens of het vuil rechtstreeks in de kachel kon lopen maar alles was toch een geheel (kachel en uitlaatflexibel)
    daarom heb ik mij dergelijk kachel niet willen aanschaffen omdat men na bepaalde tijd de beweegbare flexibel moet vervangen.(onnodige onkosten vind ik )wat als er een barst ontstaat bij het inschuiven en het branden van de kachel (bewegende delen zijn steeds gevoeliger voor slijtage he)
    nog een groot nadeel was dat je bij het kuisen moet beginnen demonteren .
    ik stofzuig telke male het T-STUK als ik de kachel volledig kuis.
    het T-STUK sluit af met een rubber die jaren kan en zal meegaan
    stuur eens je email adres naar mij dan stuur ik een foto door.

    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 12:14 am

    Fleur,

    welk toestel heb je nu
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van steven di nov 17, 2009 12:21 am

    op mijn pellbox is een t-stuk gemonteerd. Ik kan er aan omdat de omkadering van mijn schouw verplaatsbaar is.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 12:31 am

    spartherm schreef:Fleur,

    welk toestel heb je nu

    extraflame comfort plus
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 12:42 am

    [quote="Steven"]op mijn pellbox is een t-stuk gemonteerd. Ik kan er aan omdat de omkadering van mijn schouw verplaatsbaar is.


    Mvg,


    Steven[/quote
    is een vaste inbouw kachel zeker steven
    ik kon niet er bij langs zijkanten ;zodoende heb ik een schuiver genomen ,maar toch een opening achteraan.

    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 8:45 am

    fleur schreef:
    vandebosch schreef:


    Beste Fleur,

    Dat kan inderdaad wel kloppen, maar het ging hier over een edilkamin inbouwmodel, dus ofwel een pellinsert 54 ofwel een Pellbox SCF. Bij dat toestel is de werking anders als bij een extraflame model.

    Groetjes,
    Nicky


    ha nicky

    dan schieten die kachels toch veel tekort aangezien dit niet aanwezig is op deze kachels
    hoe wordt dit probleem van condens (als het zich voordoet)dfan opgelost

    gr fleur

    Beste Fleur,

    Het zijn niet zozeer de kachels die tekort komen, wanneer er met een dubbelwandige geisoleerde buis gewerkt wordt is er gewoon geen srake van condensatie, de warmte blijft in de buis. Belangrijk is goed te beseffen dat wanneer je een toestel plaats met een enkelwandige buis (met of zonder T-stuk) het ook nog belangrijk is waar deze buis zich bevindt, binnen in de woning of tegen een buitengevel is uiteraard een groot verschil. Als je zegt dat het toestel bij jou met een flexibel is aangesloten gaat deze waarschijnlijk door de bestaande schoorsteen. Dan zal je niet veel last hebben van condensatie, indien je ditzelfde zou doen langs buiten met enkelwandige buis ga ja niet alleen problemen krijgen met de condensatie, door de condens zal je buis sneller "aanladen". roet blijft natuurlijk sneller hangen op een vochtige buis. Nu pas op, ik ben er heel goed van overtuigd dat de kostprijs van zulk een installatie duurder uitkomt bij plaatsing. Maar of het ook zo blijft is maar de vraag. Uiteindelijk komt dat gewoon duurder uit in onderhoud. Er zullen sneller stukken zijn aan de rookgasventilator, roet blijft langer in het toestel zitten,... enz. Dus beter voorkomen dan genezen zou ik zeggen, al moet ik eerlijk toegeven dat ik ook wel eens een voorzetkachel plaats met enkelwandige buis(enkel edilkamin) omdat de fabrikant dat toestaat, maar dan ook enkel na de klant voldoende ingelicht te hebben.

    Groetjes,

    Nicky
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 12:51 pm

    Hallo,

    Kan iemand me eventueel adviseren waar ik dubbelwandige inox schouwen kan kopen met een binnendiameter van 80 mm? Ik heb al wat installateurs in mijn directe omgeving gecontacteerd, maar de "dunste" was al direct 100 of 125 mm!

    En hoe kan je dat eigenlijk mooi afwerken? Ik moet nl. door een houtskeletwand een buis steken, direct naar buiten. Kan ik dan eerst enkelwandig werken binnen en dan overschakelen op een dubbelwandige buiten?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 1:08 pm

    assurbanipal schreef:Hallo,

    Kan iemand me eventueel adviseren waar ik dubbelwandige inox schouwen kan kopen met een binnendiameter van 80 mm? Ik heb al wat installateurs in mijn directe omgeving gecontacteerd, maar de "dunste" was al direct 100 of 125 mm!

    En hoe kan je dat eigenlijk mooi afwerken? Ik moet nl. door een houtskeletwand een buis steken, direct naar buiten. Kan ik dan eerst enkelwandig werken binnen en dan overschakelen op een dubbelwandige buiten?

    Hoi assurbanipal,

    Ann die ook regelmatig op het forum zit is verkoopster van pelletkachels.
    Zij verkoopt ook buizen. Stuur haar een PM en vraag naar een verdeler van deze
    buizen bij jou in de buurt.

    spartherm.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 1:18 pm

    Nog een goeie tip SELFMATIC

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    IK heb daar al diverse dingen gekocht en steeds tevreden geweest !!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 1:41 pm

    assurbanipal schreef:Hallo,

    Kan iemand me eventueel adviseren waar ik dubbelwandige inox schouwen kan kopen met een binnendiameter van 80 mm? Ik heb al wat installateurs in mijn directe omgeving gecontacteerd, maar de "dunste" was al direct 100 of 125 mm!

    En hoe kan je dat eigenlijk mooi afwerken? Ik moet nl. door een houtskeletwand een buis steken, direct naar buiten. Kan ik dan eerst enkelwandig werken binnen en dan overschakelen op een dubbelwandige buiten?

    beste
    je bent soms goedkoper af als je diameter 100 neemt omdat dit een courante maat is die in grotere getallen in stock genomen wordt.
    maat 100 is zeker goed om te gebruiken als je tamelijk hoog moet met je afvoerbuis ,eens de groothandel kontaktteren als je een doe het zelver ben.

    gr fleur
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 7:49 pm

    ik heb hier nog een extreme gedachte: als een schouw niet strikt nodig is, volstaat dan niet alleen een horizontaal pijpje door de muur en dat buiten 30 cm laten uitsteken?
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van steven di nov 17, 2009 7:55 pm

    Bick,

    Dat is al zoveel over verteld.

    Het is de natuurlijke trek van de schouw die de afvoergassen naar buiten trekt. Niet de ventilator. Als er geen trek is, zoals in uw voorstel, dan kan je daar problemen mee krijgen.

    Uw buitenmuur gaat zwart worden, wind kan in de kachel slaan, als kachel plots uitvalt komt de rook in uw woning terecht ........



    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 8:13 pm

    bick schreef:ik heb hier nog een extreme gedachte: als een schouw niet strikt nodig is, volstaat dan niet alleen een horizontaal pijpje door de muur en dat buiten 30 cm laten uitsteken?

    Hallo bick,

    Hoe kom je aan die vraag. Is het omdat je dat op diverse websites gelezen hebt.
    daarom vind ik het antwoord van Steven korrekt op je vraag.

    Bick laat je niet misleiden.

    gr
    spartherm
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 8:25 pm

    Extraflame heeft inderdaad het vaste schouwverbindingsstuk dat eveneens die functie van een T op zich neemt. Maar proficiat Nicky en Wim ik had het niet beter kunnen verwoorden.

    Ann
    player
    player
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 359
    Leeftijd : 42
    Registration date : 04-02-09

    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van player di nov 17, 2009 8:35 pm

    Steven, hebt gij nog een foto van uw T-stuk boven uw kachel?

    Dit zit er bij mij niet op:

    inox schouw - Pagina 2 Pel1

    Afgelopen zaterdag heb ik de kachel even willen uitzetten aangezien ik zag dat de wind duidelijk invloed had op het vlammenspel. Ik merkte dat ik ook de geur van de verbranding rook in de living.

    Ik vraag me dan toch of of een schouw tot net boven de dakrand die 'problemen' zou oplossen?

    Grtz


    _________________
    Edilkamin pellbox | Piveteau pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 8:55 pm

    Met een ASPIROMATIC heb je dit gegarandeerd niet , maar dit speelgoed is zeer duur !!

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 8:58 pm

    Player,

    ik heb vandaag hierover een hele uitleg gelezen op het forum hierover. Ik vind de link niet onmiddellijk terug. Maar misschien vind je het wel, of wie heeft de link voor player,

    Krusty,
    eigenlijk heb je zo een toestelletje niet nodig. De verkoper had onmiddellijk de juiste en korrekte installatie moeten doen. Of niet soms.

    spartherm


    Laatst aangepast door spartherm op di nov 17, 2009 9:08 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast di nov 17, 2009 9:07 pm

    Was dat niet bij de firma SELFMATIC speciaal voor de doe-het-zelver ??
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van steven di nov 17, 2009 9:43 pm

    player,

    Ik heb er geen foto van.

    Mijn kachel is via een dubbele bocht aangesloten op een bestaande schouw. In 1 van die bochten zit het t-stuk.


    Mvg,


    Steven


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van pedro di nov 17, 2009 11:43 pm

    Bij mijn inbouwcassette is er geen t-stuk voorzien,wel kan ik op volgende manieren mn as(uit de flexibel verwijderen)Kachel uitschuiven op de rails en net onder de opening waar de uitlaat van de kachel ingaat zit er een inoxplaatje die je kan verwijderen en dan met de stofzuiger erin alles opzuigen.heb het eigenlijk nog nooit opengedaan Neutral ,dus weet nie wat er al zou inzitn van as....


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast wo nov 18, 2009 6:34 am

    bij mijn extraflame is een vast T stuk voorzien op chassis waar de uilaat van kachel inschuift
    inox schouw - Pagina 2 0000265
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast wo nov 18, 2009 1:56 pm

    pedro schreef:Bij mijn inbouwcassette is er geen t-stuk voorzien,wel kan ik op volgende manieren mn as(uit de flexibel verwijderen)Kachel uitschuiven op de rails en net onder de opening waar de uitlaat van de kachel ingaat zit er een inoxplaatje die je kan verwijderen en dan met de stofzuiger erin alles opzuigen.heb het eigenlijk nog nooit opengedaan Neutral ,dus weet nie wat er al zou inzitn van as....


    Ik heb ook zo een luikje pedro, er zat daar na een jaar toch redelijk wat as in .
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast wo nov 18, 2009 7:12 pm

    Hoi,

    ik heb net zoals de foto twee schoorsteentjes, maar bij mij komen geregeld vonken uit de inoxschouw, volgens mijn installateur is dit normaal, maar vind het toch een beetje gevaarlijk want op 3 meter naast het huis staat een haag mocht het droger worden buiten ....
    Anonymous
    Gast
    Gast


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gast wo nov 18, 2009 11:48 pm

    Nico schreef:Hoi,

    ik heb net zoals de foto twee schoorsteentjes, maar bij mij komen geregeld vonken uit de inoxschouw, volgens mijn installateur is dit normaal, maar vind het toch een beetje gevaarlijk want op 3 meter naast het huis staat een haag mocht het droger worden buiten ....

    nico
    hoelang is die schoorsteen en waarom zijn er 2 schoorsteentjes

    gr fleur

    Gesponsorde inhoud


    inox schouw - Pagina 2 Empty Re: inox schouw

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu di mei 07, 2024 8:53 am