van Gast za nov 21, 2009 9:42 pm
Hallo,
Ik zou even willen aanpikken op dit topic.
Na een dagje pelletkachel-shoppen (!) ben ik terecht gekomen bij een handelaar die een zeer goede uitleg heeft gegeven, en waar ik toch wel veel heb bijgeleerd.
Wij hebben momenteel nog geen schouw noch iets van uitlaat/ schouw voorziening voor onze toekomstige pelletkachel. Deze kachel zal tegen een buitengevelmuur komen te staan, die in aan de buitenkant in witte crepi is bepleisterd, en 6 meter hoog is.
De handelaar stelde voor om (buiten dus)
- ofwel een enkelwandige inox buis te steken, tot +- 2 meter hoogte, daar een bocht op van 45° (tot hier zoals foto opstarter), maar hierop nog een extra stuk buis zodanig dat de uitlaat uiteindelijk op zo'n 50 cm afstand vd gevel eindigt;
Nadelig volgens hem was dat er vonkjes uit kunnen komen.
- ofwel de duurdere (betere) mogelijkheid een dubbelwandige inox buis te steken, tot +- 2,5 meter hoogte, eveneens daar een bocht op van 45°, en daarop nog een stuk buis zodanig dat de uitlaat uiteindelijk ook op zo'n 50 cm afstand vd gevel komt.
Nu na hier eea gelezen te hebben, is dit mss toch niet zo'n goed idee, en is het beter een grotere investering te doen en tot bovenaan (plat dak) te gaan met de buis. Ik zou m'n gevel liefst wit houden :-)
Daarstraks zei de handelaar echter dat indien je tot aan de bovenkant gaat, de afstand (6 m dus) te groot is om ev enkelwandige inox te nemen, en bovendien dat de doormeter van 8 cm niet meer mogelijk is/ zou dan ook groter moeten zijn, + dubbelwandig.
Jullie mening?
Thx alvast,
Tinkerbell