Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 11 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 11 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+35
krusty
Toon-Viviana
alainvanackere
makhila
MCZ SUITE AIR
Ikzelf
boxke
arjan.moes
mantas
nick1
pollydor
Fleur
john-159
Hans52
turkoois
Philip
Block
theelion
flair
peter van den Branden
atlasgust
Hendrik
spydi
erwin
ss
niel
kvkkvkkvk
Annejanne
plejo
Uthrex
Jef
Relax
stoffel
pedro
steven
39 plaatsers

    Zelf jaarlijks onderhoud doen


    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 2085
    Registration date : 22-11-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van ss ma jul 02, 2012 1:09 pm

    Ik kuis die ieder jaar van boven naar beneden...
    Maaar er komt zo weinig uit dat ik het eigenlijk niet nodig vind... Maar... veiligheid eerst, dus toch kuisen...
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van boxke ma jul 02, 2012 10:08 pm

    Op basis van dat filmpke met de blazer op het dak was ik op het idee gekomen om langs onder te blazen; Een stukje oranje plastieken afvoerbuis van doormeter 110mm had ik liggen : één uiteinde warm gemaakt zodat het te vervormen was om op de vierkante uitganv van de bladblazer motor te passen (de lange pijp er natuurlijk afgevezen). Op het andere uiteinde moet een plastiek overgangsstuk komen van 110 naar 80, maar voor de proef dit jaar heeft een dweil dienst gedaan als afdichting. Theoretisch nietOK (je zou stof kunnen blazen tussen de open binnenringen en gesloten buitenwand van de dubbelwandige flexibele schouwbuis) maar praktisch denk ik toch dat het merendeel eruit is. Ga volgend jaar de test doen: eerst blazen langs onder en dan vanbovenuit vegen, en zien wat er nog uitkomt.
    MCZ SUITE AIR
    MCZ SUITE AIR
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 102
    Leeftijd : 62
    Registration date : 17-05-12

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van MCZ SUITE AIR wo sep 05, 2012 5:02 pm

    Hoi allen,
    Vanaf vandaag in de gamma steekkarretje voor 225 kg te heffen aan € 26,50.
    Ideaal om de kachel buiten te rijden om te kuisen.
    Groetjes
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    MCZ SUITE AIR  pelletje
    fireland-wood-premium wood-agriselect-plus-econ-
    green energy-bioflam-igel-florafire-badger-pivetau-greenmax
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van ss wo sep 05, 2012 6:30 pm

    Goed om daar een kleine lichte kachel op te plaatsen, ik zie je daar met mijn Saey Neema niet direct mee rondrijden!!!
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van nick1 wo sep 05, 2012 8:37 pm

    Vandaag schouw geveegd en de P955 ontdaan van zijn ingewanden om hem een grondige reinigingsbeurt te geven, testritje gedaan nadien en hij snort als een naaimachine. 'k was wel net zwarte piet toen ik gedaan had.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin wo sep 05, 2012 9:19 pm

    afro volgende keer willen we u dan op foto zien


    Laatst aangepast door erwin op wo sep 05, 2012 9:55 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Annejanne
    Annejanne
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Vrouw Aantal berichten : 1387
    Registration date : 05-07-09

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Annejanne wo sep 05, 2012 9:25 pm

    Zwarte Piet....had dan even gewacht, 't is nog niet 6 december hé lol!


    _________________
    Edilkamin Iris Plus speksteen
    Green Energy, Badger, Mandi, Plospan, Bioflam, Jekro, GK, Basic Plus, Perfect Flame
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast do sep 06, 2012 7:49 am

    Hou me eraan mijn P955 maar om de twee jaar eens grondig te kuisen. Heb ze vorig jaar door leverancier laten doen en ondervond dat ze niet echt vuil was. Het zit wel zo dat ik wanneer ze brand ze om de maand grondig aanpak. Ik ben er dan een klein uurtje mee bezig maar haal dan sommige delen weg die ik grondig kuis. Blijf nog altijd voorstander van mijn pellets te mengen en denk dat dit resulteerd dat ik minder vuil terugvind bij een kuisbeurt. Moet trouwens op zoek naar een nieuwe leverancier opdat de laatste is teruggefloten door Piazzetta en verplicht werd om een nieuwe cursus te volgen om zo zijn licentie niet te verliezen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast ma sep 17, 2012 10:33 am

    goeiemorgen,

    heb dit weekend de pelletkachel eens onderhanden genomen, binnenplaatwerk verwijdert en grondig uitgekuist, onderste plaatje verwijdert en rookafvoerkamer en ventilator gereinigd, "pelletbak" en vijzel ook opgekuist.
    Nu staat er in de handleiding(Piazetta P960)om de ventilatoren ook jaarlijks te reinigen, heb de zijpanelen eruit genomen maar dit lijkt me een onbegonnen werk om die ventilatoren eruit te halen.... en kan me niet echt inbeelden dat een onderhoudstechnieker dit allemaal zou doen...

    Iemand ervaring met onderhoud van dit type kachel en/of gemakkelijkere oplossing voor reiniging van deze ventilatoren?
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van nick1 ma sep 17, 2012 2:21 pm

    Een tijdje geleden is de rookgasventilator van onze P955 vervangen geweest door de installateur. Da was nie min hoor, de kachel moest hiervoor zo goed als volledig uiteen om aan de drie schroeven te kunnen. Kan me dan ook moeilijk inbeelden dat dit bij een normale onderhoudsbeurt hoort.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 11:18 am

    Bedankt

    voor je reactie hierop nick1, ben nu toch wa meer gerustgesteld, denk toch dat ik men onderhoud goed gedaan heb dan!!!

    Vele groeten Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 4:57 pm

    Even een tip voor de mensen die het onderhoud zelf doen en voor hen bij kachels waar dat mogelijk is; ik had mijn MCZ Musa Air zelf de grote beurt gegeven maar toen ik hem een uur geleden aanstak ontdekte ik dat ik beter even de dekplaat had kunnen verwijderen en nog even een vochtige doek over de bovenkant van de warmtewisselaar had kunnen halen.

    Er blijkt dan toch gedurende de stille maanden wat stof op te blijven liggen wat bij de eerste ontsteking even wat geurhinder veroorzaakt. Niet erg storend maar wel vermijdbaar en een reminder voor volgend jaar.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast di sep 18, 2012 10:13 pm

    Heeft er iemand ervaring bij het groot onderhoud voor een edelkamin tania plus
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty sneller onderhoud bij hoog verbruik

    Bericht van Gast ma maa 11, 2013 11:47 am

    hallo,

    de meeste periodieke onderhouden gebeuren op 900u (allez voor kalor, dan hé), maar is het niet zo dat als je harder stookt (bv 26° ipv 22°), dat je deze tijd dient te verkorten?

    Ik stel me deze vraag daar ik op ongeveer 3/4e van deze tijd een van men twee kachels (de 145 canalisatie) de rookgastemperatuur weer sneller de 250° haalt, en ik deze noodgedwongen vroeger heb moeten onderhouden (op 700u). De achterkant van de kachel zat nagenoeg bijna helemaal dicht met roet, vandaar de hoge rookgastemperatuur.

    Als ik dit vergelijk met de 85er, die maar op 22° draait, merk ik dat deze bijna niet vuil is, en de rookgas rond de 135° blijft schommelen.
    pedro
    pedro
    Admin


    Man Aantal berichten : 4752
    Leeftijd : 44
    Registration date : 18-12-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van pedro ma maa 11, 2013 12:45 pm

    Ik zou eerder denken dat het andersom is,dat er meer as achterblijft in de kachel als je vootdurend op eco brand.....


    _________________
    Ecoteck Sara inbouwcassette
    MCZ Saturn
    Eva Calor Elena
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin ma maa 11, 2013 2:26 pm

    na 700 uur de kachel verstopt met roet dat is snel, dan zou je bijna maandelijks een groot onderhoud moeten doen in de winter Shocked

    is er een verschil in schouwopbouw tussen beide kachels..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast ma maa 11, 2013 3:32 pm

    ik onderhoud mijn kachel 2 keer per winter ,heb een goede handleiding hoe en wat je moet doen voor een onderhoud van mijn kachel, demonteer mijn kachel helemaal dan ong een uurtje werk , als je dan ziet wat vuil er over al in gekropen is ,en heb ook al ondervonden dat ze dan veel beter brand, als je een beetje een handige harry bent moet dat lukken
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast ma maa 11, 2013 3:51 pm

    ik laat men kachel kuisen na ongeveer 5 paletten pellets verbruikt te hebben
    mvg
    Katrien
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast ma maa 11, 2013 11:11 pm

    @ Erwin,

    beide schouwen staan verschillend, de een richting noorden en de andere richting zuiden gericht.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty selecta kachel gereinigd

    Bericht van Gast di jul 09, 2013 5:24 pm

    vandaag eindelijk tijd gevonden om de kachel selecta primo te reinigen;viel al bij al nogal mee.
    er was alleen wat as achtergebleven in de afzuiger,voor de rest ontstoft en plaatwerk opgeblonken.
    en nu alles terug monteren en klaar voor een nieuw stooksezoen.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van ss di jul 09, 2013 6:06 pm

    Het rookkanaal niet vergeten, schouw kuisen hoort er ook bij!
    Groeten,
    ss
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast do jul 11, 2013 12:06 pm

    Klaar met het jaarlijks groot ondehoud, goede twee uur nodig gehad. Kachel in de kamer ontdaan van de zijpanelen, het bovenblad en de ventilatiegril om gewicht kwijt te raken en de kachel op het terras gereden.

    Warmtewisselaar gedemonteerd en schoongemaakt, ruimte van de rookgasventilator met perslucht uitgeblazen evenals de branderruimte en daarna alles goed uitgezogen. Nieuw pakkingslint geplaatst en de warmtewisselaar en het dekplaatjel van de rookgasvenilator gemonteerd en de hele kachel afgenomen met een vochtige doek en deze weer op zijn plaats gezet en alles weer op zijn plek geschroefd/geplaatst.

    Hij kan er dus weer tegen en de kosten bedragen 4,=€ aan lint en twee gezellige uurtjes met mijn zoon.
    makhila
    makhila
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 56
    Leeftijd : 56
    Registration date : 07-11-12

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van makhila do jul 11, 2013 5:21 pm

    Zelf onderhoud zegt me wel wat, maar is der iemand die het al deed bij een extraflame " la nordica " irina stone, ?
    Of me met foto filmpje od op weg kan helpes de to Do 's en zeker niet te doen.
    ik hoor of lees het graag

    Mvg
    Makhila
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31526
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin do jul 11, 2013 5:24 pm

    makhila,

    achteraan in je handleiding staat exact beschreven met tekeningen wat er moet gedaan worden.
    maar zolang de kachel in garantie is het groot onderhoud best aan de installateur overlaten,
    veel vragen en goed kijken, daarna kun je dat zelf...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast vr aug 16, 2013 3:45 pm

    Hier gisteren pelletkachel zelf onderhoud gedaan,uurtje werk en alles terug proper en stofvrij.

    In garage uiteen gedaan(10 minuten) en beetje gestofzuigt,dan kachel buitengereden op wieltjesplaat waar ze opstond en dan met perslucht uitgeblazen,terug binnen en alle draaiende delen licht gesmeert.

    Nu volgende week nog even testen of alles nog normaal draait.

    Wel beetje verschoten,daar zit niet veel in buiten twee ventilators en beetje elektronica.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Fleur vr aug 16, 2013 8:36 pm

    @jommeke

    wat?  welke draaiende delen heb je dan gesmeert en met wat ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________

    Gesponsorde inhoud


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 8 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu wo mei 08, 2024 1:11 am