Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 3 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 3 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+35
krusty
Toon-Viviana
alainvanackere
makhila
MCZ SUITE AIR
Ikzelf
boxke
arjan.moes
mantas
nick1
pollydor
Fleur
john-159
Hans52
turkoois
Philip
Block
theelion
flair
peter van den Branden
atlasgust
Hendrik
spydi
erwin
ss
niel
kvkkvkkvk
Annejanne
plejo
Uthrex
Jef
Relax
stoffel
pedro
steven
39 plaatsers

    Zelf jaarlijks onderhoud doen


    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 4420
    Registration date : 19-11-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van krusty do mei 10, 2012 12:44 pm

    In je verplichte nederlandstalige bijgeleverde handleiding !!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast do mei 10, 2012 1:01 pm

    Krusty,

    heb ik in bericht 125 ook al gezegd, in de NL-handleiding van de MCZ staat het hele onderhoud, met foto's en beschrijving duidelijk uitgelegd.

    Wat er dan nog verder uitgelegd moet worden snap ik niet, ik heb mijn vrouw de betreffende pagina's laten zien en die vond er niets onduidelijks aan.

    M.v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo jun 10, 2012 3:12 pm

    Weet er iemand de prijs voor het jaarlijks onderhoud bij Vanhaeren in Rummen;en hoe is dat gedaan.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin zo jun 10, 2012 3:26 pm

    daniel ik zou daar eens naar bellen voor de prijs


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    mantas
    mantas
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 106
    Leeftijd : 57
    Registration date : 19-11-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van mantas za jun 23, 2012 10:11 am

    Vandaag heeft mijn edilkamin funny jaarlijks onderhoud gehad door vgghoutpellets.
    Heel tevreden over, sympathieke man + goede uitleg gekregen.
    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van arjan.moes za jun 23, 2012 2:53 pm

    Vanaf nu kun je het zelf?


    _________________
    Eurostek Stella 8 / 10 Kw (tevreden gebruiker)
    mantas
    mantas
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 106
    Leeftijd : 57
    Registration date : 19-11-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van mantas za jun 23, 2012 7:30 pm

    Ik zou het zelf kunnen, maar deze man mag jaarlijks langskomen, hij brengt mijn green energy pellets dan ook mee aan een mooie prijs.


    _________________
    Edilkamin Funny-okt 2011
    -Green energy
    -Comfort pellets
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo jun 24, 2012 11:55 am

    Vandaag groot onderhoud gedaan aan mijn Musa, boekje gevolgd en eigenwijs geweest omdat MCZ schrijft dat de koppakking (van de warmtewisselaar) vervangen moet worden.

    Ik dacht deze te kunnen hergebruiken maar die komt er in vlokken uit en moet dus echt vervangen worden. Gelijk per mail besteld dus dat zal in de loop van de week wel aankomen.

    Totale tijd anderhalf uur voor het geheel en doodsimpel.
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van boxke zo jun 24, 2012 2:03 pm

    Dick,

    ik heb me een rol universele vlakke dichting aangeschaft in de kachelwinkel (rechthoekige doorsnede ongeveer 8mmx3mm op 25m rol)en een tube verklevingslijm; Kostte me een nog geen halve euro de meter. Ik gebruik deze voor zowel de dichting aan de warmtewisselaar als het plaatje boven de rookgasventilator. Daar kom ik jaren mee toe.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo jun 24, 2012 2:28 pm

    Boxke,

    bedankt voor de tip, volgende week eens kijken of ik dat hier ook ergens kan vinden. Kan die pakking hier bestellen en die kost dan 12,=€ plus verzendkosten, op zich betaalbaar maar dat kom je elk jaar weer tegen.

    M.v.g.,
    Dick
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin zo jun 24, 2012 3:02 pm

    dick ik zou hier ook eens informeren
    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo jun 24, 2012 3:17 pm

    Erwin,
    ook een heel goede tip, kan alleen niet ontdekken of ze ook naar Duitsland verzenden. Ik zal er eens een mailtje aan wagen.

    Bedankt en v.g.,
    Dick
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast ma jun 25, 2012 11:35 am

    Vanmorgen in de Toom Baumarkt geslaagd, 3 meter wit glasvezellint met lijm voor 11,99€. Is dus goed voor drie keer koppakking MCZ vervangen.

    Kwam trouwens gister deze webshop tegen; [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    Speciaal voor MCZ-onderdelen en de prijzen lijken me scherp.
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Ikzelf za jun 30, 2012 5:42 pm

    Vandaag het jaarlijks onderhoud van mijn Rika Revo gedaan...

    Nu stel ik me toch de vraag: overdrijf ik of doet iedereen zoveel werk als ik? Want dat valt wel even tegen...

    Speksteen van kachel geschroeft zodat de kachel iets lichter was.
    Daarna pellets eruit gehaald, alle stof waar ik aan kon eruit gestofzuigd.
    Daarna kachel (loodzwaar) naar buiten getransporteerd en uitgeblazen met perslucht, kwam daar wat uit zeg....
    Alles terug in een gezet en nu maar hopen dat ie nog werkt als ik m einde van het jaar weer aanmaak...

    Nu heb ik volgende vragen:

    - Doet iedereen dit zo? Of enkel stofzuigen, overal waar je aan kan? Er blijft dan toch nog altijd stof op bepaalde plaatsen achter als je er niet met perslucht doorgaat?
    - Heeft iedereen het dat zijn buis die naar de schouw gaat gevuld is met pelletstof? Of toch allessinds heel wat afzetting aan de binnenkant?
    - Ook aan de binnenkant van de schouw (onderaan) en op de bodem voel ik veel van dat stof...
    Wat doen jullie daar mee? Kan dat kwaad?

    Veel vragen na een eerste onderhoudsbeurt Smile
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van ss za jun 30, 2012 6:28 pm

    IKzelf, blaas de kachel niet uit met perslucht, zelfde systeem als de REVO maar een Saey Neema, de schouw is een inox dubbelwandig rookkanaal en daar kleeft amper vuil aan, op de bodem van het rookkanaal (T-stuk)vind ik ieder jaar 1 a 1 1/2 koffiekop as. Wat de horizontale enkelwandige buis naar het rookkanaal betreft moet ik zeggen dat ik daar tot nu toe amper as gevonden heb, ik kijk er steed met een camera in en dat ziet er heel netjes uit.Je kunt wel ook de stenen uit de verbrandingskamer nemen om alles beter te stofzuigen!!! Persoonlijk vind dat uitblazen meer problemen kan geven dan oplossen, dus, dat doe ik niet, de technicus van Saey trouwens ook niet.
    Vriendelijke groeten,
    ss
    arjan.moes
    arjan.moes
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 05-02-12

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van arjan.moes za jun 30, 2012 7:53 pm

    @ikzelf

    Je vergeet 1 ding: Proef draaien, zodra de kachel op z'n plek staat even een half uurtje de kachel laten branden. Mochten er dan toch nog problemen zijn dan kun je ze verhelpen voordat de winter plotseling invalt.


    _________________
    Eurostek Stella 8 / 10 Kw (tevreden gebruiker)
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van steven za jun 30, 2012 8:14 pm

    er doen er dat nog, dat uitblazen. denk wel niet dat je daarmee echt alles hebt kunnen proper maken.

    Bij mijn edilkamin (inbouw) moeten er enkele plekken open gemaakt worden waar ik zelf nooit zou opgekomen zijn en die zodanig ver zitten dat je niet echt alles kan uitblazen


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van ss za jun 30, 2012 10:25 pm

    @Arjan, gelijk heb je!
    boxke
    boxke
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 223
    Registration date : 18-10-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van boxke zo jul 01, 2012 1:50 pm

    Doe dit toch ook; Aanlading (2mm ring van fijn stof tegen horizontale uitlaatbuis) heb ik ook; Even met een (daarvoor gereserveerde) WC borstel erdoor en .. proper.
    Bij de MCZ kachels dan nog even de warmtewisselaar en luikje boven de rookgasventilator opendoen en deze dichtingen vervangen na het uitblazen; Uitblazen doe ik dmv de blaaskant van een stofzuiger. Dit jaar dan even de bladblazer genomen en daarmee in de schouw (flex van 80mm) geblazen - zware stofwolk even zichtbaar op het dak (wou dit jaar even overslaan met via dak m'n schouw te kuisen - kwam vorig jaar bedroevend weinig uit (1 koffie tas).

    Groeten,
    Boxke
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Ikzelf zo jul 01, 2012 6:57 pm

    schouw uitblazen langs onder met een bladblazer?

    dat heb ik nu nog nooit gehoord...

    zijn er nog die dat zo doen?

    Want ik moet binnenkort ook weer het dak op om de schouw te kuisen en zie er zo tegenop...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast zo jul 01, 2012 7:17 pm

    schouw uitblazen langs onder met een bladblazer?

    Ik verbaas me slechts.....
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31576
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van erwin zo jul 01, 2012 8:36 pm

    met de bladblazer vanboven in de schouw gaat het ook

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

    vergeet wel niet uw buurnaam te verwittigen affraid


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van ss zo jul 01, 2012 10:49 pm

    Als je de gehele omgeving wilt vervuilen kan dat... Laughing
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 374
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Ikzelf ma jul 02, 2012 12:56 pm

    Die kende ik al Smile

    Serieus, gaat iedereen elk jaar zijn dak op om de schouw te kuisen? Of zijn er makkelijkere manieren?

    Want ik veronderstel dat een bladblazer niet op elke schouw past? Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gast ma jul 02, 2012 1:05 pm

    Bij mij komt de schoorsteenveger (verplicht) 2 maal per jaar en veegt dan vanaf de zolder via het (verplichte) inspectieluik de schoorsteen naar boven en beneden.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van ss ma jul 02, 2012 1:09 pm

    Ik kuis die ieder jaar van boven naar beneden...
    Maaar er komt zo weinig uit dat ik het eigenlijk niet nodig vind... Maar... veiligheid eerst, dus toch kuisen...

    Gesponsorde inhoud


    Zelf jaarlijks onderhoud doen - Pagina 7 Empty Re: Zelf jaarlijks onderhoud doen

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo mei 19, 2024 9:45 pm