Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 21 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 2 verborgen en 19 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma 21 nov 2011 - 20:52.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+34
korando
Guess who
bertus
Chriske
erwin
Maryline
stalle
kempenaar
mic
costerke
Soul
Greenhorn
pedro
Mauritsius
Johnny Derveaux
kvkkvkkvk
stef123
mikelbikel
alainvanackere
Block
albert
willy1100
grossard.rob
makhila
krusty
steven
Keteltje
dxnature
walter
Annejanne
player
nick1
Ikzelf
ss
38 plaatsers

    Paniekzaaierij over stroom !


    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Aantal berichten : 835
    Registration date : 22-11-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van nick1 zo 9 sep 2012 - 10:37

    Heb op volgende link al wat "wijsheid" verkregen: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.] , inmiddels al ontdekt dat de prijzen van degelijke generatoren niet van de poes zijn pale
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van ss zo 9 sep 2012 - 15:53

    Juist Nick, juist!
    walter
    walter
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 25
    Registration date : 19-01-09

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van walter zo 9 sep 2012 - 16:17

    Heb niet alles gelezen van dit onderwerp, is me gewoon TE LANG

    Ik heb ook zo'n spanning omvormer ( 12v DC ==> 230v AC ) maar dan een ding met wat meer POWER ( Totaal 1700 W ) met DIKKE kabels.
    Als autobatterij gebruik ik gewoon, ... de AUTO ( starten)

    Tot nu toe nog niet nodig gehad/gebruikt : maar alles is er.
    Die grote omvormer van 1700 watt, ligt in de kast. Elektronische spanningscontrole en is voorzien voor gebruik PC enz...
    Auto staat naast het huis/garage en heeft altijd zijn onderhoud en brandstof.
    ==> Batterij is altijd in geladen toestand.

    Geen extra onderhoud van een generator nodig. Geen test starts af-en-toe om te weten of de generator nog werkt, geen extra inleggen van benzine (alhouwel ik dit heb voor grasmaaier...)

    Bedoeling is enkel NOODZAKELIJKE dingen te voeden indien al nodig.
    Diepvries, pelletkachel, GASwandketel, LED-lampen
    Laptop enkel indien nodig. TV kan ik makkelijk zonder, koken op GAS

    Wel opletten : elke WATT die nodig is aan de AC kant moet komen van de DC kant op enkel 12V ( dus grote stroom... = dikke kabel)

    cheers
    Dit is wat ik voorzien heb indien het ONDERWERP van deze info zich zou voordoen.
    Hoop echter dat ik de omvormer in de kast kan laten liggen. alien

    Groetjes
    Walter
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van nick1 ma 10 sep 2012 - 22:00

    En ondertussen ook al de nodige info gelezen over omvormers: [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31493
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin ma 10 sep 2012 - 23:15

    vind het nog zo geen slecht idee van walter: de draaiende auto als generator gebruiken, scheelt ook heel wat herrie want generatoren zijn geen stille jongens Smile


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van nick1 di 11 sep 2012 - 7:57

    Als je auto kort bij de kachel kan. Bij mij moet ik zo'n 30m. tellen van de garage tot de living. Zullen aldus al aardig dikke kabels mogen worden.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31493
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin di 11 sep 2012 - 9:11

    de dikke kabels moeten alleen tussen batterij en de omvormer, deze in de garage zetten, 1 circuit of verlengkabel van garage naar living


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van nick1 di 11 sep 2012 - 12:03

    Ow, in dat geval is het doenbaar. Thanks voor de info.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van dxnature di 11 sep 2012 - 12:48

    Heb hier steeds een 12 volt gel batterij van 24 Ah standby die aan een zonnepaneel met batterij laadregelaar is gekoppeld. Deze is in gebruik door een netbook en een SDR ontvanger waarmee dit systeem onafhankelijk van het stroomnet loopt voor diverse reden. Deze beperkte setup loopt nu al een achttal maanden perfect voor het beoogde doel.

    Ik denk er over na om een bijkomend paneel te kopen en een halftractie batterij (solar batterijen te duur) en deze via een degelijke omvormer de kachel en diverse led lampen te voeden. Ik ga eens informeren bij een bedrijf dat vorkliftbatterijen verkoopt.

    Wat ik nog zoek is een schakeling waarbij de omvormer onmiddellijk begint te werken bij een stroompanne zoals een UPS van een computersysteem en een compacte formule om de capaciteit van de batterij te berekenen. Ik heb er ook eens aan gedacht om een bestaande eenvoudige UPS aan te passen met een grotere batterij maar stuit tegen de combinatie met de batterijlader en het bijhorende zonnepaneel.

    Heeft iemand een bruikbaar en praktisch idee Question
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31493
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin di 11 sep 2012 - 13:32

    ivm capaciteit van batterijen lees eens de link van bericht 107

    automatisch aanschakelen van de omvormer is misschien wel mogelijk, maar dan zie ik nog problemen, je stuurt dan immers 220V van die omvormer op de stroomkring van bvb de kachel, via de zekeringen en de differentieel komt die op het net, dat zit zonder spanning bij een panne, maar je buurman zijn kachel gaat ook weer werken Shocked
    je zal steeds nog bepaalde zekeringen en de hoofdschakelaar moeten afzetten.

    ideaal is als je een aparte noodleiding zou voorzien naar punten waar je spanning wil hebben bij een panne en deze voeden via de omvormer, dit kun je praktisch alleen maar uitvoeren bij een nieuwbouw.
    bij bestaande woningen zie ik dit niet haalbaar.
    en dan zal je nog stekkers van kachel, diepvriezer,.. moeten hersteken

    ik vraag me ook af hoe het zit met de veiligheid, een zekering en differentieel is zeker noodzakelijk na de omvormer, en hoe zit het met de aarding?







    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van dxnature di 11 sep 2012 - 17:40

    Erwin, eigenlijk zie ik maar 1 groot probleem als ik een normale UPS zou gebruiken en dat is dat ik alleen de detectieschakeling wil benutten maar het laden van de batterij wil overlaten aan het zonnepaneel.

    Als bruikbare berekening heb ik een batterij van minimum 160 Ah nodig om 8 uren te kunnen overbruggen en dat is een flinke joekel Smile en moet nog liefst in de buurt van de kachel blijven wegens de dikke bekabeling. Hoe ik dat estetisch verantwoord ga oplossen is weer een andere vraag.

    Ik ga eens wat dieper graven om een aanvaardbare oplossing te bekomen.
    Keteltje
    Keteltje
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 55
    Registration date : 15-01-12

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Keteltje di 11 sep 2012 - 22:01

    Om te voorkomen dat je stroom stuurt naar de buurman kan je een zware contactor zetten na de aardbeveiliger. Als de stroom wegvalt springt deze ook af en is jouw installatie afgekoppeld van het net.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast di 11 sep 2012 - 22:07

    Als je nu geen zonnepanelen en omvormers en ingewikkelde schakelingen wil gebruiken en gewoon zeker wil zijn dat je bij een stroomuitval nog een tijdje je palletkachel kan gebruiken.

    Koop gewoon een UPS voor een computer, Deze zijn vrij compact, niet al te duur, no-break en als je een beetje een zwaarder model koopt kan je makkelijk 8 á 10 uur overbruggen en zelfs nog enkele led lampjes voeden.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31493
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin wo 12 sep 2012 - 0:12

    een compacte en zware UPS bestaat niet, compact dan is hij juist zwaar genoeg om de kachel veilig te laten uitbranden, een zware die 10 uur de kachel kan laten branden heeft ongeveer dezelfde afmetingen als uwe kachel Shocked



    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van dxnature wo 12 sep 2012 - 9:26

    Mijn eerste idee was eigenlijk om een standaard UPS van laat ons zeggen 800Watt te kopen en de interne batterij af te koppelen en de bedrading extern door te lussen maar een batterij met een grotere capaciteit. Misschien moet ik deze simpele oplossing maar aanhouden en hopen dat deze batterij goed word geladen daar de laadstroom klein zal zijn daar deze berekend is voor een kleiner exemplaar. Ik vermoed omdat de UPS toch continu onder spanning staat uiteindelijk deze batterij ook wel zal vol raken. Het KISS principe dus.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31493
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van erwin wo 12 sep 2012 - 12:47

    de simpelste oplossingen zijn dikwijls de beste


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gast wo 12 sep 2012 - 21:40

    Erwin,
    Ik dacht dat ik er eentje had gezien op het internet die én compact én een goede autonomie had. Aangezien mijn pelletkachel maar een 200W verbruikt eens hij brand.

    Zal me waarschijnlijk miskeken hebben op de afmetingen. Smile

    Weet nu niet meer welke site het was.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van nick1 wo 12 sep 2012 - 21:53

    Heb besloten de kat uit de boom te kijken en nog even te wachten of er stroompannes zullen komen. Zelf al komt er een stroompanne....die zal vemoedelijk toch wel geen uren gaan duren en 'k heb hier nog twee mobiele verwarmingen die werken op gasflessen om niet om te komen van de kou.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van steven wo 12 sep 2012 - 22:20

    en anders kruip je eens extra dicht tegen uwe trouwboek... (gelijkgesteld voor samenwonenen)


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    Ikzelf
    Ikzelf
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 373
    Leeftijd : 39
    Registration date : 11-09-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Ikzelf vr 21 sep 2012 - 9:16

    vandaag het nieuws gehoord?

    Bij noodgevallen willen ze zelfs sommige streken afsluiten van electriciteit, voor een 2-tal uur.

    Toch niet echt normaal hé?

    Toch maar nadenken over een generator...
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van steven vr 21 sep 2012 - 9:34

    zo erg zal het wel allemaal niet zijn.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van dxnature vr 21 sep 2012 - 10:32

    Dit jaar zal er een goede verkoop zijn van kaarzen, houtkachels en stroomgenerators, of is dit misschien de bedoeling??? De economie moet toch draaien hé. Business as usual.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4411
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van krusty vr 21 sep 2012 - 21:31

    Als ik hier alle voorgaande berichten lees dan heb ik de indruk dat er nogal veel mensen zijn die redelijk vlug in paniek slaan , voor eigenlijk niks .
    UIt de lucht geplukte geruchten die opgeklopt worden door de media en speciaal VTM met hun achterlijke programmas. Trouwens,hun laatste nieuwe aanwinst Paul de Leeuw mogen ze ook terugsturen boven de moerdijk of hem door Van Peel in de schelde laten kieperen.Kan die vent lullen zeg....woehaaaaaaaa....!!

    Wat betreft die electriciteitspannes ,relativeren en U niet laten op stang jagen!
    Als we gene electriek krijgen, verbruiken we hem ook niet en zal het dus ook ten goede komen aan de factuur!!
    Om het met een mooi woord te zeggen ""stroomonderbreking"" het kan mij geen reet schelen.

    Ik ben er gewoon aan; Manila elke dag 2 uur op steeds verschillende uren , en op Biliran Island elke dag voor meerder uren.

    Voor dat ze ons eventueel in het donker zouden zetten dat ze eerst de lichten doven op de snelwegen en de onnodige verlichting van de kerktoren in ieder dorp......dat is een echte schande zo een verspilling!! heel kwaad

    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van ss vr 21 sep 2012 - 21:54

    Zoals we hem kennen onze Krusty, cru en rauw gezegd, maar er wel boem op!!!
    makhila
    makhila
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 56
    Leeftijd : 56
    Registration date : 07-11-12

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty zonder stroom

    Bericht van makhila vr 30 nov 2012 - 20:57

    ik was,dit net aan het lezen.
    panikeren doe ik niet, gewoon Vooruitzien
    ik  ga toch zekerheid inbouwen voor mezelf,groep, of omvormer 12/220 kost geen stukken van mensen, zware jumpstart ,omvormer en je kan enig tijd verder.
    mvg
    makhila
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Fleur vr 30 nov 2012 - 21:03

    zouden we onze diepvriezer al niet beginnen leegeten voor het zover komt ??


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________

    Gesponsorde inhoud


    Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 3 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo 28 apr 2024 - 12:34