Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 54 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 1 verborgen en 53 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


5 plaatsers

    Hargassner koekvorming


    erwin
    Admin


    Aantal berichten : 31489
    Registration date : 15-02-10

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van erwin zo jan 01, 2017 9:32 pm

    bij mijn schoonouders hangt een gaswandketel van 1000€.
    de gas is misschien niet het goedkoopst maar heel het huis warm en warm water zonder omkijken.
    en ik denk dat de meesten die op leeftijd komen gaan kiezen voor gebruiksgemak.
    ik zie er weinig van 70 nog met zakken pellets sleuren...
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van GeertM ma jan 02, 2017 2:51 pm

    Helaas ligt er geen gas voor de deur, buren zijn al jaren aan het duwen op het politieke schouwspel maar de eerstkomende jaren zit er niet echt verandering aan te komen.

    Het zal dus vermoedelijk een mazout condensatieketel worden van Vaillant (ong € 5.000-6.000). Waarschijnlijk zal het warm water los ervan zijn, voor mijn part zelfs met een elektrische boiler. Nu is het ook weer van 1 ding ligt plat, alles ligt plat. Ik neem momenteel letterlijk koude douches (is zeer gezond naar het schijnt, maar de vrouw en de dochter kan ik er toch niet van overtuigen om het nog vriendelijk uit te drukken).

    Het mag iets kosten hé, als het maar goed is en ik er niet moet naar omkijken, ik heb andere dingen om mee bezig te zijn. Ik heb absoluut ook geen probleem met jaarlijkse onderhouden, maar niet aan de prijzen die ik nu moet betalen ! Ik heb die mensen van Desender vorig jaar een mail verzonden waarbij ik kon aantonen dat enkel en alleen met de prijs van de onderhouden van de huidige ketel (letterlijk een uurtje werk), genomen over de komende 15 jaar, ik mij deze mazout condensatieketel kan aanschaffen (deze mazoutketel op zich kost ongeveer € 4.500,-) !

    Als alles loopt zoals voorzien, zal ik vanaf 2018 voor langere periodes in het buitenland zitten en dan moet alles hier vlot draaien zonder dat ik mij telkens zorgen moet maken of vrouw en dochter wel warmte/warm water hebben. Het was origineel de bedoeling dat er aan het huidig systeem een grote silo zou komen (een paar ton pellets, geleverd door een soort tankwagen, dus geen sleuren met zakken) en er dus één volledig werkend (met de nadruk op werkend) systeem zou zijn, dat naast milieuvriendelijk ook nog, op langere termijn (18-20 jaar), een financiële incentive zou kunnen (nadruk op kunnen) zijn. De grotere silo is er niet gekomen omdat ik eerst bezig was met verbouwingswerken en de plaats van het ding nog bekeken diende te worden. Daarna kwamen de dure onderhouden waar ik tegen de vrouw zei dat we best nog even de kat uit de boom keken hoe het nu verder evolueerde en gelukkig is hij er nooit gekomen. Dat zijn ook geen goedkope dingen. Toch iets positiefs !

    Ik heb zonet ook de bevestiging gekregen van de leverancier dat morgen de technieker Stijn, nogmaals, een crème van een kerel die zijn metier zeer goed kent en ongeveer de enige reden waarom ik nog bij hen was, langskomt. De pellets zijn in hun ogen duidelijk een belangrijke kandidaat oorzaak, aangezien er andere pellets in moeten.

    En het beste van allemaal, een half uurtje geleden ook nog een telefoontje gekregen voor de bevestiging van die zelfde afspraak door die kerel die ik zaterdag aan de lijn had ! Vriendelijk van hem, tot ik begon over de feiten over de normen en de calorische waardes die ik van jullie doorkreeg. Hebben we echt ruzie aan de lijn gehad omdat ik dat volgens hem niet mocht doen, met anderen praten ! "Dat doe je niet" waren zijn woorden ! Heb de telefoon gewoon toegelegd, die mensen zijn echt bijzonder wereldvreemd. Probeerde me al enkele maal opnieuw te bellen, kan gewoon de boom in !

    Heb in een mail, net voor het telefoon incident, trouwens aan hen gevraagd wat een dergelijk toestel op de tweedehands markt waard is en of ze eventueel interesse hebben om het zelf over te nemen. Eens benieuwd naar het antwoord.

    Het enige voordeel aan dit alles is dat door hun onnozel gedoe ik eigenlijk geen nood heb aan verwarming, kook continu !

    Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder allemaal loopt ...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31489
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van erwin ma jan 02, 2017 3:09 pm

    als die kerel nog es belt moet je zeggen dat voor DINplus de warmte meer dan 5kWh/kg MOET zijn. Smile

    300€ voor een uurtje onderhoud is met de haren getrokken.
    doet die goede technieker geen service na zijn uren zonder dat de baas het weet, vragen kost niets...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van GeertM ma jan 02, 2017 5:04 pm

    Hoi Erwin,

    Al lang geleden gevraagd aan de technieker en hij zei me dat ik niet de enige was die dat vroeg, maar dat hij dat niet wilde doen. Heb er hem deze zomer zelfs nog op aangesproken, maar helaas ! Ze verkopen bijna geen pelletketels meer aan particulieren (heb ook de indruk dat ze er in totaal niet veel verkocht hebben aan particulieren), maar wel veel zware en grotere ketels (pellets en snoeihout of zelfs houtverdampers) aan de grotere bedrijven en daar kan hij al zijn technische kennis in kwijt en dat wil hij niet laten schieten. Dus veiligheidshalve doet hij geen "eigen interventies en onderhouden", behalve bij zijn eigen familie en zichzelf.

    Cheers,

    Geert
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31489
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van erwin ma jan 02, 2017 8:27 pm

    met die technieker zal niks mis zijn, waarschijnlijk heeft die opleiding gekregen bij harrgasner in oostenrijk.
    het probleem zit duidelijk op den buro in aartrijke, dat had ik al lang door uit de vroegere berichten op het forum.
    tegen grotere bedrijven zullen ze toch niet dikwijls zo moeten doen, want dan duurt het mooie liedje niet lang.

    als je www.hargassner.be bekijkt lijkt het een betrouwbare invoerder met een groot dealernetwerk.
    maar achter mooie sites zit vaak veel gebakken lucht.
    ik denk als je een dealer vraagt via de site dat ze lang moeten zoeken.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van GeertM ma jan 02, 2017 9:32 pm

    Idd, elk jaar opnieuw volgt hij een opleiding bij Hargassner in Oostenrijk.

    Dat dealernetwerk is idd onbestaande, heb hen trouwens zelf enkele jaren terug voorgesteld om met lokale mensen te werken om de onderhouden te doen. Dan moeten ze voor iets dergelijks niet hun beste en superdure topmensen vanuit Aartrijke sturen om iets eenvoudigs als een onderhoud te doen ! Zal vermoedelijk ergens bij iemand van den buro in zijn prullenmand liggen wegens te zinvol én in het belang van de klant. Dus zeker niet doen !

    Na mijn ervaringen met Edilkamin was ik super voorzichtig en ze hebben mij bij Desender hun volledig bedrijf mogen laten zien (ook hun keuken makerij (maken ze allemaal zelf)), is nog een groot spel. Heb daar een werkend toestel en een demo toestel bekeken en hebben meer dan twee uur alle technische details bekeken aan het toestel zelf. Ik heb gekeken op Duitse fora ea om te zien hoe Hargassner in het algemeen bekeken werd en om eerlijk te zijn, waren dat enkel positieve commentaren. Heb hun financiële informatie opgevraagd (zowel van Hargassner Oostenrijk als van Desender) via een bevriende boekhouder en ook alles wat beschikbaar was online (ook dit forum) bekeken naar negatieve dingen en het enige echt negatieve toen was een bericht over het barsten van de ceramische binnenmantel na x maanden (was op diverse sites te zien). Ik heb hun hiermee geconfronteerd en hun antwoord was plausibel (door uitzetting en krimping krijgen alle ketels met een dergelijke mantel 1 barst na verloop van tijd (daar waar de mantel het zwakst is, dus vaak aan de kijkgaten). Dit kon geen kwaad volgens hen en is zelfs meegerekend in het ontwerp. Die uitleg leek en lijkt mij nog steeds plausibel. Ik heb hun zelfs gevraagd naar de onderhoudskosten en ze konden daar geen exact bedrag op plakken want afstand speelde een rol in dit geheel, maar, volgens hen viel dat allemaal zeer goed mee. Toen wist ik nog niet wat "meevallen" voor hen betekende. Nu weet ik dat het zo'n beetje als bij een vrouw is, het tegengestelde van wat ze eigenlijk bedoelen Laughing

    Er was zelfs een afspraak gemaakt dat de technieker bij het eerste onderhoud mij de procedure zou moeten laten zien voor indien ik dit eventueel later zelf wou doen. Ik heb daar geen gebruik van gemaakt omdat ik met andere dingen bezig wil zijn dan pelletketels reinigen. Nu ben ik bijzonder blij dat zij elk jaar het onderhoud deden, anders zou ik ongetwijfeld de oorzaak van alle ellende geweest zijn !

    Om eerlijk te zijn, ik was aan de zoektocht begonnen met een zekere achterdocht (gezien de voorgaande ervaring) en zij moesten mij overtuigen. Ik zou totaal niet weten wat ik nog meer zou hebben kunnen doen op dat ogenblik ...

    Vandaar dat ik nu liefst iets heb wat ongeveer iedereen heeft (mazoutbrander) en waarvoor er installateurs/techniekers wonen links, recht, voor en achter de kerk zodat ik op z'n minst kan kiezen en snel veranderen indien nodig !

    Het is eigenlijk jammer en een kaakslag voor zij die wel hun job serieus nemen in de pelletwereld.

    Cheers,

    Geert
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31489
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van erwin ma jan 02, 2017 9:55 pm

    hargassner zelf zal wel ok zijn.
    maar ik hoop dat ze nooit plots stoppen met dat merk, zoals ze soms bij kachels deden.
    nu weer met haas en sohn heb ik net ontdekt, staat niet meer op de site.
    en nog een topic gevonden dat overloopt van hun klantvriendelijkheid en service: KLIK.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31489
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van erwin ma jan 02, 2017 10:15 pm

    @jeanhup: blijkbaar verkopen ze ook pelletkachels van uw ketelmerk ariterm.
    raar dat ze dan geen ariterm ketels ipv. hargassner verkopen ?

    www.desender-desmedt.com/nl/pelletkachels/vrijstaand/?brand=ariterm


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van jeanhup ma jan 02, 2017 10:20 pm

    Ze hebben de ketellijn nooit gevoerd zover ik weet. En van de kachels hebben ze ook nooit veel verkocht - we krijgen heel zelden nog wel eens mensen die onderdelen nodig hebben maar van Ardea geen support meer krijgen (terwijl het toch verrekte dure pelletkachels zijn). Ze zijn al enkele jaren geen officieel distributeur meer van de Ariterm kachels, waarom ze er dus nog op staan weet ik ook niet. Ze zullen het wel te druk hebben met service bieden om de website bij te houden.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31489
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van erwin ma jan 02, 2017 10:25 pm

    winterofen verkopen ze ook.
    maar geen dealer volgens de site van importeur arjan olijve.
    dus geschrapt als dealer of zelf import...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31489
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van erwin ma jan 02, 2017 10:58 pm

    hun afdeling keukens en badkamers lijkt al niet veel beter te zijn: KLIK.
    hopelijk is dat niet hetzelfde plaatsingsteam van de kachels en ketels.
    als anton hargassner hoort wat voor dozenschuiver met zijn ketels leurt in belgië, slaat hij hem een plank voor de kop !

    en nu afwachten of de problemen morgen zonder al te veel kosten opgelost geraken.
    is de ketel nog in garantie eigenlijk, 2 of 3 jaar garantie zou weinig zijn voor zo een dure ketel.
    ik zag dat bvb. de franse importeur 7 jaar garantie geeft: KLIK.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van GeertM di jan 03, 2017 7:41 am

    2 jaar standaard garantie, je kon dat naar 5 jaar verlengen, uiteraard tegen woekerprijzen, en de verkoper gaf in de tijd zelf toe dat tot nu toe niemand de verlengde garantie nam.

    Zij zullen in dit specifieke geval alles op de pellets stekken, daar ben ik zeker van (geen garantie mogelijk in dat geval), en dan zou ik weer vertrokken zijn voor juridische perikelen. Na Edeilkamin heb ik daar wel genoeg van. Het komt goedkoper uit van die boel buiten te werpen en een mazoutbrander te plaatsen !

    Het probleem is dat ikzelf nu ook aan de Hargassner begin te twijfelen ! Een half jaar geleden was er ook al een incident, waarbij de as aan de binnenkant aan de zijkanten zich opstapelde en na x termijn inviel en de plateau van de verbranding volledig onder assen bedolf. Elke keer hij probeerde te starten, stond mijn volledig huis onder een fantastische laag rook !

    Ze zijn toen ook mogen komen, gelukkig kon dat gecombineerd worden met het onderhoud waardoor het me niets extra kostte. Voor hetzelfde geld had ik dit voor in volle winterperiode !
    Kan allemaal voorvallen, volgens hen. Heb zelf een oplossing moeten voorstellen om het te vermijden in de toekomst. Ik moet na de winterstook de ketel openmaken en met een stok of dergelijke die zijwanden eens afduwen en de plateau (die nu niet meer wil bewegen) daarna achteruit laten trekken zodat al het stof weg is en de verbranding opnieuw optimaal. Moet ik mij dan om de zes maanden druk beginnen maken of een toestel van meer dan €10.000 en 4 jaar gebruik het wel zal volhouden slecht

    Toen ik zei aan de technieker dat tijdens het verkoopsgesprek ik dat specifieke probleem aankaartte, omdat Oekofen hier af en toe last van had, wisten ze me te vertellen dat dat bij hun onmogelijk was !
    Zijn antwoord was iets in de aard van : "'Ja, verkopers hé."

    Ik ben nu blijkbaar de enige die dit voorheeft, bij een vriend van me met een Oekofen is er geen enkel probleem met deze pellets ...

    Wat ook de oorzaak is, voor mij is het duidelijk dat ik op elk ogenblik miserie kan hebben met dit toestel. En dit vermijden was net de reden van deze dure aankoop (het was meer dan €10.000,- ook !).

    Ik begin de indruk te krijgen dat die toestellen eigenlijk meer belast zouden moeten worden om die problemen te vermijden, maar moet ik dan echt mijn isolatie uit mijn muren halen omdat dat spel zou werken ?

    Het zou me niet verwonderen mocht ik een groot buffervat zetten, waar de Hargassner uren aan een stuk kan aan opwarmen, ik die problemen niet zou hebben. Maar ook hier, de reden waarom ik voor een Hargassner koos, was omdat een buffervat niet nodig was omwille van de ceramische wand die dienst doet als buffer ...

    Bij mij was het Stijn die de ketel plaatste en ik zweer je Erwin, alles gebeurde met een waterpas en alles moest in orde zijn. Soms zei ik tegen hem, dat iets voldoende was, maar hij stond er telkens op om het perfect te doen. Zijn motto was : "Als we iets doen, doen we het goed". En het was ook zo gedaan ! 100 op 100 ! Die kerel die mee was als "diener" kreeg af en toe op zijn doos zelfs ! De nauwkeurigheid en voeling voor detail in zijn onderhouden zijn ook fenomenaal ! Zoals ik al diverse malen zei, Stijn is een gigantische klassenbak en Stijn is de enige die bij mij al binnengekomen is, toch nog een beetje geluk gehad precies Laughing

    Met de keukens en badkamers heb ik zelf geen ervaring, gelukkig misschien ...

    Cheers,

    Geert
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van GeertM di jan 03, 2017 9:28 am

    We zijn inmiddels 9:30 uur en normaal is de technieker hier dan al. Ben eens benieuwd na mijn aanvaring van gisteren of ze zullen komen opdagen ...

    De afspraak was deze voormiddag (op mail), indien niet langsgeweest om 12:01 uur, krijgen ze een mail dat zij zich niet aan de afspraak hielden en niet meer langs moeten komen !

    Dan vliegt die rommel gewoon op het containerpark, het verlies neem ik er graag bij, en zet ik plan B in werking.

    Wat zij echter niet weten is dat ik hier papieren van hen heb die zwart op wit bewijzen dat ze foefelen met hun boekhouding en deze gaan deze namiddag nog aangetekend en met de nodige hulp voor de inspectie zodat ze weten waar te zoeken, naar de Bijzondere Belastings Inspectie (BBI) ! Wat ik hier liggen heb zou hen zeer veel pijn moeten doen, meer dan het mij zal doen. Laughing

    Eén keer genaaid geworden door een importeur, geen tweede keer !

    Ik heb ook geen zin om druk te zetten via wat ik heb, zo zit ik niet in elkaar.

    Trouwens, nog geen antwoord gekregen op de mail over tweedehandsprijzen en of ze die zelf willen overnemen.

    Ben eens benieuwd !

    Cheers,

    Geert
    rudy.devroey
    rudy.devroey
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 64
    Registration date : 16-02-15

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van rudy.devroey di jan 03, 2017 11:23 am

    Euh, bij deze speel ik graag containerpark voor jou. ;-)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van Fleur di jan 03, 2017 11:37 am

    ik kom hem zelfs gratis afbreken........ spring


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van GeertM di jan 03, 2017 11:47 am

    OK, Stijn is geweest en na wat zoeken is gebleken dat de oorzaak van het niet meer functioneren in dit geval wel degelijk de pellets zijn. In de kleine reservoir (50 kg pellets) zaten drie stukken pellet van ongeveer 7 cm lang de doorvoer te blokkeren (nog wel wat pellets konden door, maar niet voldoende) (heb er hier eentje voor mij liggen) (maximale lengte volgens EN norm is 4 cm). De plateau is gelukkig niet kapot, maar de beveiliging deed gewoon zijn werk waardoor ik niets voor elkaar kreeg.

    Stijn heeft enkele stukken van de koek en de pellets meegenomen voor verdere analyse maar zei dat ze in het verleden nog meemaakten dat er bijvoorbeeld wat zand of iets dergelijks in de pellets zit en dat je dan zo'n dingen kan krijgen (hij zei dat hij niet dacht dat dit zand was, dan krijg je een andere, nog hardere, structuur van koek). Hij zei ook dat de normering in de praktijk wel meer te wensen overlaat, ook bij grotere merken. Die lange stukken zijn daar een mooi voorbeeld van. Dat mag eigenlijk ook niet volgens de norm en ik moet van hem contact opnemen met de leverancier van de pellets om de resterende terug te komen halen. Want de pellets zijn daardoor niet volgens de norm (EN < 4 cm). Hij zei ook dat als het daar fout zit en de norm niet gevolgd werd, zitten er misschien te veel stoffen in die er niet thuishoren.

    Hij vertelde ook dat de koeken op zich geen kwaad konden als dusdanig. Het is niet optimaal, maar het is ook niet rampzalig. De gaatjes van de plateau waren allemaal vrij, maar door het onderste kijkgaatje zag het er idd uit alsof ze dicht zaten. De verbrandingswaarden liggen allemaal ruim binnen de normen en daar is er zeker geen probleem met de pellets.

    Dus geen vervangstukken of zo van doen gehad en momenteel draait hij opnieuw op vollen bak. Zal wel een leuke factuur worden aan verplaatsing en werkuren ... ... zal toch proberen te recupereren via de leverancier van de pellets !

    Heb hem ook gevraagd hoe ik nu in de toekomst dergelijke dingen kan voorkomen (pellets die te lang zijn of anders niet aan de norm zouden voldoen) en hij had daar ook geen antwoord op ! Ik vroeg hem wat dan nog het nut is van normering en ook hier kon hij geen antwoord op geven. Ik zei dat het aanvoelt alsof ik bij een erkend tankstation Euro 95 ga tanken en uiteindelijk eindig mat Euro 33, waar mag je wel tanken dan ?

    Ik heb hem ook gevraagd om eens in zijn vriendenkring te kijken of die geen tweedehandse Hargassner willen voor € 4.500,-. Dat hij anders op het containerpark vliegt als ik vervanging en tijd heb.

    Of het nu de pellets zijn (zoals nu, of de ketel zelf, zoals afgelopen zomer), feit is en blijft dat ik niet met een gerust hart voor langere tijd in het buitenland kan zijn terwijl deze ketel hier staat. Punt uit.

    Dank voor jullie medewerking en ik heb veel dingen bijgeleerd !

    Voorlopig zal ik bepaalde info over Desender dus nog even voor mijzelf houden ...

    Cheers,

    Geert
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31489
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van erwin di jan 03, 2017 12:00 pm

    werkt de breker in de silo dan korrekt.
    hier en daar een lange pellet kom je bij elk merk wel eens tegen.
    ze meten dat niet pellet per pellet na...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van GeertM di jan 03, 2017 1:39 pm

    Ze zijn wel heel hard in elkaar geperst soms. Bij sommige heb je zelf moeite om een van die lange te breken. Het is idd een klein mirakel dat die daar geraakt zijn. Eerst is er idd een breker (hoewel dat volgens de norm dus eigenlijk niet moet he), daarna vliegt dat aan hoge snelheid naar de kleinere silo (enkele meters ver in een gebogen buis), waar dat behoorlijk hard knalt tegen andere pellets of de ijzeren wand. Als ze dan nog volledig zijn, zijn ze wel heel hard geperst.

    Ik heb zonet een mail verzonden aan de leverancier van de pellets voor een terugname van de pellets en de betaling van de interventie. Het oorzakelijk verband was wel heel erg duidelijk.

    Ik laat jullie weten hoe het verder loopt.

    Cheers,

    Geert
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van jeanhup di jan 03, 2017 7:05 pm

    Die koek heeft niks te maken met het feit dat er te lange pellets tussen zitten. Die koek duidt gewoon op een suboptimale verbranding: te hoge temperatuur waardoor as smelt óf te rijk brandstof/zuurstofmengsel waardoor er veel residuen overblijven - beide in combinatie met een niet optimaal werkend (of ontworpen) reinigingssysteem.

    Lange pellets zijn inderdaad een veelvoorkomend probleem voor pneumatische pellettransportsystemen. Dat is dan ook de reden dat je deze alleen moet gebruiken als alle andere meer failsafe technieken (wormschroef) niet mogelijk zijn.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31489
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van erwin di jan 03, 2017 7:15 pm

    dat is dan een zwak punt van hargassner.
    3 lange pellets op 1000 kg en er gaat niets meer.
    mijn wormschroef breekt die gewoon in 2.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van jeanhup di jan 03, 2017 7:38 pm

    Nog een kleine opmerking: de koek kan natuurlijk ook aan de pelletkwaliteit liggen. Bijvoordeeld een lagere assmelttemperatuur dan toegestaan in de EN norm of een te hoog gehalte aan niet-brandbare stoffen. Maar om dat zeker te weten zul je ze moeten laten testen. Maar misschien komt Combulux wel over de brug zonder keihard bewijs.

    Ook snap ik niet helemaal dat de Hargassner niet detecteert dat er geen (of te weinig) pellets meer komen en er dus iets verstopt is. Dan zou je dat makkelijk zelf kunnen oplossen. Bij alle andere merken ketels die ik ken zit er wel ergens een level-sensor om te kijken of de pellettoevoer voldoende is.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van jeanhup di jan 03, 2017 7:59 pm

    Erwin schreef:dat is dan een zwak punt van hargassner. 3 lange pellets op 1000 kg en er gaat niets meer.
    Dat kun je Hargassner niet echt aanrekenen: alle Teutoonse merken en hun installateurs hebben een uitgesproken voorkeur voor high-tech oplossingen waar soms lo-tech de meer betrouwbare weg is. Maar high-tech roept wat minder vragen op over de hoge prijsstelling. Daarnaast is een high-tech oplossing als flexibele pneumatische pellettransportsystemen makkelijker te plaatsen dan vaste wormschroeven. Dit garandeert ook meer omzet.
    Echter geen enkel pellettransportsysteem is onfeilbaar. Pellets zijn van de vaste biobrandstoffen het meest homogeen, maar in vergelijking met gas of mazout is het maar een chaotische bende: de calorische waarde kan 10% verschillen en ook de lengte, hardheid en samenstelling is veranderlijk. Dat zorgt ervoor dat transport en verbranding nooit 100% voorspelbaar is.
    In principe vind ik dan ook dat elke pelletketelgebruiker enige probleempjes zelf moet kunnen oplossen: vastzittend pellettransport, levelsensors die niet goed detecteren (resetten of reinigen), optische sensoren die vies worden (reinigen) en branders die vervuilen (reinigen). Allemaal karweitjes van niks, maar als je het gemak van gas of mazout verwacht dan moet je bij een pelletketel je verwachtingspatroon toch iets aanpassen.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31489
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van erwin di jan 03, 2017 8:55 pm

    zijn de ketels niet te kieskeurig aan het worden met al dat high-tech en lambda gedoe.
    vroeger kon je goedkope industriepellets van 8 mm in een ketel stoken.
    tegenwoordig moet het al 6 mm en ENplus A1 zijn.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van jeanhup di jan 03, 2017 9:25 pm

    @Erwin: lambdasondes werken echt perfect - dat is altijd een verbetering. Maar 90% van alle pelletsysteemstoringen gaan in opslag en transport fout. Daarom kiezen veel niet-oostenrijkse merken voor simpele oplossing die hun werking bewezen hebben. Oostenrijkse ketelbouwers vechten elkaar echter de markt uit met hun high-tech toeters en bellen. De klanten zijn er niet echt mee geholpen - maar toch zijn Duitse en Oostenrijkse kopers gevoelig voor deze marketing.
    Wij hebben op een gegeven moment voor een Zweedse no-nonsense ketel gekozen van een fabriek die automatische asreiniging bijvoorbeeld niet echt interessant vind (eerst heb je de as in een bak onder de ketel en na investering van €1500 krijg je het in een iets grotere bak naast de ketel....).
    Deze fabrikant heeft wel geinvesteerd in fail-safe pelletopslag- en transportsysteem. Er zit daar een medewerker in het R&D lab alleen maar naar videos te kijken van het gedrag van pellets in transportbuizen en bunkers. Naar aanleiding daarvan hebben ze een aantal richtlijnen opgesteld voor het bouwen van deze systemen. We hebben daar dan ook zelden tot nooit storingen mee.

    Overigens kunnen de meeste niet-Oostenrijkse ketels prima op 8mm industriepellets draaien of EN Plus A2 pellets. Dat is eerder de norm dan A1/DIN+ pellets in Scandinavische en Baltische staten.


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets
    GeertM
    GeertM
    Pellet
    Pellet


    Aantal berichten : 60
    Registration date : 19-12-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van GeertM wo jan 04, 2017 10:30 am

    Ik ben in de tijd gaan kijken naar een Zweedse no nonsense ketel (weet de naam niet meer, maar was groen/blauw van kleur), maar er was wel veel onderhoudswerk aan, heel veel. Zoals gezegd, ik wou op mijn gemak zijn en dat was waar de Hargassner, nog meer dan de Oekofen, toch op papier, de betere oplossing was.

    Nu, voor alle duidelijkheid, dit probleem dat ik nu had is geen luchttransportprobleem, want de pellets waren wel degelijk tot aan de kleine silo op het toestel zelf geraakt ! Het was in deze silo, waar de zwaartekracht zijn werk moet doen om de pellets naar beneden naar het wormwiel te transporteren dat het probleem was ! Een transportprobleem : Ja; Een luchttransportprobleem : Nee.

    Naar verbranding toe zijn alle waarden bijzonder goed (gisteren nog gemeten - zelfs met combulux), met andere pellets dan de combuluxen heb ik geen kroetvorming. Dus mijn ketel begint zijn parameters aan te passen als hij combuluxen krijgt en enkel als hij combuluxen krijgt ? Dat geloof je toch zelf niet.

    De leverancier van de pellets wil deze wel terugnemen, maar de transport moet ik zelf betalen en de interventie ziet hij al helemaal niet zitten. Volgens hem is hij niet juridisch aansprakelijk, maar gisterenavond samengezeten met een vriend advocaat, en er zijn wel degelijk juridische procedures waar hij het gelach mag betalen. Alleen praten we, gezien hij de pellets wil terugnemen, over een bedragje van een paar honderd euro en dat zal ik vlug kwijt zijn aan advocatenkosten mocht ik willen procederen. Heb gisteren trouwens een andere oplossing gevonden voor de pellets, zodat ik de transportkosten niet kwijt ben. De interventie zal ik wel weer betalen onder het motto : bezint eer ge iets met pellets begint !

    Kijk, ongetwijfeld zijn er wel goede systemen, maar ik ben al dat gedoe beu. In de tijd, bij zowel Hargassner als Oekofen waren ze dan bezig met de Scandinavische ketels aan het afbreken en ze hadden ook goede argumenten.

    Momenteel werkt hij terug en ik hoop dat dit het geval is tot het einde van het jaar, begin volgend jaar. Momenteel heb ik eigenlijk langs geen kanten tijd om me met een nieuwe oplossing bezig te houden.

    Krijg ik hem niet verkocht tegen dan (wat realistisch is), dan trek ik echt wel twee dagen uit om de boel eigenhandig af te breken, er eens goed door te gaan met een slijpschijf en daarna naar het containerpark te voeren ! Dan heb ik op zijn minst ook een beetje plezier gehad ! Of ik het filmpje ervan online zal posten, weet ik nog niet, het zal te zien zijn hoe mijn gemoedstoestand is op dat ogenblik, maar mocht het nu zijn, dan zet ik het online !

    Ik heb gewoon genoeg van pellets en pelletkachels en -ketels. Ik weet een ding, met het geld dat ik verloren heb met die dingen (de afgelopen 8 jaar), kon ik mijzelf al gemakkelijk een gloednieuwe kleine auto kopen ... ... meer moet ik waarschijnlijk niet zeggen ! En voor mij persoonlijk bestaat er geen enkel pellet systeem waar ik het nog zou durven riskeren om geld in te steken ! En er zijn mensen die heel tevreden zijn met hun systeem, zoals gezegd, ik ben er wel wat jaloers op, maar pelletsystemen en ikzelf hebben blijkbaar een allergie voor elkaar !

    Dit is mijn laatste berichtje op het forum en ik wil allen bedanken die op z'n minst hun best deden om mee te denken en goede info te geven ! Mogelijks zal ik na de zomer de ketel hier op het forum te koop aanbieden.

    Cheers,

    Geert
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van jeanhup wo jan 04, 2017 12:11 pm

    Geert: toch redelijk opgelost door Combulux. Veel succes met de verkoop van de ketel!


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

    Gesponsorde inhoud


    Hargassner koekvorming  - Pagina 2 Empty Re: Hargassner koekvorming

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 10:57 pm