2 jaar standaard garantie, je kon dat naar 5 jaar verlengen, uiteraard tegen woekerprijzen, en de verkoper gaf in de tijd zelf toe dat tot nu toe niemand de verlengde garantie nam.
Zij zullen in dit specifieke geval alles op de pellets stekken, daar ben ik zeker van (geen garantie mogelijk in dat geval), en dan zou ik weer vertrokken zijn voor juridische perikelen. Na Edeilkamin heb ik daar wel genoeg van. Het komt goedkoper uit van die boel buiten te werpen en een mazoutbrander te plaatsen !
Het probleem is dat ikzelf nu ook aan de Hargassner begin te twijfelen ! Een half jaar geleden was er ook al een incident, waarbij de as aan de binnenkant aan de zijkanten zich opstapelde en na x termijn inviel en de plateau van de verbranding volledig onder assen bedolf. Elke keer hij probeerde te starten, stond mijn volledig huis onder een fantastische laag rook !
Ze zijn toen ook mogen komen, gelukkig kon dat gecombineerd worden met het onderhoud waardoor het me niets extra kostte. Voor hetzelfde geld had ik dit voor in volle winterperiode !
Kan allemaal voorvallen, volgens hen. Heb zelf een oplossing moeten voorstellen om het te vermijden in de toekomst. Ik moet na de winterstook de ketel openmaken en met een stok of dergelijke die zijwanden eens afduwen en de plateau (die nu niet meer wil bewegen) daarna achteruit laten trekken zodat al het stof weg is en de verbranding opnieuw optimaal. Moet ik mij dan om de zes maanden druk beginnen maken of een toestel van meer dan €10.000 en 4 jaar gebruik het wel zal volhouden
Toen ik zei aan de technieker dat tijdens het verkoopsgesprek ik dat specifieke probleem aankaartte, omdat Oekofen hier af en toe last van had, wisten ze me te vertellen dat dat bij hun onmogelijk was !
Zijn antwoord was iets in de aard van : "'Ja, verkopers hé."
Ik ben nu blijkbaar de enige die dit voorheeft, bij een vriend van me met een Oekofen is er geen enkel probleem met deze pellets ...
Wat ook de oorzaak is, voor mij is het duidelijk dat ik op elk ogenblik miserie kan hebben met dit toestel. En dit vermijden was net de reden van deze dure aankoop (het was meer dan €10.000,- ook !).
Ik begin de indruk te krijgen dat die toestellen eigenlijk meer belast zouden moeten worden om die problemen te vermijden, maar moet ik dan echt mijn isolatie uit mijn muren halen omdat dat spel zou werken ?
Het zou me niet verwonderen mocht ik een groot buffervat zetten, waar de Hargassner uren aan een stuk kan aan opwarmen, ik die problemen niet zou hebben. Maar ook hier, de reden waarom ik voor een Hargassner koos, was omdat een buffervat niet nodig was omwille van de ceramische wand die dienst doet als buffer ...
Bij mij was het Stijn die de ketel plaatste en ik zweer je Erwin, alles gebeurde met een waterpas en alles moest in orde zijn. Soms zei ik tegen hem, dat iets voldoende was, maar hij stond er telkens op om het perfect te doen. Zijn motto was : "Als we iets doen, doen we het goed". En het was ook zo gedaan ! 100 op 100 ! Die kerel die mee was als "diener" kreeg af en toe op zijn doos zelfs ! De nauwkeurigheid en voeling voor detail in zijn onderhouden zijn ook fenomenaal ! Zoals ik al diverse malen zei, Stijn is een gigantische klassenbak en Stijn is de enige die bij mij al binnengekomen is, toch nog een beetje geluk gehad precies
Met de keukens en badkamers heb ik zelf geen ervaring, gelukkig misschien ...
Cheers,
Geert