Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 1 verborgen en 13 gasten

smillie


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+12
ss
tabasco
goldwing
dxnature
krusty
erwin
jandeman63
francky
nick1
Fleur
theco
steven
16 plaatsers

    Edilkamin Funny Check Airflow Storing


    steven
    Moderator


    Aantal berichten : 5473
    Registration date : 29-10-08

    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van steven za dec 24, 2011 2:33 pm

    Nick1,

    Van jouw installateur zijn er ook al mindere ervaringen te lezen.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Check Air Flow

    Bericht van Gast ma feb 20, 2012 8:49 pm

    Hey,

    Wij hebben sinds eind vorig jaar ook een pelletkachel type Edelkamin Funny.
    Nu sinds enige weken krijgen wij de melding check air flow elke keer de kachel uit heeft gestaan, dus ook na een volledige reiniging, incl de rook kanalen onderaan en de rookafvoer tot buiten (wij hebben een buis die tot 20 cm onder plafond loopt en dan door de muur naar buiten) en het aspotje onder het t-stuk.
    Nu is de leverancier hier al naar komen kijken en heeft een deel parameters aangepast, maar nu hebben wij veel sneller een vol aspotje en af en toe nog steeds de melding check air flow.
    Is er iets dat ik kan nazien en of aanpassen om dit probleem op te lossen.
    Als we na de melding check air flow het toestel terug afzetten en terug op geeft hij de melding niet meer.
    Alvast bedankt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty check air flow

    Bericht van Gast ma feb 20, 2012 9:09 pm

    Als de installateur de parameters van air flow niet heeft aangepast naar 0.4 dan is dat de reden
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van Gast di feb 21, 2012 11:13 am

    Hey, en hoe en waar zou ik deze waarden kunnen nakijken dan want eerste keer heeft hij niets ingesteld, en 2de keer wel maar geen idee wat en waar.
    Mvg
    Tim
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty info

    Bericht van Gast di feb 21, 2012 6:03 pm

    Dan heb je de code nodig van de parameters.
    Dus dit is eigenlijk werk voor de dealer (onder garantie wel te verstaan als hij geen 2j is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van Gast di feb 21, 2012 6:57 pm

    hey, ja die code is geen probleem, die heb ik reeds, maar de juiste parameters vinden is andere koek.
    Ik heb de taal reeds veranderd naar engels want italiaans is niet mijn sterkste kant. En ik zou gewoon even die ene waarde willen checken van 0.4 van parameter airflow want de mens van de firma is geweest en heeft ze aangepast maar ik weet niet naar welke waarde en nog steeds geeft hij na elke poetsbeurt check airflow, (fout gaat wel weg na afzetten en opzetten)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty info

    Bericht van Gast di feb 21, 2012 7:03 pm

    Dit zegt al genoeg over uw installateur als hij zelfs nog in het Italiaans staat.
    Ik zou dit door hem laten doen dan weet je ineeens of hij er iets van kent.
    Door wie werd hij geplaatst?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van Gast di feb 21, 2012 7:09 pm

    Hij kent er inderdaad wel iets van want hij heeft het nadien uitgeled, maar bij ons is alles superdringend moeten gaan, wij zaten op 2 avonden van kerstmis en wilden dus zo snel mogelijk onze kachel, op 2de kerstdag is hij dan komen leveren en hebben het opgestart laten draaien een tijd en erbij gebleven, en ze zouden al de rest enkele dagen later komen uitleggen, dit is ook gebeurd maar omdat ik iemand ben dat snel alles wil kennen had ik zelf al via dit forum de code en manier gevonden om taal te wijzigen. Ook op alle andere vlakken zijn wij zeer tevreden van Maratra
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty info

    Bericht van Gast di feb 21, 2012 7:12 pm

    De instellingen doen en de uitleg geven duurd max 15 minuten als je er iets van kent.
    Dus daar zal het zelfs op 2e kerstdag niet op aan komen zou ik denken.
    En instellingen heeft hij nadien dan toch nog niet goed gedaan als de airflow niet aangepast is.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van Gast di feb 21, 2012 7:19 pm

    Naar mijn mening kent hij er genoeg van, en dat de fout aan de instellingen ligt of aan defecte sensor zou ook mogelijkheid zijn. Alleszins wij zijn tevreden van onze leverancier. Maar ipv hier nu anderen slecht te maken zou het handig zijn als ik nuttige info kreeg zoals onder andere van die 0.4 , waar ik da kan terugvinden, mss heeft hij het juist ingesteld en is er nog een ander probleem.
    Alvast bedankt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty info

    Bericht van Gast di feb 21, 2012 7:30 pm

    Wat voor schouw heb je?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van Gast di feb 21, 2012 8:07 pm

    Blijf er zelf af en laat het doen door je leverancier. Als het zo een kennisvolle en bekwame is zal hij je onmiddellijk verder helpen in deze koude(re) tijd van het jaar.Mensen zoals VGG willen je alleen maar helpen,aanvaardt dan mss ook wat kritiek.
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van francky di feb 21, 2012 8:46 pm

    Ga er me niet bij bemoeien Edelkamin funny.
    Kijk toch eens rond op het forum !!! er staat daar al zoveel over geschreven.


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van Gast di feb 21, 2012 9:55 pm

    @Francky: bedankt voor de link, dit was eerder wat ik zocht en nu kan ik verder.
    @VGG ; een simpele enkelwandige buis van 80 mm die ongeveer 180 omhoog gaat dan door de muur en buiten eindstuk.
    @Kodiak, ik ben niet van plan er zelf iets aan te doen, ik wil enkel vaststellen of de waarde die vgg zegt effectief staat op hetgeen ze moet staan, zoniet zou ik denken dat mijn leverancier er niets vanaf weet, indien ze wel juist staat is er een ander probleem, en is er dus geen reden om aan mijn leverancier te twijfelen, en ivm mensen helpen dan ben ik eerder geholpen met de simpele link die ik van franckie kreeg waarvoor dank.
    ik kan het gewoon niet hebben of het nu over een leverancier gaat of eender wat , dat iemand als slecht wordt aanzien zonder dat er reden toe is, ik wil gewoon zelf nakijken wat VGG mij als tip gegeven had, en dan zal ik weten of leverancier al dan niet deugd, maar hetgeen ik zocht was wat ik van francky kreeg.
    mvg
    Tim
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van Gast wo feb 22, 2012 9:36 am

    Ik heb juist de test hier gedaan en in het rood zal ik erbij zetten wat er bij mij anders was.

    C1: Start resist Actieve aansteking van de weerstand
    C2: Fan smoke momentane waarde Active rookextractie motor op max. + auto check (rinkelt
    bij fouten). Als alles goed is →minder dan 40t/s 44RPM
    C3: Load Pellet Active reductiemotor van de wormschroef
    C4: Air Fan Active motor van omgevingslucht op maximum
    C5: Check Thermokoppel momentele waarde
    Leest de temperatuur van het thermokoppel(rook)+autocheck
    C6: Air Flow Leest de het sensor signaal flow uitgedrukt in Volt.
    als hij 2.0 overschrijdt is alles O.K. telde langzaam op en op 2.14 stond hij redelijk stabiel
    C7: Sensor Temp. Leest de omgevingstemperatuur aan de sonde +auto
    check
    C8 : Test sonda IR Door het drukken van de toets op de afstandsbediening
    verschijnt de temperatuur op het display
    C9: PA Vacumeter momentele waarde Na 30 sec. verschijnt op het display de vaste waarde
    «Test Pascal» lager dan 50 of hoger dan 120 (rinkelt) bij mij 90
    C10: OFF Aux-Port Als aangesloten (vb externe thermostaat o.d)
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty info

    Bericht van Gast wo feb 22, 2012 9:46 am

    Funny,
    Is de buis als die buitenkomt gewoon open of windkap erop?
    Als die open is zal dat het probleem kunnen zijn want dan komt er teveel wind binnen.
    De airflow vind je door hetvolgende te doen:
    5 sec. op menu drukken dan naar setup dan op menu drukken en code -13 dan zit je in parameters .
    dan parameters:
    Airflow AC : 0.4
    air flow AR : 0.4
    air flow p1 tot p5 : 0.4
    Dan op de 0/1 knop terug naar beginscherm en klaar .
    Dit wil niet zeggen dat je er nu beter zelf aan gaat prullen enkel controleren.
    Laat maar iets weten of het juist stond.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van Gast wo feb 22, 2012 10:22 am

    Hey ,
    heb de waarden net nagekeken en deze staan allemaal zoals jij aangeeft.
    Aan de buitenkant staat er zo'n eindstuk op zelfde diameter als buis met afdichting op einde en groeven aan de zijkant.
    maar ik heb nu ook de koude test gedaan, en ik krijg bij c3: pellet active ... cor. 126 tot 131 (steeds verspringend) en err. 22 wat zou dat willen zeggen.
    Ik ga hem nu eerst nog eens volledig proper maken , want om de 2 dagen puilt alles uit van de asse, ik maak elke 2dagen zowel binnenkant, onderkant (4 buizen met silicone doppen) als achterkant en afvoerbuis helemaal proper en elke 2dagen zit er ongeveer 1cm roet in potje achteraan en ook in de buizen onderaan.
    Wat zou u dan denken want ik ga dadelijk ook de leverancier nog eens bellen maar als ik dan al iets weet , dan weet ik het indien hij mij iets zou willen wijsmaken.
    Hieronder de waarden van onze kachel en alvast bedankt.


    Air AC 28
    Air ar 38
    Air P1 30
    P2 33
    P3 36
    P4 39
    P5 42
    Air Flow AC 0.40
    AR 0.40
    Air flow P1 0.4
    P2 0.4
    P3 0.4
    P4 0.40
    P5 0.4
    .
    .
    Adj FLOW 0.00
    zo staan de waarden
    francky
    francky
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 633
    Registration date : 29-10-10

    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van francky wo feb 22, 2012 8:40 pm

    edelkamin funny
    Mijn waarden zijn ook niet zoals ze in de boek staan !
    als hij goed brand en ge hebt verder geen probleem met de kachel zou ik er niks aan veranderen.
    Heb hier al van alles gesprobeerd met de funny van alles !!!
    Toch krijg ik hem niet zoals men andere kachels.
    Maar hij doet zijn werk !


    _________________
    Edelkamin funny 11kw
    zibro carmen 11 kw
    lava
    Phono solar 30x195 5850 wp omvormer SMA 4600A
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van Gast wo feb 22, 2012 9:51 pm

    ja hij doet zijn werk buiten af en toe dan die check airflow, en heel veel asse , om de 2dagen moet ik alles uitkuisen en met alles bedoel ik echt alles, binnenkamt kachel, de 4 buizen onderaan , het potje achteraan en de uitlaatbuis goed tegen tikken want om de 2dagen zit er meer dan 1 cm in het potje en na het tikken komt er nog bijna een cm uit de buis.
    mvg
    Tim
    jandeman63
    jandeman63
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 20
    Registration date : 23-10-11

    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van jandeman63 zo okt 28, 2012 7:15 pm

    Ik heb sinds februari een edilkamin funny. Vanaf het begin geeft hij de storing Check airflow bij opstart.
    Je drukt de startknop in en hij geeft dan meteen de melding check airflow en gaat dan heel hard blazen uit de warme lucht opening. Als ik vervolgens de aan/uitknop weer indruk en ingedrukt houdt stopt het blazen en geeft hij stop op het display. Druk ik nu meteen weer op de startknop dan gaat het altijd goed oftewel hij gaat naar de opstartfase en gaat branden en doet dat goed.
    Mijn dealer,die ik nog niet wil noemen hier,geeft niet thuis terwijl ik toch echt wel garantie heb.
    Wie heeft hier een idee over? Ik zou graag direct contact op willen nemen met edilkamin zelf over dit probleem omdat ik het nu echt spuugzat ben niet goed
    de kachel is trouwens gekocht in nederland maar ik heb begrepen dat alles uit belgie komt?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van Gast zo okt 28, 2012 7:21 pm

    Jan,

    ik begrijp de frustratie. Ik zou eens beginnen met het verbrandingslucht circuit, is de inlaat vrij en is de schoorsteen schoon (vogelnest) en voldoet deze aan de voorwaarden zoals op het forum in de FAQ aangegeven?

    M.v.g.,
    Dick
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31547
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van erwin zo okt 28, 2012 7:26 pm

    check airflow heeft altijd te maken met de luchtstroom

    begin maar met volgende:

    -luchtinlaat nakijken op verstopping
    -luchtsensor VOORZICHTIG afborstelen (deze zit in luchtinlaatopening)
    -openingen branderpotje ok
    -deursluiting OK, testen met een papiertje ertussen
    als deur dicht is moet dit licht geklemd worden
    -T-potje niet vol asse?
    -verstopping in rookbuis


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    jandeman63
    jandeman63
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 20
    Registration date : 23-10-11

    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van jandeman63 zo okt 28, 2012 7:46 pm

    Hij doet het vanaf nieuw met een nieuwe uitlaat. Het is dus of een instelling of er is iets vanaf nieuw al stuk
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4416
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van krusty zo okt 28, 2012 7:50 pm

    Het T potje zit rapper dicht dan je denkt!!
    dxnature
    dxnature
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 305
    Registration date : 25-10-11

    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van dxnature ma nov 05, 2012 8:27 pm

    Check airflow bij opstart van de kachel heb ik ook gehad en had hier twee verschillende oorzaken die beide relateren met de luchtstroomsensor, zie pagina 162 van uw handleiding.

    Mijn eerste aanvaring met deze storing kwam doordat de luchtinlaat door mij met een nylon kous was voorzien om geen stof uit de huiskamer in de kachel te zuigen. Een tip die ik kreeg van mijn dealer en die een zekere vorm van buitensporige onderdruk teweeg bracht in het aanzuigkanaal waar ook de luchstroomsensor zit. Na verwijderen van de kous was het euvel verholpen.

    De tweede keer dat ik deze storing kreeg kwam door mijn recente plaatsing van een in-line ventilator op één van de twee kanalisatie uitgangen. Ik had deze ventilator aangezet alvorens de kachel op te starten waardoor er weer een te grote onderdruk werd gemeten in de kachel.

    Kortom, alles wat niet kosher is in de luchtstroom van de kachel werkt een Check airflow melding/storing in de hand. Je mag ook periodiek als de kachel af staat bij het reinigen van de kachel even met de stofzuiger of de aszuiger de ingang van luchtaanzuigmond vrij maken, ik doe dit wekelijks. Er zou misschien ook een probleem kunnen zijn als de kachel te dicht bij de muur is geplaatst. Indien je niets optisch kan vaststellen word het tijd om de dealer er bij te halen.
    goldwing
    goldwing
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 139
    Leeftijd : 63
    Registration date : 23-11-10

    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van goldwing ma nov 05, 2012 10:21 pm

    Hallo,jandeman63
    Als ik het goed begrijp heb je dit al vanaf de eerste dag van aankoop
    Als dat zoo zou zijn is het dan mogelijk dat je op de schouw een hoedje hebt staan
    Als je de ruit bekijkt na een dag branden is er dan verschil tussen links en rechts op de ruit van aanslag?

    Gesponsorde inhoud


    Edilkamin Funny Check Airflow Storing - Pagina 2 Empty Re: Edilkamin Funny Check Airflow Storing

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu ma mei 13, 2024 3:31 pm