Erwin, niet alle "café"-racers zijn zelfgebouwde of verbouwde, een echt verbod is er niet, maar je moet wel een zogenaamd "gelijkvormigheidsattest" hebben!!!
En als de fiets en zijn uitrusting technisch niet klopt met wat de producent erin beschreven heeft ben je inderdaad de "sigaar"! En straks komt er ook de technische keuring, ze spreken er al 25 jaar van, dus... Dan zal het ombouwen moeilijk worden en moet je je (ver)bouwwerk laten keuren... Wat ik eigenlijk niet meer dan normaal vind!!!
Waarde "ss". Een cafe racer, uit de geschiedenis is ALTIJD een verbouwde motor. Vroeger werden er zelfs compleet andere blokken onder ander merk/type frames gehangen.
Denk aan de populaire Britse "Tritons" (triumph blok, norton frame). Alle motoren die de werkelijke naam "Cafe racer" dragen, zoals Harley er een heeft zijn voortvloeisels uit die tijd. Daarbij komt nog eens dat bv de Harley cafe racer helemaal niet op een cafe racer lijkt, maar op een slanke bobber.
De naam "cafe racer" komt van het feit dat vroeger veel "rock and roller's" met hun gestripte motoren zich op hielden in de toen vrij populaire coffeeshops welke toen in die tijd gewoon de naam "cafe" droegen. In Engeland is een coffeeshop namelijk een "cafe" en een kroeg heet in het Brits gewoon "bar". Dit om verwarring te voorkomen. Er zijn mensen die dit soort motor een "kroegtijger" of "kroegfiets" noemen, deze naam is dus ook volledig misplaatst.....welke idioot stapt na een flinke kroeg avond nog op de motor??
Dus je slaat de plank echt volledig mis deze keer ss....de term cafe racer en de daarbij behorende stijl van motoren "customizen" stamt al uit de 60/70er jaren, en alles wat daarna geproduceerd is, met de term "cafe racer", zijn gewoon fietsen met een styling of design gebaseerd uit de stijl van die tijd.
Kom ik bij het volgende: Het is niet mijn bedoeling om te gaan lassen/slijpen/buigen/herbouwen. De fiets wordt gestript, opgeknapt en hooguit komen er grotere schijven en klauwen op, meer niet. Het kontje wordt gewoon wettelijk acceptabel, met alle dingen gewoon op zn plek, maar dan wel gelikt.
En ik geloof niet dat een koffer set/kuip/king and queen seat horen bij wat de producent heeft voorgeschreven aan technische normen. Sterker nog, de eerste Goldwings waren naakt....Veel later pas kwamen de Honda kuipen/koffers, en daarna kwam de Vetter accesoire lijn. Dit is plastiek en kan gewoon eraf gehaald worden zonder de wet in de haren te strijken. En ik heb een gelijkvormigheids attest voor de Goldwing, zonder zou ik geen motor kopen. En als ie niet gekeurd hoeft te worden, hoef ik dat ook niet te laten aanpassen/herkeuren.
Wat wel is, Ik vindt zelf dat ALS je iets verbouwd aan je motor het binnen de wettelijke norm moet blijven. Dus geen kenteken aan je achterbrug en dat soort fratsen. Een beetje normaal en logisch denken voorkomt aanhoudingen.Ik ga dus ook voor een kenteken onder het kontje, en alles op de plek waar t hoort, maar dan wel anders als nu....heel anders. Maar absoluut niet gevaarlijk of schandalig lelijk gebouwd. Zo zit ik in elk geval niet in elkaar.
Keuring? Ik zie t nog niet gebeuren, economisch gezien niet haalbaar omdat alle accessoire fabrieken dan hun deuren kunnen sluiten.... En mogelijk de satudara's de keurings stations onveilig gaan maken misschien
Laatst aangepast door pallette op wo jun 06, 2012 1:14 pm; in totaal 1 keer bewerkt