Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 19 gebruikers online :: 2 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten

Flamingo, SICCO


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+34
krusty
stef123
framaro
harrielok
Kris 42
demosthenes
alainvanackere
ben-revo
peter m
makhila
Péétje Brik
hktz
grossard.rob
francky
Annejanne
Johnny Derveaux
jeanhup
zoom
Keteltje
erwin
paularis
Fleur
john-159
Groene Ridder
nick1
bart b
flair
ss
player
pedro
Philip
Uthrex
steven
knoepken
38 plaatsers

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming


    Kris 42
    Pelletje
    Pelletje


    Aantal berichten : 28
    Registration date : 21-01-12

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Kris 42 do jun 27, 2013 9:24 pm

    Hoi,

    vorig stookseizoen hebben wij ongeveer 2200m³ gas verbruikt, nu met de pelletkachel is dit terug gevallen naar een 300m³. Daarnaast nog een zonneboiler geinstalleerd, dus hoop volgend jaar nog minder te verbruiken. We hebben dit seizoen ongeveer een 100 zakken pellets gebruikt. Maak de rekening zelf maar.
    ik schat na een jaar of 7-8 de kachel terug verdiend te hebben.

    Kris
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di sep 03, 2013 11:47 pm

    ik hoor steeds over appels en peren vergelijken.
    als we het over appels en peren hebben dan hebben we het over Belgié en nederland (of nederland en belgié)

    we kunnen de situatie tussen onze beide landen niet vergelijken.
    in nederland kost het aard gas ongeveer 63 cent per kubieke meter. we rekenen hier niet in kwh zoals in belgie blijkbaar gebeurd.

    een pelletkachel aanschaffen is in nederland NIET rendabel als je voorheen gas stookte. mocht je bv op een boot wonen en daar rode landbouwdiesel stoken dan wordt het verhaal natuurlijk anders.

    in nederland wordt gerekend dat je 1.7 kg pellets moet stoken om dezelfde warmte te krijgen als 1 kub gas.
    stel dat ik 1500 kub gas verbruik per jaar dan zou dat gelijk zijn aan 2550 kg pellets (1500 x 1.7)
    kosten gas: 945 euro per jaar (1500 x 0.63)
    kosten pellets: 765 euro per jaar (2550 kg x 0.30 euro)
    besparing op jaarbasis is dus ongeveer 180 euro.
    bij een kachel van ongeveer 1800 euro duurt het dus 10 jaar voordat het break even bereikt is.

    andere zaken geven dan dus de doorslag.
    bijvoorbeeld
    milieu ---> wel aanschaf pelletkachel
    behaaglijke warmte ---> wel aanschaf pelletkachel.
    gemak ---> geen aanschaf pelletkachel ( gas komt vanzelf in de ketel en pellets moet ik halen bijvullen etc. en dan de dagelijkse reiniging wat bij gas niet nodig is)

    ik ben er nog niet uit of ik daadwerkelijk een pelletkachel ga aanschaffen. maar ik houd jullie op de hoogte.

    André
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast wo sep 04, 2013 12:01 am

    we kunnen de situatie tussen onze beide landen niet vergelijken.
    in nederland kost het aard gas ongeveer 63 cent per kubieke meter. we rekenen hier niet in kwh zoals in belgie blijkbaar gebeurd.
    Ik snap je uitleg niet helemaal?
    1m³ gas = +/-10Kwh = +/-2Kg pellets

    En dat Pellets in vergelijking met een aardgas cvketel niet interessant zijn is volgens mij algemeen bekent.
    Bij elektrisch verwarmen,flessengas,olie, bijverwarming,plaatselijke verwarming kan het plaatje er weer heel anders uitzien.
    Het blijft dus persoonlijk waar niet zomaar een standaard antwoord op te geven is.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31542
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van erwin wo sep 04, 2013 12:04 am

    @ erdna, 
    je bent de zoveelste in de lange rij, die voor hij een kachel koopt twijfels heeft en allerhande berekeningen maakt (deed ik 4 jaren geleden ook..)
    maar na 1 jaar stoken wil je hem niet meer missen...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast wo sep 04, 2013 12:18 am

    maar na 1 jaar stoken wil je hem niet meer missen...
    Komt dat ook niet door de centraal geplaatste kachel?
    Ik weet nog goed dat mijn vader 40 jaar geleden helemaal niet tevreden was van zijn zelf aangelegde cv.
    Hij zat veel liever bij zijn warme kolenkachel Sad 
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Fleur wo sep 04, 2013 7:51 am

    alles draait rond centen
    vroeger bestelde iedereen zomaar 5000liter mazout ..........dit hoor je nog zelden
    de GROTE luxe is voorbij van de goedkope elektriciteit waar ik 40 jaar mee verwarmde.
    met mijn klein pensioentje ben ik uit noodzaak overgestapt naar pellets waar ik veel onderhoud en hoofdbreking aan heb ................


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast wo sep 04, 2013 8:05 am

    Zucht, over appels en peren gesproken....
    De pelletprijzen stegen de afgelopen jaren met 6 - 7% en als ik kijk wat de energieprijzen hier de afgelopen jaren zijn gestegen ben ik blij met mijn Musa. Vanwege de opslag van "groene" energiekosten 0,12€ per Kw/h op stroom en gas wordt hier ook omgerekend naar Kw/h.
    dit plaatste ik in bericht 71 en toen ik net naar buiten keek had ik de stellige indruk dat Twist nog steeds in Duitsland lag.

    Verder worden allerlei aannames als feit gehanteerd en daar wordt mee gerekend alsof het wetenschappelijke waardes zijn.

    Feiten over calorische waarden, Power Pellets 4,7 Kw/Kg liggen nog in de garage van 2 jaar terug, Firestixx 5,3 Kw/Kg vindt ik nog steeds de ultieme pellet, PEP Energie 5,0 Kw/Kg vond ik wat minder en ik verwacht dat de huidige Girretz/Jekro 5,3 Kw/Kg ook goed zullen voldoen.

    in nederland wordt gerekend dat je 1.7 kg pellets moet stoken om dezelfde warmte te krijgen als 1 kub gas.
    Hoezo ?

    Feiten over prijzen, afgelopen jaren rond de 0,23€ p/Kg betaald en recent voor de Girretz 2,=€ p/z van 14 Kg dus iets meer dan 0,14€ p/Kg dus is dat rekenmodel met 0,30€ p/Kg wederom volslagen uit de lucht gegrepen.

    Ik zeg tegen twijfelaars van dit kaliber "Koop geen pelletkachel want het loont niet". Je kunt dan in ieder geval in volle overtuiging op verjaardagen zeggen dat je "Berekend" hebt dat het niet uit kan en als je toch naar die verjaardag gaat, met de auto neem ik aan, zou ik er achteruit heen rijden. Scheelt kilometers en zo bespaar je ook nog wat.
    harrielok
    harrielok
    verkoper


    Man Aantal berichten : 789
    Registration date : 08-11-12

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van harrielok wo sep 04, 2013 9:02 am

    Erdna,

    Een pelletkachel moet je ook nemen voor de gezellige en comfortabele warmte.


    _________________
    Vanaf september 2013 Saey Kali Mini CV.
    alainvanackere
    alainvanackere
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 217
    Leeftijd : 55
    Registration date : 08-05-13

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van alainvanackere wo sep 04, 2013 2:25 pm

    juist afrekening gehad van Eni , Gas  0.000000 :)goedkoper kan niet Smile
    en 22 euro opleg elektriciteit  dit zal dan aan het verbruik van mijn pelletkachel liggen zeker Smile Smile
    lol! lol! 


    _________________
    Mcz Mercury 8kw sedert 17 april 2017

    Domo power + pellets
    Olimps
    Huismerk pellets
    Eco line pellets 3.65 €
    ERDA Pellets
    framaro
    framaro
    Pelletje
    Pelletje


    Man Aantal berichten : 34
    Leeftijd : 60
    Registration date : 18-03-12

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van framaro wo sep 04, 2013 2:36 pm

    Niet vergeten dat je naast de cv ook nog gas verbruikt voor koken en douchen.
    Daarnaast zijn er installaties die cascade staan met de gewone cv-installatie.
    Deze gebruikt dan ook gas voor warm water en start volgens zijn instellingen ook regelmatig op.
    derhalve zal je de vaste kosten voor de gasaansluiting, het vastrecht , blijven betalen.
    Tenzij je elektrisch gaat koken en warm water via een elketrische boiler.


    _________________
    Rave 120 nordic fire
    olimp pellets  [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze afbeelding te kunnen zien.]
    alainvanackere
    alainvanackere
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 217
    Leeftijd : 55
    Registration date : 08-05-13

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van alainvanackere wo sep 04, 2013 2:40 pm

    @framaro,

    ik betaal niets van kosten voor gas want die is verzegeld , wij koken idd op elect en ons warm water is ook elect met een 150l boiler .

    kosten transport en distributie loopt nu al de spuitgaten uit 1.262.44 euro zonder btw .


    _________________
    Mcz Mercury 8kw sedert 17 april 2017

    Domo power + pellets
    Olimps
    Huismerk pellets
    Eco line pellets 3.65 €
    ERDA Pellets
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van stef123 wo sep 04, 2013 7:12 pm

    Lang geleden dat in nog op het forum reacties geplaatst heb, topics gelezen heb ik echter regelmatig gedaan, bij deze groeten aan iedereen.
    Dit gezegd zijnde.

    Verleden jaar heb ik ook lang getwijfeld, niet OF ik een pelletkachel ging kopen , maar WELKE ik ging kopen. Ik moet zeggen ik heb het me nog geen minuut beklaagd. Vanaf de leveringsdatum begin december tot juni gestookt, de zomer heeft lang op zich laten wachten en een lente hebben we, mogen we toch zeggen, niet echt gehad. Het was dus een erg lang stookseizoen.

    Verbruik ongeveer een 850 euro of ietsje meer, in een huis dat niet geisoleerd is (wel dubbel glas), beneden living verwarmen 24/24 en 7/7 op ongeveer 23 - 25 graden (de vrouw heeft altijd koud), 's avonds de deur van de gang open om de boven te verwarmen. 's nachts staat de kachel dan wel op 20 - 21 graden beneden, wat boven toch een 18 graden geeft.

    De pelletkachel is de enige verwarming, ik denk toch, dat moest ik met gas of stookolie stoken, ik wel een beetje meer kosten zou hebben.
    mvg,
    Stef
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast wo sep 04, 2013 9:11 pm

    Vroeger betaalde we 270€ per maand nu betaal ik maar 80€ per maand gas en electriciteit.We verbruiken iets meer dan een anderhalve ton pellets per winter . We nemen niet de goedkoopste pellets en we betalen nog geen 500€ per winter. Dus wie kan rekenen weet dat we een grote winst maken.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast wo sep 04, 2013 10:11 pm

    Nu met de pelletkachel liggen we aan +/- 500 euro pellets per winter, vroeger met stookolie lagen we toch al snel aan 2500 euro per winter. Nu alleen nog verwarming via pellets, dus geen stookolie meer nodig. Plus het grote voordeel dat het met pellets nog warmer is in huis. Onze rekening was toch vlug gemaakt zu...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31542
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van erwin wo sep 04, 2013 10:24 pm

    ik kijk al geruime tijd uit naar het eerste bericht van iemand die goedkoper stookte met gas..


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    alainvanackere
    alainvanackere
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 217
    Leeftijd : 55
    Registration date : 08-05-13

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van alainvanackere do sep 05, 2013 6:50 am

    zolang ze niet beginnen zot doen met de prijzen van pellets , zal verwarmen op pellets voordelig blijven


    _________________
    Mcz Mercury 8kw sedert 17 april 2017

    Domo power + pellets
    Olimps
    Huismerk pellets
    Eco line pellets 3.65 €
    ERDA Pellets
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van stef123 wo sep 11, 2013 6:25 pm

    Moesten er nog mensen zijn die twijfelen, stoken met gas of met pellets, een quote van Europees president Herman Van Rompuy:

    Vergeleken met Amerikaanse concurrenten, betaalt de Europese industrie vandaag dubbel zo veel voor elektriciteit en vier keer meer voor gas.

    Het gaat hier wel over de industrie, maar voor de gewone man zal het ook wel iets in die aard zijn.
    mvg,
    Stef
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di sep 17, 2013 9:53 pm

    Ik ben sedert 2006 met pellets bezig. Rijk wordt je er niet van,een oude gasketel met een slecht rendement moet je niet vergelijken met een pelletkachel. Ik heb nu ondervonden dat je het voor het geld niet moet doen. Als je graag met zakken pellets sleurt,kachels kuisen en veel geluk hebt met de kachel dan maak je misschien winst.Ik was in het begin ook zeer positief. Ook al eens 1000kg slechte pellets gehad waadoor de kachelruit iedere keer met een ruitkrabber moest schoongemaakt worden. Over slechte aardgas heb ik nog nooit gehoord.
    We waren wel tevreden over de hete lucht die uit de kachel kwam en het gezellige houtkachel gevoel gaf.Ik denk niet dat de gaskachel dit zal geven.

    Na 7 jaar is kachel nu defect en geen onderdelen te krijgen kostprijs 2964euro zonder de kosten van de schouwaanpassing. Komt op 423 euro afschrijving per jaar. Altijd zelf de schouw en kachel gereinigd.
    Altijd pellets zelf gaan halen en thuis stapelen.Om de twee dagen kachel as leegmaken en met pellets naar eerste verdieping sleuren. Defect aan kachel was het ongecontroleerd blijven draaien van het wormwiel waardoor extreem groot vuur in kachel. Zeer gevaarlijk dus.

    Heb nu een gaskachell van Wellstraler met keien en twee apart regelbare branders besteld.Eén voor de siervlam,de andere voor het grotere vermogen. Rendement kachel zou 86% zijn. De pelletkachel was 8kw de bestelde gaskachel ook.We zijn benieuwd.

    Ik verbruikte 1200kg pellets per jaar. 1kg is 5kwh.dus 6000kwh per jaar = aan makroprijs 312 euro.
    Op de site van vreg 6000kwh gas alles inbegrepen kost 465 euro. Is een verschil van 153euro per jaar.Zal het volgend jaar wel zien bij de afrekening.

    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast do okt 24, 2013 12:08 pm

    francois raeymaekers
    ik woon in een oude woning vrijstaand zeer slecht geisoleerd heb eerst gestookt op hout en de kachel
    was nu ook niet bepaald goedkoop plus de aankoop van hout ik geraak er niet gratis aan
    dan maar centrale verwarming gas gelegd heel het huis lekker warm tot ik na een jaar de rekening kreeg heb
    14 dagen met hartbroblemen gesukkelt
    houtkachel weggedaan want het gesleur met al dat hout plus het klieven heeft mij een rugoperatie opgelevert dan maar eens gaan zoeken naar alternatieven

    na vele gesprekken en rondkijken voor een pelletkachel gekozen maar zoals zovelen kwam ik ook
    terecht bij een cowboy die van pelletkachels niet op de hoogte was aangesloten op bestaande schouw volgens hem was het geen enkel probleem

    in ieder geval na een jaar knoeien en kloten heb ik toch een besparing van 300 euro en flink wat warmer dan gas toen zat ik met een dikke trui aan nu in mijn hemtje heb ondertussen een nieuwe kachel aangeschaft zwaarder en aangesloten door de buitenmuur met dubbelwandige buis echter opnieuw problemen van pech gesproken in ieder
    geval als ik het 5 jaar eerder had geweten ik had geen minuut getwijfeld
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty kosten pelletkachel tov. elektriciteit

    Bericht van Gast za dec 21, 2013 9:39 am

    Ik vind overal grafieken van pellets tov mazout en gas. Ik zou ook graag eens één willen bekijken tov elektriciteit (mijn vroegere warmtebron).
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast za dec 21, 2013 10:31 am

    Bij elektriciteit hangt het er vanaf welk tarief je gebruikte, dal/piek of exclusief nacht?
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 4416
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Weer off-topic

    Bericht van krusty za dec 21, 2013 10:38 am

    @moonboy: zie deze link
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin


    Man Aantal berichten : 899
    Leeftijd : 40
    Registration date : 18-04-12

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van grossard.rob zo dec 22, 2013 9:30 am

    Krusty,

    Dan denk ik dat ze nog geen rekening hebben gehouden met hun eigen prijsstijgingen  Evil or Very Mad 

    283€ btw in voor 990kg geeft mij een prijs van 0.53€ per kw
    pellbox
    pellbox
    Admin


    Man Aantal berichten : 785
    Leeftijd : 48
    Registration date : 28-10-08

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van pellbox zo dec 22, 2013 11:39 am

    Grossard,

    Ik denk dat iedereen wel weet dat electriciteit de duurste manier is om te verwarmen.

    Daar heb ik geen grafieken voor nodig.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast zo dec 22, 2013 11:42 am

    Pellbox,

    Zuiver elektrisch verwarmen wel.
    Maar als je met een warmtepomp werkt dan is dat zelfs goedkoper dan pellets.
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Fleur zo dec 22, 2013 12:04 pm

    ik ben ervan overtuigd dat dit de goedkoopste manier van stoken is en dan bedoel ik elektriciteit.
    maar daarvoor moet je NU een aangepaste NIEUWE woning hebben met alle doordachte ideeen in verband met de lage energiekosten.
    ik heb 40j op elektriciteit gestookt ,elk jaar tegenover mijn buren meer betaald op de jaarlijkse faktuur ,maar zo mag je nooit een oordeel vellen want er komt veeeel meer bij kijken of dat faktuurke.


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________

    Gesponsorde inhoud


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 8 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 10, 2024 2:48 pm