Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 15 gebruikers online :: 1 Geregistreerd, 0 verborgen en 14 gasten

Flamingo


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+34
krusty
stef123
framaro
harrielok
Kris 42
demosthenes
alainvanackere
ben-revo
peter m
makhila
Péétje Brik
hktz
grossard.rob
francky
Annejanne
Johnny Derveaux
jeanhup
zoom
Keteltje
erwin
paularis
Fleur
john-159
Groene Ridder
nick1
bart b
flair
ss
player
pedro
Philip
Uthrex
steven
knoepken
38 plaatsers

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming


    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van flair do okt 20, 2011 9:40 pm

    diego-joke schreef:wel weinig pelletkorrels als het vriest overdag gebruik ik er een goeie 50 zakken in een maand.en mn huis is volledig vernieuwd van kop tot teen nu het ene huis is het andere niet gr diego chapeau voor jou


    50 zakken per maand met 1 kachel ? Hoe groot is de oppervlakte die je verwarmt dan wel ?
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast do okt 20, 2011 9:57 pm

    Vorig jaar moesten we bijna 800,- EUR bijbetalen voor 2009-2010, dit jaar kregen we meer dan 800,- EUR terug voor 2010-2011. Een verschil zowat 1600,- EUR. Dat was het resultaat van onze omschakeling van elektriciteit naar pellets. Vorig jaar een kleine 600,- EUR opgestookt. Dit jaar zal het wel wat meer zijn. De teruggave van Luminus gaat meer dan voldoende zijn voor de pellets van dit seizoen.

    Pesno
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast do okt 20, 2011 10:06 pm

    reken maar uit kachel verbruik tussen de 0.800 en 1.3kg per uur 24u per dag . ja één kachel ze verwarmt in vierkante meters living 80 keuken 45 en veranda met gesloten dak geen glazen daken 28 vierkante meter alles in een plaats zoals een loft alles geisoleerd en en allemaal superisolerend glas denk dat het verbruik niet overdreven is als je kijkt wat de mensen betalen met aardgas en hier altyd leker warm Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast do okt 20, 2011 11:00 pm

    Ik ben van 300€ per maand, gas/elektriciteit, naar 170€ per maand gegaan dus ook voor mij een mooie besparing.

    Groetjes
    Kristel
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Kosten pelletkachel t.o.v. gasverwarming

    Bericht van Gast di jan 24, 2012 12:57 pm

    Hallo,

    Ik ben eruit.
    Omdat ik weekelijks het gasverbruik noteer al enkele jaren heb ik een goed overzicht van het verbruik voor verwarming en het verbruik voor koken en doche.
    Verbruik per jaar 1900 kub gas = gem. 158 m3 per maand
    Voor koken en doche            = gem.  35 m3 per maand
    Gas verbruik voor verwarming   = gem. 123 m3 per maand
    Kosten gas verwarming 123 x 0.6236 = €76.70

    Voor 123 m3 per maand is nodig x 2 = 246 kg pellets
    Reken maar goedkoop 0.25 per kg = € 61.5

    Een besparing van 76.70 - 61.50 = € 15.20 per maand
    Besparing per jaar 15.20 x 12 = €182.40
    Trek daar vanaf de onderhoudskosten van ±175 a 200 euro en je voordeel is weg.
    (praat ik nog niet over 2a 3000 euro aanschaf voor 'n kachel)

    Dus voor het voordeel hoef je het niet te doen, millieu ? men zegt van wel.
    avatar
    bart b
    verkoper


    Man Aantal berichten : 223
    Leeftijd : 45
    Registration date : 06-02-09

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van bart b di jan 24, 2012 1:36 pm

    Hey

    Over welke temp spreken we dan in u huis op gas?

    Dit gaat volgens mij met een pelletkachel heel wat warmer zijn in huis.

    Mvg
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van ss di jan 24, 2012 1:41 pm

    Is het de bedoeling dat we hierop repliceren?
    Ik zou mijn theorie toch ietwat aanpassen, wij verbruiken bijna de helft minder pellets.
    Maar ik ga u niet overtuigen, integendeel, gebruik maar verder gas als u daar tevreden over bent, waarom niet!? We leven in een democratisch land. Ieder zijn meug...
    Vriendelijke groeten en nog veel "gasplezier",
    ss

    Lees deze maar:

    [Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van nick1 di jan 24, 2012 1:57 pm

    Je CV-gas moet ook onderhoudsbeurten krijgen, tenminste als je als een goede huisvader handelt.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Groene Ridder
    Groene Ridder
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 53
    Registration date : 06-02-11

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Groene Ridder di jan 24, 2012 2:18 pm

    Bij gas blijf je met 21 % btw zitten, pellets maar 6, en als je ze zelf gaat halen, geen btw. KOSTEN ONDERHOUD VERSCHILLEN WELLEN EEN BEETJE!!!
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di jan 24, 2012 2:29 pm

    WHAAAW.... heb jullie toch niet beledigd met mijn conclusie, jullie lijken wel als door een wesp gestoken lol!

    Klopt onderhoudskosten heb je ook bij 'n CV, dan nog scheelt het op jaarbasis maar 182 euro (kachel aanschaf nog niet mee gereken)
    Temperatuur in huis staat normaal op 21a 22 graden is voor ons warm genoeg.
    En dan heb ik gerekend met pellets van 0.25 euro p/kg terwijl ik zie dat ze steeds duurder worden 0.29 is geen uitzondering.

    Ik hou mijn verbruik al jaren bij, heeft iemand dit ook gedaan met een pelletkachel zodat er een vergelijk is?

    Groetjes en niet meer boos worden ... heel kwaad
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van ss di jan 24, 2012 2:34 pm

    't Is al over jongen, vergeten en vergeven...
    Ja wij houden natuurlijk ook de kosten bij... En, ik kan het met jou moeilijk vergelijken, wij verwarmden met electriciteit maar we zijn ook weinig thuis... Een ding, onze verwarmingskosten daalden met bijna de helft na de aanschaf van een pelletkachel in 2009. Voorbeelden o.a. dat van mezelf in verscheidene topics op het forum...
    Groeten,
    ss
    john-159
    john-159
    Pellet
    Pellet


    Man Aantal berichten : 134
    Leeftijd : 59
    Registration date : 07-03-11

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van john-159 di jan 24, 2012 2:39 pm

    Ja, ikke.
    Heb de kachel nu een dikke maand. Voorheen gem.350 liter mazout per maand. Kostprijs een 300€
    Nu 245 kg pellets en 50 liter mazout, kostprijs samen een goei 110€. Tekening bij maken?
    daarbij hebben we het nu veeeeeeel warmer als vroeger.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di jan 24, 2012 3:33 pm

    Oke John, klopt redelijk met mij berekening:

    Voor puur verwarming verbruik ik 123 m3 gas per maand.
    Hiervoor heb ik pellets nodig: 123 x 2kg = 246 kg pellets
    Reken maar goedkoop 0.25 per kg x 246= € 61.50
    Reken daar nog 50 liter mazout bij dan zit ik op jou ± 110 euro

    123 m3 gas kost hier x 0.6236 = 76.70 euro
    Het verschil met pellets 246 kg= 61.50
    is dan 15.20 euro.
    En dan ga ik er vanuit dat ik niet ook nog eens 50 liter mazout gebruik.
    Schijnbaar is het prijsverschil tussen gas en pellets toch niet zo groot.

    O ja ... tekenen kan ik zelf ook zot
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van ss di jan 24, 2012 3:37 pm

    Het verschil zal inderdaad niet fenomenaal zijn, maar je gaat anders verwarmen, je krijgt een ander verwarmingspatroon en je hebt de gezelligheid van het vlammenspel... En je gaat bovendien ook wat besparen... Leuk toch...
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di jan 24, 2012 3:46 pm

    Helemaal mee eens, dat zelfde gevoel hebben we nu ook als we de houtkachel stoken. Alleen stookhout kopen is nog veel duurder en het rendement is minder.
    Daarom ben ik gaan kijken of pellets stoken voordeliger zou zijn,
    en het is een beetje voordeligen en gezelliger dan een CV, gaat er alleen om of je ± 3000 euro uit wilt geven om een kachel aan te schaffen ....
    is ook veel geld. confused
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di jan 24, 2012 3:54 pm

    Beste,

    Dat is niet voor iedereen hetzelfde, dat is maar afhankelijk van hoe efficiënt je Cv ketel is, niet iedereen heeft een hoogrendementsketel of condensatieketel. Voor veel mensen is de besparing wel degelijk een stuk hoger. Verder is het zo dat je bij je gas ook nog vast recht betaald wat je bij pellets uiteraard niet doet. Het is verder ook nog sterk afhankelijk van hoe je de kachel zal gebruiken. Deze zal veel meer branden dan dat dit het geval is bij je CV.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di jan 24, 2012 4:07 pm

    over hoeveel vierkante meter heb je het , want vindt dat toch weinig gas wat je verbruikt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di jan 24, 2012 4:10 pm

    Aanschaf van de kachel kost idd wat geld en heb je niet in 1-2-3 terugverdiend. In geval dat u een bijverwarming wil zetten moet zeker niet enkel 'besparing' de motivatie zijn want dan is de terugverdientijd toch niet zo kort.

    In mijn geval heb ik een bestaande mazoutkachel (oude woning) vervangen door een pelletkachel. Aan stookkosten per jaar verschilde dit van ca. 2000-2500 euro tot 800-1000 euro (in slechtste geval). Dus op ca. 2 jaar had ik mijn investering terugverdiend. Maar dit is een heel ander geval.

    Trouwens, een gewone houtkachel kost niet zoo veel en stel dat je een 7 m³ opstookt aan ca. 60 euro/m³ - dan valt dit ook wel mee vind ik.
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di jan 24, 2012 4:58 pm

    Ik heb het hier al verschillende keren geschreven maar ik betaalde voor men pelletkachel 300€ gas en elektriciteit en nu 173€, voor mij maakt de pelletkachel wel een heel groot verschil. Mijn kachel brandt meestal 24 op 24, 's nachts op min. vermogen zodat het hier nooit echt afkoelt.
    Wat de werkelijke besparing zal zijn weet je pas effectief als je er 1 bezit want op voorhand kan je dit moeilijk uitrekenen.
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 835
    Leeftijd : 62
    Registration date : 22-11-11

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van nick1 di jan 24, 2012 5:10 pm

    Ik heb een pelletkachel gekocht om minder afhankelijk te zijn van één brandstof (in mijn geval aardgas) en een alternatief te hebben en uiteraard hoop ik er ook wat door te besparen. Bij een bevriend echtpaar die hun P955 al drie jaar hebben is er toch een minder verbruik in stookolie van 900 liter/jaar.


    _________________
    Piazzetta P955 (11/01/2012)
    MCZ Cute (2014)
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3082
    Registration date : 06-12-11

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Fleur di jan 24, 2012 5:48 pm

    @ herptcity

    in jou berekening zie ik nergens de kost van jou houtkachel ? of begrijp ik dit verkeerd ?


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    flair
    flair
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje


    Man Aantal berichten : 225
    Registration date : 12-03-11

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van flair di jan 24, 2012 7:33 pm

    vroeger gas 1200 euro op jaarbasis , nu nog 200 euro voor warm water, de voorbije vier jaar telkens voor zon'n 350 euro aan pellets gekocht, besparing 600 euro per jaar.
    Aankoop kachel was 1800 euro ( gratis pellets inbegrepen) de gaskachel die in mijn woning stond bij aankoop verkocht op ebay voor de ronde prijs van 650 euro. Maw mijn pelletkachel was op 2 jaar terugverdient.
    Onderhoud kan je gemakkelijk zelf.
    Er zijn echt wel voldoende kachels op de markt die heel wat minder dan 3000 euro kosten en evengoed zijn.

    Mag ik trouwens opmerken dat de prijs van gas niet 0.62 per m3 maar wel per kwh en dat zal wel een beetje duurder uitvallen.Factor is ongeveer 11.5 dus 1900m3=21850 kwh

    Telkens opnieuw komt er hier iemand met van die theoretische berekeningen af die volgens mij kant nog wal raken.En telkens opnieuw gaat men dan discussieren tegen de mensen die al jaren pellets branden over het feit dat het niet kan wat we zeggen ???


    Laatst aangepast door flair op di jan 24, 2012 7:38 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di jan 24, 2012 7:35 pm

    @Fleur, Klopt, de berekening is alleen maar gebaseerd op 100% gas verbruik.
    steven
    steven
    Moderator


    Man Aantal berichten : 5473
    Leeftijd : 48
    Registration date : 29-10-08

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van steven di jan 24, 2012 7:39 pm

    ik heeft 400 euro uit aan pellets, 125 aan onderhoud en dan nog de electriciteit.

    Mijn stookolie was duurder dan dit.


    _________________
    Edilkamin Pellbox SCF
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van ss di jan 24, 2012 7:40 pm

    Wel, Flair, dat is het wat mij een beetje moedeloos maakt. We hebben het daar al meermaals over gehad en berekeningen zat, maar het komt steeds weer... Op den duur vertel je steeds hetzelfde... Niemend van de nieukomers gebruikt die verdomde zoekfunctie angry
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gast di jan 24, 2012 7:47 pm

    @Flair - Het gas kost bij ons inclusief energiebelasting 0.6236 euro per kubikemeter.
    Naast mijn "normale"gas verbruik, gebruik ik gemiddeld 123 m3 gas enkel en alleen voor verwarming.
    Op alle sites lees ik dat de 2 kg pellets nodig hebt om 1 m3 gas te vervangen, dan kloppen de voorgaande berekeningen toch.

    Gesponsorde inhoud


    Kosten pelletkachel tov andere verwarming - Pagina 3 Empty Re: Kosten pelletkachel tov andere verwarming

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr mei 10, 2024 4:53 pm