Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 26 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 26 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers

+35
ponneke
korando
Guess who
bertus
Chriske
erwin
Maryline
stalle
kempenaar
mic
costerke
Soul
Greenhorn
pedro
Mauritsius
Johnny Derveaux
kvkkvkkvk
stef123
mikelbikel
alainvanackere
Block
albert
willy1100
grossard.rob
makhila
krusty
steven
Keteltje
dxnature
walter
Annejanne
player
nick1
Ikzelf
ss
39 plaatsers

Paniekzaaierij over stroom !

Block
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Aantal berichten : 407
    Registration date : 01-01-09

Paniekzaaierij over stroom ! - Pagina 5 Empty Re: Paniekzaaierij over stroom !

Bericht van Block ma aug 18, 2014 10:24 am

Is inderdaad paniekzaaierij, electriciteit is makkelijk te importeren. Vanuit Frankrijk, maar zeker ook vanuit het Noorden.
    alainvanackere
    alainvanackere
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 217
    Leeftijd : 55
    Registration date : 08-05-13

Bericht van alainvanackere ma aug 18, 2014 10:45 am

Stroom via frankrijk is ook al een probleem tot 31 dec , daar zitten ze met een opgeblazen transfo  die tussen belgie en frankrijk kan stroom leveren.

[Je moet geregistreerd en ingelogd zijn om deze link te kunnen zien.]

alles thuis  werkt hier op elektriciteit !!!  warmwater, koken, verwarming .........

mikelbikel
    mikelbikel
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten : 124
    Leeftijd : 62
    Registration date : 26-06-14

Bericht van mikelbikel ma aug 18, 2014 10:57 am

Tja, en als bij gebrek de invoer vanuit Frankrijk en Nederland ook onder gedrang komt te staan...

Hopelijk een zachte winter!

Edilkamin Tiny sept. 2013
    Bijgeleverde pellets: Wonterpellet: 800kg winter 13-14
    Wonterpellet: 200kg + Elite 750kg winter 14-15
    Elite 250kg + Wonterpellet 700kg winter 15-16
    Combulux (groepsaankoop) 1000kg winter 16-17
    Comfo-pellets 900kg winter 17-18
    Comfo-pellets winter 18-19 1200kg
    Comfo-pellets winter 19-20 1250kg
    21-22 vergeten...
    comfo pellets terug sinds 23 (blijf erbij zolang mogelijk)
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

Bericht van stef123 ma aug 18, 2014 12:20 pm

Schouw goed onderhouden en zorgen dat de trek optimaal is, die 4 uur kan je dan wel overbruggen door pellets manueel in te voeren of pellets in een broodzak steken. Ventilator werkt wel niet, maar je zal toch wat warmte hebben.

Ik weet het, het is niet ideaal, maar kou hebben is dat ook niet.
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten : 4513
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

Bericht van krusty di aug 19, 2014 7:43 pm

De klucht wordt van langsom groter na het vrt nieuws gezien te hebben !! lol! 
    nick1
    nick1
    Pelletkachel
    Pelletkachel

Man Aantal berichten : 838
    Registration date : 22-11-11

Bericht van nick1 di aug 19, 2014 9:09 pm

Sommigen nemen het wel heel serieus op. Ik reed vandaag in opdracht van mijn werkgever (garage) met een wagen van Infrax naar de technische controle en werd daar toch wel aangesproken door iemand als zijnde "één van die pipo's die het land willen platleggen". Heb maar meteen verduidelijkt dat ik niet voor Infrax werk maar voor een garagist want dieje gast had precies goesting om zijn gal verder te spuwen.

Gast
    Gast

Bericht van Gast wo aug 20, 2014 10:12 am

Heb zo het gevoel dat de politici met deze paniekzaaierij waar de media lustig aan meewerkt, het pad probeert te effenen om een nieuwe kerncentrale te bouwen
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast wo aug 20, 2014 8:16 pm

En al die zonnepanelen, die brengen in de winter toch ook energie op niet?? Toch niet alles wordt per zonnepaneel zelf verbruikt?
    willy1100
    willy1100
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten : 67
    Registration date : 14-12-12

Bericht van willy1100 wo aug 20, 2014 8:24 pm

zonnepanelen werken niet als het donker is haha, en in de winter is het al donker om +- 18u00 en dan pas start de stroompiek. dus vergeet zonnepanelen en ook de windmolens draaien niet als er geen wind is. en voor diegene die denken dat ze wel kunnen tv kijken met hun eigen panelen als de stroom word afgesloten in hun dorp vergeet het ook maar want je moet stroom hebben van het net om de stroom van je panelen te kunnen gebruiken.
    erwin
    erwin
    Admin

Man Aantal berichten : 32441
    Registration date : 15-02-10

Bericht van erwin wo aug 20, 2014 8:42 pm

als men er in slaagt om voor de winter 15km kabel te leggen naar NL lijkt de oplossing nabij, maar ik vrees ervoor...

willy1100
    Pellet
    Pellet

Man Aantal berichten : 67
    Registration date : 14-12-12

Bericht van willy1100 wo aug 20, 2014 8:55 pm

zal niet lukken in Belgie teveel wetten om dat optijd goed te keuren...
    krusty
    krusty
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!

Man Aantal berichten : 4513
    Leeftijd : 74
    Registration date : 19-11-11

Bericht van krusty wo aug 20, 2014 10:05 pm

De eerste lijst is uitgelekt van de gemeenten die straks  zonder stroom zouden kunnen vallen:

Hamont-Achel
    Lommel
    Neerpelt
    Overpelt
    Bocholt
    Bree
    Kinrooi
    Maaseik
    Peer
    Hechtel-Eksel
    Meeuwen-Gruitrode
    Dilsen-Stokkem
    Houthalen-Helchteren
    Heusden-Zolder
    Lummen
    Maasmechelen
    Bilzen
    Hoeselt
    Kortessem
    Toevallig allen in Limburg gelegen, tja gratis blijft niet duren! lacher
    ponneke
    ponneke
    Pelletkachel
    Pelletkachel

Vrouw Aantal berichten : 550
    Leeftijd : 67
    Registration date : 23-09-12

Bericht van ponneke do aug 21, 2014 12:39 am

Voelen jullie ook een gevoelige prijsstijging aankomen?  confused 

Al eens nagedacht wat de gevolgen van stroomuitval kunnen zijn?
    Wie krijgt z'n poort nog open of toe zonder, de rolluiken open of dicht zonder?
    En wat met alle alarminstallaties en andere beveiligingen?
    Wie gaat telkens weer alles resetten bij de oudjes die daar niks meer van kennen, maar niet zonder moderne technologie kunnen?
    Hoe gaan warenhuizen hun kassa's draaiende houden, en zorgen dat de zaak niet leeg geroofd wordt bij stroomuitval?

Zo gauw zal het dus niet gaan gebeuren, mits we gevoelig meer gaan betalen voor stroom.
    En stroom duurder - alles duurder, want wie dacht je dat DAT verschil gaat mogen ophoesten?  duivel 

Zo gauw de prijsaanpassing een feit is, zal er geen sprake meer zijn van tekort aan stroom.......
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast do aug 21, 2014 3:43 pm

ponneke,

alarm installaties en brand detectie hebben een back-up in vorm van een batterij voor korter dan een uur of 2 zou ik er mij geen zorgen overmaken.
    ook de gsm-masten blijven nog een tijd werken door back-up stroom door batterijen en ik meen te denken dan slagbomen van de trein in alarm vallen (dicht) bij een stroom uitval maar de lichten branden door een batterij back-up systeem.

als u nog telefoon hebt via de gewone telefoon lijn en niet via de kabel dan kan u nog een telefoontje plegen want de stroom op een klassieke telefoonlijn komt van de telefoon maatschappij Smile

met grootwarenhuizen is het inderdaad een probleem ik weet niet hoe zij dat gaan oplossen gaan ze een noodstroomgroep zetten voor de frigo's en vriezers dat is iets waar ik geen zicht op heb

en ik denk dat ik als ict'er plots veel werk zal hebben met netwerken terug te heropstarten en configureren bij kleine bedrijven die het niet nodig vonden om voor hun netwerk systemen een back-up van een paar uur te voorzien

stroom zal zeker opslaan die gratis stroom die we kregen zijn we zowieso kwijt dat voelen wij ook op onze factuur Surprised

en als electrabel een centrale moet bijzetten( het is gelijk op eender wat ze draait) dan moeten ze ferme kosten maken en rarara wie betaalt dit bij.

ook de 15 km kabel zouden wij eens kunnen voelen Surprised hoe je het draait of keert met of zonder stroom we zijn er altijd de duppe van Surprised
    ik zet hier nog een link bij van wat er zou gebeuren met een totale black-out:
    noot: dit stamt al van 2003
    stef123
    stef123
    Pelletkacheltje
    Pelletkacheltje

Man Aantal berichten : 323
    Registration date : 22-09-12

Bericht van stef123 do aug 21, 2014 6:02 pm

NU komen ze met dat idee van die 15 km kabel, die zou er al lang geleden moeten liggen hebben.
    Tanken met de auto.....ik zal zorgen dat mijn tank altijd vol is en altijd genoeg cash hebben, betalen in de Delhaize met de kaart, zal ook niet kunnen enz...

En dan zouden wij nog durven lachen met andere landen of bananen republieken zoals wij ze noemen.....jaja, back to the 1800 's en 's avonds met een kaars aan tafel zitten. Of zoals vroeger als ik klein was, buiten zitten op een stoel en kijken naar de voorbijgangers. Tja dat heeft ook zijn charme, was een mooie tijd.
    erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin do aug 21, 2014 7:33 pm

zoals het er nu naar uitziet zal nieuwerkerken (ponneke) nooit zonder stroom zitten.
    liedekerke/geraardsbergen (krusty) mogelijk wel...

maar blijkbaar gaat dat de komende winter allemaal nog redelijk goed meevallen.

Laatst aangepast door erwin op do aug 21, 2014 7:53 pm; in totaal 2 keer bewerkt

ponneke
    Pelletkachel
    Pelletkachel

Vrouw Aantal berichten : 550
    Leeftijd : 67
    Registration date : 23-09-12

Bericht van ponneke do aug 21, 2014 7:53 pm

Gelukkig voor mij dan  sunny 

Dan nog een pelletkachel die blijft branden, en dan mogen jullie hier komen opwarmen  amai 
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast do aug 21, 2014 8:20 pm

ik heb het vlaggen Surprised buggenhout wordt afgesloten als er een tekort komt

gelukkig heb ik een houtkachel die gewoon blijft doorbranden (sorry pelletstokers Surprised )
    warm zal ik zeker hebben Smile das het belangrijkste Smile
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin

Man Aantal berichten : 918
    Leeftijd : 41
    Registration date : 18-04-12

Bericht van grossard.rob vr aug 22, 2014 7:16 pm

Als je een autobatterij neemt en een 400w omvormer 12v naar 230v neemt, hoelang houdt hij het dan uit?

Misschien een goedkopere oplossing voor de mensen die kunnen getroffen worden. Is genoeg om de opstart en de werkingsfase van een pelletkachel te garanderen. Maar voor hoelang is me niet duidelijk
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast vr aug 22, 2014 8:11 pm

rob,

alles hangt af van hoe groot de capaciteit van je batterij is omdat de amperage op 12 volt veel groter is dan op 230 + je zit nog met verlies van je omvormer (warmte)

voorbeeld: op 230 volt een vermogen van 400 watt trekken we 1.7 ampère
    op 12 volt wordt het ongeveer een 33 ampère Surprised

een gemiddelde auto batterij neem ik op 80 amp/h
    dus dan wordt dit (theoretisch ) een 24 minuten als je constant 400 watt snoept
    let wel op dat je een autobatterij niet geheel mag leegtrekken dus doe ik er voor veilig te spelen 10 minuten af dan komen we uit op een 14 a 15 minuten als je constant 400watt afneemt als je dat niet doet dan is het langer maar langer als 40 minuten met een standaard autobatterij (gewone wagen) zal je het niet kunnen trekken Surprised

met andere woorden je hebt wat batterij nodig wil je de uitschakel tijd van het net overbruggen

(mensen zit ik verkeerd er mag altijd verbeterd worden ik ben ook maar een mens )
    erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin vr aug 22, 2014 8:39 pm

de berekening is ietske anders, het vermogen van de batterij wordt uitgedrukt in Ah.

als de kachel 33A trekt van de batterij gedurende de 15 min opstart is dat (33A x 1/4h) ca 8Ah vermogen dat weg is uit de batterij .
    daarna verbruikt een kachel ca 100-150W, 150W is dan aan de batterijkant 12,5 A.
    ieder uur de kachel brand betekent dan 12.5 Ah vermogen uit de batterij.

in principe is het dus mogelijk voor een uurtje of 4, en je kan desnoods nog de batterij van een draaiende auto gebruiken.
    maar...niet zomaar de eerste de beste omvormer is voor de kachels geschikt, ss heeft het daar al eens over gehad hoger in dit topic.

Laatst aangepast door erwin op zo aug 31, 2014 2:53 pm; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
    Gast

Bericht van Gast vr aug 22, 2014 10:12 pm

ik had niet gedacht dat een kachel in bedrijf zo weinig snoept...

de batterijen worden inderdaad weergegeven in Ah maar dat is gegeven over een tijd  
    je kan er er inderdaad bv 80 Ah uithalen maar dat over een tijdspanne van een groot aantal uur
    hoe korter dat je gaat hoe minder je van die 80 ah je er kan uithalen

ik reken altijd uit in het slechte geval zoals mijn post omdat er dan nog een overcapaciteit is wat handig kan zijn Smile
    Anonymous
    Gast
    Gast

Bericht van Gast ma aug 25, 2014 6:21 am

k ga in men caravan zitten met een gaskachel en 2 12V batterijen die me 2 dagen ligt geven
    erwin
    erwin
    Admin

Bericht van erwin wo aug 27, 2014 10:20 pm

de eerste "stroomambulance" is geboren.

Gast
    Gast

Bericht van Gast wo aug 27, 2014 10:45 pm

goede oplossing voor mensen die er nood aanhebben maar ik denk dat ze er serieus van gaan profiteren de mensen die dat ook gaan doen

in ieder geval hoe de regering en de netwerkbeheerders en energie maatschappijen bezig zijn zal het nooit op gelost geraken
    iedereen schuift het door zodat zij er niets mee te maken hebben of ze zeggen er is niets aan de hand of we hebben onze maatregelen genomen
    ik wil wel eens zien wat het gaat zijn met de kern uitstap Surprised

gisteren nog op de redactie een uitzending gezien van 2011 interessant om te zien hoe het er aan toe gaat/ ging  Smile
    grossard.rob
    grossard.rob
    Admin

Man Aantal berichten : 918
    Leeftijd : 41
    Registration date : 18-04-12

Bericht van grossard.rob zo aug 31, 2014 1:02 pm

Allereerst excuses voor mijn late reactie, was een week er tussenuit.

Bedankt voor het antwoord; was maar een ballonnetje.
    Ga geen acties ondernemen tot het zover is. Alleen leek me dit misschien een minder dure maar effectieve oplossing.
    Vooral omwille van de stilte tov een dure generator op benzine of diesel (als die dan niet ook nog eens opslaat)

Licht en tv, etc mogen ze afpakken, maar verwarming is een ander paar mouwen.
    Zeker als dat samenvalt met een moment van zware vrieskou, want dan zijn er juist de pieken.

Gesponsorde inhoud

Bericht van Gesponsorde inhoud

Het is nu do nov 21, 2024 7:27 pm