Iemand een idee? Een Neema-bezitter die hetzelfde al voorhad? Cyrre? Windaddict? Uthrex? Nicky?
Heb al alles nagezien, maar ik vind nergens een abnormaliteit.
De kachel brandt nu (verder uitstekend) constant met Cleanfire van de Makro
Groeten,
ss
Er zijn in totaal 17 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 17 gasten
Geen
Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.
ss schreef:Eigenaardig fenomeen; sedert de vervanging van de rookgassensor, na iedere kuisbeurt van de brandkamer (as verwijderen, mandje kuisen), start ik de kachel (de pelletcontroller staat op 23.5°) en alles verloopt normaal, maar bij 22° ongeveer begint hij een "cleanbeurt", waarop hij in error gaat. De pelletcontroller efkens uit/aanzetten en dan verloopt alles terug normaal... Alle dagen stipt starten, als de temperatuur bereikt is stipt stoppen... Alles blijft normaal tot na de volgende kuisbeurt en dan weer hetzelfde scenario!
Iemand een idee? Een Neema-bezitter die hetzelfde al voorhad? Cyrre? Windaddict? Uthrex? Nicky?
Groeten,
ss
erwin123 schreef:ss schreef:Eigenaardig fenomeen; sedert de vervanging van de rookgassensor, na iedere kuisbeurt van de brandkamer (as verwijderen, mandje kuisen), start ik de kachel (de pelletcontroller staat op 23.5°) en alles verloopt normaal, maar bij 22° ongeveer begint hij een "cleanbeurt", waarop hij in error gaat. De pelletcontroller efkens uit/aanzetten en dan verloopt alles terug normaal... Alle dagen stipt starten, als de temperatuur bereikt is stipt stoppen... Alles blijft normaal tot na de volgende kuisbeurt en dan weer hetzelfde scenario!
Groeten,
ss
al eens opgestart zonder de controller
of met deze op 22graden
ss schreef:Die eerste cleaning gebeurt dus veel te vroeg en gaat hij in error. Hij geeft enkek aan: "error". Mijn idee is eigenlijk dat hij in Clean-mode gaat terwijl hij vollenbak aan het branden is, de sensor meet een veel te hoge rookgastemperatuur aan de uitgang en de kachel slaat in alarm... Maar dat is logisch denken en dergelijke fout heeft niet altijd met logica te maken he... Ik hoopte dat iemand al iets dergelijks voorhad...
erwin123 schreef:cyrre is er dan geen sensor die waarden doorgeeft, dat moet toch zijn.
ik dacht dat die bij SS vervangen was toen,
omdat het probleem nu alleen bij een volledig koude opstart komt, denk ik aan een verkeerde calibratie van die sensor,
erwin123 schreef:de sensoren gelijk je zegt die aleen opendicht geven kunnen daar geen invloed op hebben koude of warme opstart
cyrre schreef:
Hij was dan bedolven geweest met roet en had daardoor geen warmte
gedetecteerd binnen de 21 minuten opstarttijd. De kachel schakelde dan ook uit. Met cleaning erbij.
Dit is nu eenmaal de manier van uitschakelen. De display toonde dan ook een "error".
erwin123 schreef:ss schreef:Die eerste cleaning gebeurt dus veel te vroeg en gaat hij in error. Hij geeft enkek aan: "error". Mijn idee is eigenlijk dat hij in Clean-mode gaat terwijl hij vollenbak aan het branden is, de sensor meet een veel te hoge rookgastemperatuur aan de uitgang en de kachel slaat in alarm... Maar dat is logisch denken en dergelijke fout heeft niet altijd met logica te maken he... Ik hoopte dat iemand al iets dergelijks voorhad...
SS is die cleaning niet gewoon dat de kachel zich terug uitzet omdat de rookgastemp niet gehaald word,
Volgens mij is het die nieuwe rookgassensor die niet juist gecalibreerd staat en een iets andere waarde doorgeeft aan de print, waarschijnlijk een lagere waarde dan de echte waarde.
Meestal is er een parameter waarmee je dit kan bijstellen.
Als je de rookgastemperatuur uitleest tijdens de werking en je weet de oude waarden nog van de andere sensor dan zie je of er afwijking is.
Bij de tweede opstart en nadien tijdens de werking zal de kachel altijd nog warm genoeg zijn om de temperatuur te halen.
ss schreef:Zondagmorgen, groot onderhoud na 2 maanden intens stoken en een maat voor niets! Kachel niet vuil, in de rookgaskanalen geen as noch roet te bespeuren en in het ventilatorhuis amper as!!! Een pluim voor Cleanfire, bijna perfecte verbranding... Dan de pelletcontroller afgekoppeld en opgestart, heel de dag blijven branden met manueel af en toe uitschakelen (SB)... Kachel laten branden op 90%;80%;60%;50;30% en 15%. Kachel heeft geen krimp gegeven! Om middernacht terug de pelletcontroller aangekoppeld en vanmorgen om 7h is de kachel perfect opgestart, maar bij het bereiken van 21,5° (ingesteld op 23.5°) terug in error . Vanavond ultieme test, de pelletcontroller terug afkoppelen en 2h laten branden op volle kracht , als hij niet in error gaat dan is volgens mij de enige schuldige de pelletcontroller .
Amaai, heb ik de laatste maanden al wat aan die kachel zitten sleutelen, dichtingen vervangen, sensor vervangen door dealer, Inox-schouw reinigen, 2x zelf groot onderhoud gedaan, dealer groot onderhoud gedaan bij het vervangen van de sensor... Ik heb 17 jaar electrische verwarming en heb daar, behalve een jaarlijkse reiniging (stof), geen sleutel noch schroevedraaier moeten voor bovenhalen!
Eén ding kan ik van een pelletkachel dus zeker bevestigen: ER IS ONDERHOUD AAN!
Groeten,
ss
ss schreef:Ik probeerde diverse instellingen, opgelet, de Saey gaat niet in eco, je kan zonder de pelletcontroller geen temperatuur instellen. Je kan wel regelen van 5%-100%.
Er zou volgens de handleiding een bovenste aparte temperatuurbegrenzing (sensor) zijn, maar die vind ik noch op het schema, noch op het toestel. Als de pelletcontroller gebruikt wordt, dan werkt de kachel steeds op vol vermogen en valt dan uit tot de temperatuut 2° zakt beneden de ingestelde temperatuur, dan start de kachel weer op vol vermogen...enz... Vanavond ga ik hem dus zonder pelletcontroller eens 2h op vol vermogen laten branden en zien of hij uitvalt...
Groeten,
ss
ss schreef:Ik probeerde diverse instellingen, opgelet, de Saey gaat niet in eco, je kan zonder de pelletcontroller geen temperatuur instellen. Je kan wel regelen van 5%-100%.
Er zou volgens de handleiding een bovenste aparte temperatuurbegrenzing (sensor) zijn, maar die vind ik noch op het schema, noch op het toestel. Als de pelletcontroller gebruikt wordt, dan werkt de kachel steeds op vol vermogen en valt dan uit tot de temperatuut 2° zakt beneden de ingestelde temperatuur, dan start de kachel weer op vol vermogen...enz... Vanavond ga ik hem dus zonder pelletcontroller eens 2h op vol vermogen laten branden en zien of hij uitvalt...
Groeten,
ss