Pelletforum

Het forum over verwarmen met pellets

Voorstellen nieuwe leden

"De Tien Geboden”

Het pelletforum gebruiken:

Wie is er online?

Er zijn in totaal 5 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 5 gasten

Geen


Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 278. Dit aantal is bereikt op ma nov 21, 2011 8:52 pm.

Soortgelijke onderwerpen

Affiliates

Meest actieve berichtenplaatsers


+7
jeanhup
Fleur
pol 2
Philip
Uthrex
steven
erwin
11 plaatsers

    Saey Neema error


    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Aantal berichten : 2085
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss do dec 12, 2013 8:13 pm

    Vandaag 12 december is de kachel hersteld. Nadat de installateur contact genomen had met Saey was het duidelijk dat ze daar uit de lucht vielen, de onderdelen om op het moederbord het circuit van de schakeling voor de worm-motor te herstellen waren niet bestelbaar, een schema bestaat niet, MAAR, de installateur moest van Saey dus eerst onderzoeken of ik daar zelf niet had zitten aan "prutsen" en of die kachel wel netjes en goed onderhouden was!!!??? Na een grondige controle van de sensoren, de rookkanalen, het reservoir kwam de installateur tot de conclusie dat alles perfect was en dat de spanning ononderbroken op de motor bleef staan! Onmogelijk volgens Saey, want dan moet de kachel in alarm slaan en alles uitschakelen! Niet dus! De installateur heeft dat doorgegeven aan Saey en ik heb een nieuw kompleet moederbord gekregen, i.v.m. garantie geplaatst door de installateur (15min werk en een fluitje van een cent). Ik wacht nu op de factuur... Jullie horen het wel...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van erwin vr dec 13, 2013 12:07 am

    blijkbaar heeft saey er nu dus een bij u opgedoken bug bij ...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    Fleur
    Fleur
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 3081
    Registration date : 06-12-11

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van Fleur vr dec 13, 2013 8:28 am

    wat betekend bug erwin..... study 

    t is hier al de derde leeftijd hè


    klik hier


    _________________
    _________________________________________
    HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET
    HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET
    HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET
    HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET
    _________________________________________
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss vr jan 24, 2014 11:36 pm

    Zoals ik beloofde, de nieuwe print kost me € 199 excl. BTW. Vandaag factuur ontvangen. Te dure herstelling voor een kachel van eind 2009 vind ik. De defecte oude kaart werd meegenomen en kan volgens mij perfect hersteld worden.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van erwin vr jan 24, 2014 11:40 pm

    wees blij dat je geen edilkamin hebt, dan was je het dubbele kwijt...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss za jan 25, 2014 12:01 am

    Ik weet het... Maar toch...
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van erwin za jan 25, 2014 12:04 am

    jammer dat de defecte kaart werd meegenomen, tenslotte heb je voor beiden betaald  Rolling Eyes


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss za jan 25, 2014 12:45 pm

    Dat is het!!!! langs de andere kant durf ik niet te klagen, mijn opzet was om ze er zelf in te plaatsen, maar toen de installateur kwam zonder bord en hij de kachel wou nazien (in opdracht van Saey) en zei dat ze hem geen kaart wilden leveren als ze niet zeker waren dat de kachel anders in orde was dacht ik, hij moet ze er nu maar zelf komen in plaatsen ook.
    En die twee keer 40km verplaatsing en het volledig zinloos nazicht (ik had hem zelf net een groot onderhoud gegeven) is wel degelijk in de prijs inbegrepen of dus helemaal niet gerekend want werkuren zie ik niet op die factuur.
    Die Oostenrijkse Rika-onderdelen zijn dan minstens de helft goedkoper dan de Italiaanse van sommige merken als ik het goed begrepen heb!?
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van erwin za jan 25, 2014 2:26 pm

    als antwoord op je laatste vraag een citaat van jeanhup uit een ander topic:

    Die printplaten zijn voor een fabrikant aan inkoop goedkoper dan het uurloon van iemand die ze moet onderzoeken en repareren, een moederbord kost de fabrikant gemiddeld tussen €30 en €40.
    De bedragen die sommige fabrikanten dan voor een moederbord durven vragen hebben geen enkele relatie met de feitelijke kostprijs maar meer met winstmaximalisatie.


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss di feb 11, 2014 1:53 pm

    Story gaat verder, gisterenavond schakelde de Neema op programma uit om 23h30. Om 1h30 stofzuig ik het mandje uit en terwijl ik bezig ben hoor ik een geronk van jewelste, precies een zware relais die de hele tijd snel aan/uit slaat, of een transfo die zeer luid staat te brommen!?
    Potjandorie, de kachel staat op Stand by??? Hoe is dat nu mogelijk? Ik moet de stekker uittrekken want je hoort het geluid tot in de slaapkamer...
    Vanmorgen test, de kachel werkt, als de worm draait en pellets vallen in het mandje houdt het geluid op, echter draait de motor niet dan hoor je dat verschrikkelijk geluid??? Iemand een idee?
    Ik dacht een degelijke kachel gekocht te hebben, duur maar kwaliteit, ik ben daar nu heel hard aan het twijfelen geslagen... heel kwaad
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van Gast di feb 11, 2014 2:15 pm

    Als je de vergelijking trekt met een trafo denk ik aan een 50Hz-brom, kan het zijn dat de nieuwe printplaat toch niet goed is
    en in de Standby-stand en tijdens de tijd van "niet draaien" een lekspanning doorlaat naar bijv. de wormmotor die daardoor staat te jutteren?
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss di feb 11, 2014 7:10 pm

    Heeft van 12 december 2013 tot gisteren feilloos gewerkt, foute print lijkt me dus niet echt correct. Ik denk dat het de trafo is, nu geen tijd om de boel open te gooien, ga mijn installateur contacteren. Wat heel raar is, en volgens mij de trafo verdacht maakt is het feit dat, als de kachel uit staat of in stand by, het geluid veel luider klinkt (trafo onbelast). Ik zit al lang in de elektronica, maar een zo sterk brommende trafo kwam ik nooit tegen.
    Als ik tijd heb om hem open te maken of als de installateur eerder kan komen laat ik iets weten, momenteel heb ik het te druk...
    Voor de Nederlanders, ik schreef steeds "Transfo" =Zuid-Nederlands voor "trafo" of transformator.

    Groeten,
    ss
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss do feb 13, 2014 12:25 am

    Vanavond kachel mantel en speksteen eraf, motor hangt los, hangt gewoon te trillen...
    Morgen kijken, als ik tijd vind, of ik hem makkelijk kan demonteren of vast zetten. Of, als de installateur tijd heeft... We zien wel...
    Uthrex
    Uthrex
    Pelletkachel
    Pelletkachel


    Man Aantal berichten : 904
    Leeftijd : 55
    Registration date : 29-10-08

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van Uthrex do feb 13, 2014 1:10 am

    Die motor vasthangen of vast zetten zal wel lukken Smile
    (je hebt het toch over de overbrenging hé?)
    Maar die transfo interesseert me wel. Want die maakt best wel veel geluid (gewoon als de kachel uit staat, maar toch onder stroom staat).
    Heeft ie toch altijd gedaan hé ss. Heb je niks vervangbaars in de winkel liggen?

    Mvg,


    _________________
    Remember time, when moto's were dangerous en sex was safe.
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss do feb 13, 2014 10:46 am

    Hm, die verdomde mini-trafo geeft blijkbaar geen kik, blijkt waarschijnlijk al de hele tijd om dat motor/overbrenging-systeem te gaan, als ik dat stevig vasthou geen brom meer... Dus de brom zou van de motor moeten komen??? Straks heb ik een stethoscoop nodig! heel kwaad 
    Heb jij die al eens bekeken Uthrex? Jij hoorde ook al van bij de aanschaf gebrom meen ik me te herinneren... De mijne bromt al bijna 5 jaar!
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van erwin do feb 13, 2014 10:06 pm

    ss,
    klaarblijkelijk is de oorzaak van de 5 jarige brom dan bij deze gevonden. ipv. de tranfo uiteindelijk de pelletmotor die misschien al die tijd niet goed vastzat...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss do feb 13, 2014 11:48 pm

    Motoroverbrenging staat sowieso los!!! BIJ ALLE NEEMA's... Motor bromt omdat er spanning op de motor blijft!
    Geen schema dus hier is iets anders mis en ik heb er geen verklaring en geen tijd voor!
    Installateur verwittigd en die is vandaag om 15h00 met een nieuwe motor geweest, test en de nieuwe motor bromt even luid als de oude!
    Conclusie installateur, proberen met nieuw moederbord en die moet hij thuis gaan ophalen...
    Om 17h is de brave man terug en na plaatsing van een nieuw moederbord is alles terug ok...
    Dit is dus mijn DERDE nieuwe moederbord in 5 winters tijd (1x gratis onder garantie, het tweede betaald december 2013 en nu het derde,
    afwachten wat dit gaat kosten, de installateur sprak toch van garantie...) .

    Nota voor Uthrex; de trafo is zodanig mini dat je hem eigenlijk amper kan horen brommen,
    brom zat in de motor omdat er op de uitgang van het moederbord sturing motor 78V kwam terwijl de kachel op "off" stond,
    ik kan mij inbeelden dat als er 20V uitkomt, de motor maar lichtjes bromt! Maar bij 78V is het carnaval...

    NOG IETS: Pluim voor Dick, je zat er boem op, de nieuwe kaart deugde niet!!!
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss di feb 25, 2014 10:09 pm

    Geloof het of niet, deze avond begint de pelletmotor weer te brommen...Nieuwe motor en nieuw moederbord geplaatst op 13 februari en we zijn vandaag 25 februari... Dus 13 is toch een ongeluksgetal!!!??? heel kwaad 
    Ik ben het beu duivel
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van erwin di feb 25, 2014 10:16 pm

    ss, ik kan er inkomen dat je het beu bent. ik zou beginnen met de lekspanning te meten...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss di feb 25, 2014 11:03 pm

    Verdomme twee uren staan brommen en nu gestopt? Effe in de gaten houden, misschien start hij straks helemaal niet meer...IK zie morgen wel... Ik heb ook geen tijd! zot 
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss za maa 01, 2014 2:41 pm

    Het brommen blijft duren, weer zelfde liedje, 90V op de pelletmotor terwijl de kachel op "off" staat, geluid hoorbaar tot het eerste verdiep! 't Spel is weeral niet meer bruikbaar... Installateur gooit de handdoek en heeft een mail naar de TD van Saey gestuurd (ik in cc)... Een vierde moederbord plaatsen heeft toch geen zin, ik heb er al drie gehad... Iemand een idee?

    Ik omschrijf het defect: de kachel ligt 2 uur uit op stand by, ik stofzuig de kachel, reinig het mandje, plaats het mandje terug, doe de deur dicht en het brommen begint zodra de deur toe is!? Al tweemaal begon het op deze manier en de brom gaat enkel nog weg als je het stopcontact uittrekt! Stop je het stopcontact er weer in dan begint het brommen direct. Alsof na het kuisen en stofzuigen de deur iets forceerde in het moederbord, er iets doorsloeg en er op slag een serieuze spanning in de orde van 70-95V op de pelletmotor komt terwijl hij op dat moment geen spanning mag krijgen!
    Het is wel zo dat ik al van bij de aanschaf de kachel hoor zoemen, ik gaf eerst aan dat het de transfo was maar die is zo onnozel klein dat het zware gebrom niet daarvan kon komen...


    Laatst aangepast door ss op za maa 01, 2014 2:57 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    Anonymous
    Gast
    Gast


    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van Gast za maa 01, 2014 2:57 pm

    Zomaar vanuit de vrije pols meedenkend want ik ken Saey of Rika niet en inhakend op je opmerking van de deur, in mijn eerste Foco zat een veiligheidsschakelaar in de deur die bij die serie problemen gaf.

    Deze gaf verkeerde signalen door waardoor uiteindelijk zelfs de print opgeblazen werd. Als de Saey een deurveiligheid heeft zou ik eens goed naar die veligheid (laten) kijken, geeft deze een ongewenst stuursignaal af waardoor de print foutief regeert?


    Laatst aangepast door dicktwist op za maa 01, 2014 3:01 pm; in totaal 1 keer bewerkt
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss za maa 01, 2014 2:58 pm

    Dick, er is geen deurschakelaar aanwezig.
    erwin
    erwin
    Admin


    Man Aantal berichten : 31494
    Leeftijd : 61
    Registration date : 15-02-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van erwin za maa 01, 2014 3:22 pm

    ss, kun je zelf geen relais of iets dergelijks tussen de aansturing en de motor plaatsen die enkel schakelt vanaf bvb. 150V.
    ik zeg maar iets wat me te binnenschiet, jij zal als electronicus daar wel meer over weten...


    _________________
    Edilkamin Mariu - okt 2009
    Italiana Camini Mariu - okt 2009
    ss
    ss
    PELLETKACHEL!
    PELLETKACHEL!


    Man Aantal berichten : 2085
    Leeftijd : 70
    Registration date : 22-11-10

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van ss za maa 01, 2014 3:40 pm

    Zou ik kunnen, maar het kan toch niet dat ik een fout moederbord (op deze toch dure kachel) op die manier moet depanneren he Erwin. Als de worm pellets moet geven krijgt de moter 234V (gemeten) van het moederbord (kaartuitgang motor schroef)...Is er nu niemand met een Neema die dit probleem al voorhad? Ook geen installateur? De elektronica en het motormechanisme zijn hetzelfde als de RIKA RIO, ik vermoed ook hetzelfde voor de REVO???

    Ik wou eerst een RIO kopen, maar aangezien de installateur die bij mijn schoonhouders een CV op gas geplaatst had (ik gaf de opdracht) en ik er zeer tevreden over ben, de gelijkaardige Saey Neema verdeelde, kocht ik uiteindelijk de Saey met pelletcontroller... Maar ik informeerde eerst ook bij "Stroomop" en daar zei men gewoon dat ik een Rio best zonder pelletcontroller kocht!? Zit het probleem daar ergens tussen???
    jeanhup
    jeanhup
    verkoper


    Man Aantal berichten : 1556
    Registration date : 18-11-09

    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van jeanhup za maa 01, 2014 4:59 pm

    Ik heb laatst iets dergelijks meegemaakt met enkele kachels (tegelijkertijd!) in een pand in Brussel. Daar maten we ook opeens een kleine spanning (70-90V) op de ventilator. Ook op de aardpin van het stopcontact maten we een spanning. Dit bleek uiteindelijk een probleem in het electriciteitsnet van de woning te zijn.


    Laatst aangepast door jeanhup op za maa 01, 2014 5:08 pm; in totaal 1 keer bewerkt


    _________________
    met vriendelijke groet,

    Jean - importeur/installateur/gebruiker van pelletkachels en pelletketels

    In eigen gebruik:
    Pasian Bijou pelletkachel
    Adler Firecube pelletkachel
    Ariterm Biomatic pelletketel
    Gebruikte pellets: momenteel zeer content met Piron belgische pellets

    Gesponsorde inhoud


    Saey Neema error - Pagina 6 Empty Re: Saey Neema error

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu zo apr 28, 2024 2:52 am